Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Trenger fysisk hjelp i Oslo/Bærum] Gigabyte x79 ud3 Bios oppdatering

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk,

forsøkte å gjøre trådnavnet så informativt som mulig, så hva jeg er ute etter kan vel leses derfra. I alle tilfeller:

Har kjøpt inn en pakke for å oppgradere en gammel sliter;

- Gigabyte x79 ud3 (socket 2011), ukjent Bios revisjon, men antar F7 eller eldre.

- Intel i7 3820 CPU

- Kingston 2x4gb HyperX RAM

- Corsair TX850 PSU

Dette skal brukes sammen med div innkjøpt utstyr underveis, men kanskje mest interessant for mitt problem, et ASUS HD 4870 GPU (oppdateres så¨snart det ikke duger lenger).

Jeg kan verifisere at PSU og GPU fungerer, da jeg har disse installert i riggen jeg skal oppgradere, med gammel mobo, CPU, RAM etc.

I følge MB produsentens hjemmeside (søk for å se) er ikke bios rev F7 eller tidligere kompatibel med CPU`en. Jeg burde kanskje ha sjekket dette før jeg bestilte fra CDon.com, men det gjorde jeg engang ikke. RAM`en er heller ikke på listen over støttede minnebrikker, men denne listen er ikke utfyllende, så jeg har ikke grunn for å tro at det er her feilen ligger.

Hva som skjer:

Etter å ha koblet opp alt forsøker jeg å starte opp. Vifter på CPU og GPU går, men jeg får ikke opp bilde på skjermen. Jeg får ei heller høre ett enkelt pip fra speaker som indikerer at alt er ok.

Dersom jeg fjerner minnet før oppstart, går kortet bananas med piping, så det er åpenbart at MB`et ikke er helt dødt. Jeg kan ikke utelukke at det er delvis defekt, og det er nettopp dette jeg ønsker å få sjekket..

Hva jeg trenger hjelp til:

Jeg har googlet det jeg er god for de siste dagene, uten å ha funnet en løsning. De fleste med lignende problemer har måttet oppdatere bios.

Det jeg trenger er en person som er villig til å hjelpe, og som sitter på følgende komponenter:

- socket 2011 MB som støtter i7 3820 CPU

- 3930K eller 3960X CPU, stepping C1 (hardware revisjon)

Jeg ønsker å teste om komponentene mine virker (jeg kjøpte fra forskjellige nettbutikker + fysisk butikk), og dersom mulig å oppdatere BIOS.

Jeg kan komme meg til deg om du bor i rimelig avstand, og betaler gjerne en kompensasjon for dine tjenester. Jeg spør her fordi jeg ikke er keen på å betale 1000kr til et serviceverksted, gitt at jeg kan forsøke å fikse det med litt hjelp..

Send meg en PM om du har mulighet til å hjelpe med dette!

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nå engang sånn at ytelse/pris var særs attraktivt.

3820 har fått gode skussmål, og man kan vel argumentere for at det ikke er verdt det å punge ut 1800kr ekstra for 3930k for å gå fra 4 til 6 kjerner, og noe høyere potensiell OC..

Uansett, takk for svar. Måtte bare ;))

Edit: Glemte å nevne at denne oppgraderes ikke kun til spill. Den skal også dra heftig CAD-programvare. Mulig jeg oppgraderer CPU igjen senere, og da er det kjekt med LGA 2011..

Endret av Ewtomte
Lenke til kommentar

Uansett vil et LGA1155 system med Ivy Bridge gi deg mer for pengene. Jeg har selv et LGA2011 system som jeg også spiller litt med, men hovedsakelig brukes det til videoredigering/enkoding (3930k) - For spilling og generell bruk vil et Ivy Bridge system med 3570K/3770K yte bedre med mindre strømforbruk til det aller meste med unntak av de programmer/spill som utnytter alle 6 kjerner på 39xx, og bedre ennn 3820 i alt pga av Ivy Bridge litt bedre ytelse pr.kjerne.

Men for all del - X79 er en god platform, og du vil alltid ha muligheten til å putte inn en 6 kjerne senere - kommer jo Ivy Bridge Extreme til høsten også ganske sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...