trygvan Skrevet 8. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2012 Hei! Jeg sitter med en ny laptop med HD4000 integrert grafikk og AMD 7730 dedikert. Jeg finner grafikkortet under enhetsbehandling, men det virker ikke som jeg klarer å ta det i bruk verken under windows ytelsesindeks eller i Skyrim. I skyrim får jeg altså ikke opp det dedikerte skjermkortet som valgmulighet. I Catalyst Control Center har jeg stilt inn på "High performance" alle plasser der det er mulig, inklusive "skyrimlauncher.exe". Noen som har en løsning? kan jeg forsøke meg på å rett og slett skru av det integrerte skjermkortet i enhetsbehandling (fant ikke styringsmulighet til det i bios). Er det ikke risikabelt å skru av det integrerte skjermkortet? Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. juli 2012 Det var visst ikke mange som hadde en løsning her. Men om noen andre skulle dukke opp med det samme problemet kan jeg nå si etter noen timers søk og lesing at det ser ut til følgende: I følge notebookcheck skal hd4000 kun takle low settings i skyrim og selv da være på bare rundt 30fps, mens amd 7730 skal takle medium settings med rundt 40fps. Når jeg testa medium settings med 1920x1080 oppløsning havna jeg på ca 30-32 fps utenfor Whiterun. Etter oppdatering av AMD-driveren til 12.7 Beta fikk jeg noen fps til i samme området. Ved å gå ned til 1600x900 fikk jeg rundt 40 som jeg oppfatter som et litt mer trygt område ift å unngå hakking. Ut fra hva jeg har lest om hd4000 og det at fps-tallet påvrikes av hvilken amd-driver jeg har installert regner jeg med at amd-kortet er i bruk. Rundt 40fps på 1600x900 og medium settings er da ikke så ille. Værre er det at siste save-game ikke er bevart i steam cloud og et par timer spilling er tapt... Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 9. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2012 Skjønner ikke at du klarer å spille når du ligger langt under 60 bilder i sekundet... Jeg spiller kun på stasjonær, og når man ramler mye under 60 bilder i sekundet føles det som hakking/stuttering. Derfor har jeg skikkelig maskinvare. Så slipper jeg det. Alt er så mye bedre om man klarer å holde minimum 60FPS. Og spes Skyrim, det er sykt mye bedre om du klarer å holde Vsync. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2012 Skjønner ikke at du klarer å spille når du ligger langt under 60 bilder i sekundet... Jeg spiller kun på stasjonær, og når man ramler mye under 60 bilder i sekundet føles det som hakking/stuttering. Derfor har jeg skikkelig maskinvare. Så slipper jeg det. Alt er så mye bedre om man klarer å holde minimum 60FPS. Og spes Skyrim, det er sykt mye bedre om du klarer å holde Vsync. 40 fps på et enkelt kort er mye jevnere enn 50 fps med SLI. Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 9. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Skjønner ikke at du klarer å spille når du ligger langt under 60 bilder i sekundet... Jeg spiller kun på stasjonær, og når man ramler mye under 60 bilder i sekundet føles det som hakking/stuttering. Derfor har jeg skikkelig maskinvare. Så slipper jeg det. Alt er så mye bedre om man klarer å holde minimum 60FPS. Og spes Skyrim, det er sykt mye bedre om du klarer å holde Vsync. 40 fps på et enkelt kort er mye jevnere enn 50 fps med SLI. Nei. Jeg opplevde akkurat det samme med GTX 570 og 1 stk. GTX 670. Ramler man under 60 bilder i sekundet på en 60Hz monitor så føles det som lag og noe helt annet enn 60FPS. For min del er ikke Skyrim, og mange andre spill, spillende for meg, om jeg ikke klarer å holde 60 bilder i sekundet til enhver tid. Endret 9. juli 2012 av Mann_Av_Gull Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. juli 2012 Ja, det er ikke optimalt. Men 40 er bedre enn 30. Noe særlig under 30 blir fort uholdbart, 40 går. Lenke til kommentar
Ekuahx Skrevet 10. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2012 Dersom du har både integrert intel chipset (HDxooo) og en dedikert løsning så kan du velge mellom den "strømsparende" GPUen og den "høytpresterende" GPUen. Det gjøres ved å høyreklikke på skrivebordet og så velge "Egenskaper for grafikk" eller " Konfigurere AMD PowerEXpress". PowerExpress er den løsningen som AMD tilbyr på alle bærbare med AMD grafikk. Det gjør at du kan bytte mellom den integrerte for å spare strøm og den dedikerte for å spille. Det er vanligvis de to øverste valgmulighetene når du høyreklikker på skriverbordet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå