danne87 Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Jeg kom nettop hjem fra noen dagers ferie i Praha. På forhånd sa enkelte at vi måtte være forsiktig når vi var der nede, de hadde hørt det var farlig der.. Så hva møtte meg? Jo, jeg ble møtt av en by hvor de ryddet gatene for søppel døgnet rundt. En by hvor man kunne føle seg trygg, selv kl 2-3 på natten i de mørkeste bakgater. Jeg så faktisk ikke en eneste person som så ut som han hadde skumle hensikter, og jeg vet hva jeg skal se etter.. De 7-8 tiggerne jeg så satt på knærne å så i bakken med koppen forran seg, når Politiet kom løp de avgårde. Jeg var ikke vitne til ett eneste dopsalg, så heller ingen prostituerte på gaten. Så derimot masse Politi overalt, de hadde stålkontroll. På hotellet ble vi advart mot at noen taxisjåfører kunne være noen luringer, de krevde ofte en høyere pris enn det som var taksten. Ja, dette opplevde vi, men så lenge du visste hva en taxitur skulle koste og avtalte dette på forhånd, så var det ikke noe problem Så har vi Oslo.. Prøv å gå fra Oslo S til Burger King i Karl Johans gate etter midnatt på en Torsdag.. Dette er en gåtur på ca 150meter. Dette gjorde jeg for et par uker siden, det som møtte meg var: Ca 50 afrikanske narkotikaselgere(asylsøkere), en gruppe på 8 nord-afrikanere som ventet på et offer(asylsøkere, lommetyver, ransmenn) Ca 20 nigerianske prostituerte, 4 sigøynere som satt å tigget, ca 20 narkomane som sto å omsatte stoff. Søppel overalt. Vi leser hver dag nå at antall lommetyverier har eksplodert i Oslo, dette er i hovedsak øst-europere og nord-afrikanere. Hittil i år har det kommet inn 9354 anmeldelser for "grovt tyveri på offentlig sted", bare i Oslo! Under 1% blir oppklart, det media ikke skriver et at selv om lommetyven blir tatt, er han ute på gata igjen iløpet av et døgn! Selv om gjerningsmannen er en asylsøker uten papirer som bor på asylmottak. Oslo by er et høl hvor det er en risikosport å bevege seg på kvelden og natten. Men siden Jens fortsatt sitter med makten er det vel slik Nordmenn liker det.. Litt spenning i hverdagen. Jeg er ihvertfall dritt lei. 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Du kan ha en trygg by, eller du kan ha en by som ser trygg ut. Oslo er trygg, Praha ser trygg ut. Og ja, jeg har vært der, flere ganger. 1 Lenke til kommentar
danne87 Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 Så du mener det er tryggere å gå gjennom Karl Johan, oppover Grønland og grunerløkka, enn gjennom gamlebyen i Praha på natten? Det ser bare ikke sånn ut? 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Gamlebyen? Du tenker på inni festningen? DER er det nok trygt. Det er det inne på Akershus Festning også! Men utenfor turistdistriktet? Nei, der er det mindre trygt. Det er nok ikke så ille som enkelte amerikanske byer, men ja - jeg er tryggere i Oslo. Hvilken som helst del av Oslo. Lenke til kommentar
danne87 Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 https://maps.google.no/maps?hl=no&q=old+town+prague&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x470b94e919e5d5e9:0x2600af105c20fb51,Old+Town,+Prague+1,+Czech+Republic&gl=no&ei=g8j4T96kCsmM4gT_ltSIBw&ved=0CAUQ8gEwAA Jeg tenker på Old Town.. Oversatte det til gamlebyen, du oversatte det igjen til inne i festningen. Har du opplevd noe kriminalitet i Praha? Siden du har vært der så mange ganger og mener Oslo er tryggere. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Det som kalles old town er ikke "old", bare eldre enn lenger ut. Festningen var den originale bygrensa. Men nei, i det området ville jeg følt meg relativt usikker, særlig langs elva. Nei, jeg har ikke opplevd noe kriminalitet, men jeg kjenner flere som har, og jeg har bodd i Oslo i 12 år. 1 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Oslo er kjip by, og ikke så trygg som alle skal ha det til, der er jeg enig.. Men Praha har nok mer hardkokte gangstere en helle Norge samlet, og tar du bilde av feil person ved en bar/strippe klubb eller går inn på feil sted i Praha kan det enda ganske mye verre en hvis du var i Oslo.. Små kriminalitet er ikke så utbredt men jeg vil si får du først problemer der nede ender det mye verre en i Oslo, men selve byen er finere kan ikke engang settes i sammenheng med Oslo,ikke kjipe folk(min personlig mening), alltid noe gjøre, og ikke minst ren by.. Endret 8. juli 2012 av DaniNichi Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Arkitekturen i Praha er jo verdt en formue for Tsjekkia, det er jo derfor de holder det så rent og pent. Vi kunne gjort det vi også - vi BURDE gjort det, men av en eller annen grunn er det ingen som vil betale for det. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Hvorfor kan ikke de som er i fengsel rydde Oslos gater? Da hadde vi fått rene gater vi også. I tilegg har jeg foreslått å doble politibudsjettet, fordi det er latterlig lavt. Hadde vi hatt flere politi kunne vi faktisk ha straffet noen for forsøpling. En av årsaken til forsøpling er at det har ingen konsekvenser. Uansett til spørsmålene. Jeg er ikke for lukkete mottak. Jeg ser ikke noe poeng i å stenge folk inne. Om de vil ut av lukkete mottak så kommer de seg nok ut. Iforholdtil Sigøynere så ser jeg ikke på det som en viktig sak. Å kaste folk i fengsel for tigging synes jeg er noe grotesk og unødvendig. Helst vil jeg se de bli kastet fra parkområdene i Oslo, og vi kan heller rydde et skogområde for dem. Så lenge vi er medlem av Schengen har de rett til å komme hit. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Hvor mange voktere tror du må til per 10 fanger for å passe på dem midt i Oslo? Herregud, jeg hadde ikke sluppet dem med mindre enn 5 vakter per ti fanger. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 (endret) Hvor mange voktere tror du må til per 10 fanger for å passe på dem midt i Oslo? Herregud, jeg hadde ikke sluppet dem med mindre enn 5 vakter per ti fanger. Du vet at vi slipper ut fanger hele tiden for permisjon og for arbeid. Bare fordi de er i fengsel betyr ikke at de er livsfarlige, og sensorer kan brukes for å se om de rømmer eller om de stikker fra jobben. Endret 12. juli 2012 av Camlon Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Vi slipper de ut fordi de er greie i fengsel. Setter du fanger til tvangsarbeid i Oslo By, så vil de nok plutselig være litt mindre greie. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Vi slipper de ut fordi de er greie i fengsel. Setter du fanger til tvangsarbeid i Oslo By, så vil de nok plutselig være litt mindre greie. Tror du virkelig at noen som har to år i fengsel til, ønsker å være på rømmen resten av livet. Og det skal ikke være istedenfor permisjon eller mer meningsfylt arbeid. Ergo, jeg ser ikke problemet og det tror jeg ikke du gjør heller. Kjenner jeg deg rett så liker du ikke tanken på at kriminelle skal gjøre drittarbeid fordi du ser på kriminelle som offere. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Det største problemet til Oslo er at det er en kjedelig by med få valgmuligheter. Det henger selvfølgelig mye sammen med den lille befolkningen, men vi gjør den også kjedeligere enn den må være med kvelende reguleringer og forbud. Egentlig litt overrasket over at nordmenn problematiserer sigøynerne så voldsomt. De er kanskje ikke videre pene og man kan bli lei av å bli spurt om penger, men dette er småsmå irritasjonsmomenter; folk snakker som om sigøynerne var en slags samfunnsfiende. Jeg har aldri gitt penger til en tigger og kommer aldri til å gjøre det, men det er ikke noe stort problem for meg om de sitter rundt med pappkrusene sine. Angående narkotrafikken og prostitusjonen så behøver ikke den foregå slik som den gjør i dag, men den vil gjøre det så lenge man holder på forbudslinjen, da det gir kriminelle nettverk monopol på to svært lønnsomme næringer og finansierer videre virksomhet. Ingen ville kjøpt narko av tilfeldige afrikanere midt på natten hvis man kunne få kjøpt det lovlig og trygt fra offentlig kontrollerte utsalg, og det samme gjelder for prostituerte. Men som man reder ligger man. Angående Praha har jeg tilbrakt for lite tid der til å gjøre noen sammenligning, men jeg dannet meg et positivt inntrykk av t-banenettverket. 2 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 (endret) Vi slipper de ut fordi de er greie i fengsel. Setter du fanger til tvangsarbeid i Oslo By, så vil de nok plutselig være litt mindre greie. +1 Ikke minst fanger kommer ut på permisjon fordi de skal en dag ut i samfunnet, Bastøy!? fungerer som et transitt sted for langtids fanger pr idag som et eks.. Norge har et straffe system som baserer seg på rehabilitere fanger, er også derfor man burde ha seperate fengsler for folk ifra utlandet som ikke skal bo her eller ha tilhold her. Nok OT Endret 12. juli 2012 av DaniNichi Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Vi slipper de ut fordi de er greie i fengsel. Setter du fanger til tvangsarbeid i Oslo By, så vil de nok plutselig være litt mindre greie. +1 Ikke minst fanger kommer ut på permisjon fordi de skal en dag ut i samfunnet, Bastøy!? fungerer som et transitt sted for langtids fanger pr idag som et eks.. Norge har et straffe system som baserer seg på rehabilitere fanger, er også derfor man burde ha seperate fengsler for folk ifra utlandet som ikke skal bo her eller ha tilhold her. Nok OT Må vi kose med kriminelle for at de skal bli rehabilitert? Å gjøre litt arbeid for samfunnet skader ingen. 1 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 (endret) Det største problemet til Oslo er at det er en kjedelig by med få valgmuligheter. Det henger selvfølgelig mye sammen med den lille befolkningen, men vi gjør den også kjedeligere enn den må være med kvelende reguleringer og forbud. Egentlig litt overrasket over at nordmenn problematiserer sigøynerne så voldsomt. De er kanskje ikke videre pene og man kan bli lei av å bli spurt om penger, men dette er småsmå irritasjonsmomenter; folk snakker som om sigøynerne var en slags samfunnsfiende. Jeg har aldri gitt penger til en tigger og kommer aldri til å gjøre det, men det er ikke noe stort problem for meg om de sitter rundt med pappkrusene sine. Angående narkotrafikken og prostitusjonen så behøver ikke den foregå slik som den gjør i dag, men den vil gjøre det så lenge man holder på forbudslinjen, da det gir kriminelle nettverk monopol på to svært lønnsomme næringer og finansierer videre virksomhet. Ingen ville kjøpt narko av tilfeldige afrikanere midt på natten hvis man kunne få kjøpt det lovlig og trygt fra offentlig kontrollerte utsalg, og det samme gjelder for prostituerte. Men som man reder ligger man. Angående Praha har jeg tilbrakt for lite tid der til å gjøre noen sammenligning, men jeg dannet meg et positivt inntrykk av t-banenettverket. Oslo for meg som liberal er som en stor celle, jeg vil faktisk gå så langt å si at Norge generelt må være noe av kjipeste landet jeg vet om, andre folk når vi lander i Norge er glade for å være tilbake til Norge, jeg er kun glad fordi jeg kan se hunden,familien osv, selve Norge ? NEI, gi meg sol,varme mennesker og masse moro istedet for denne drepende kjipe tryggheten som Norge er med staten som en konstant MAMMA.. Vi slipper de ut fordi de er greie i fengsel. Setter du fanger til tvangsarbeid i Oslo By, så vil de nok plutselig være litt mindre greie. +1 Ikke minst fanger kommer ut på permisjon fordi de skal en dag ut i samfunnet, Bastøy!? fungerer som et transitt sted for langtids fanger pr idag som et eks.. Norge har et straffe system som baserer seg på rehabilitere fanger, er også derfor man burde ha seperate fengsler for folk ifra utlandet som ikke skal bo her eller ha tilhold her. Nok OT Må vi kose med kriminelle for at de skal bli rehabilitert? Å gjøre litt arbeid for samfunnet skader ingen. De jobber daglig i fengsel eller studerer. Koser ikke med noen, man har tatt bort friheten til et individ ofte pga av brud på lover som aldri burde engang finnes.. Endret 12. juli 2012 av DaniNichi 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 De jobber daglig i fengsel eller studerer. Koser ikke med noen, man har tatt bort friheten til et individ ofte pga av brud på lover som aldri burde engang finnes.. Det er mange som gjør utrolig lite. Jeg skjønner ikke hva som er så farlig for rehabiliteringen at fanger rydder gatene i Oslo. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Vi slipper de ut fordi de er greie i fengsel. Setter du fanger til tvangsarbeid i Oslo By, så vil de nok plutselig være litt mindre greie. Tror du virkelig at noen som har to år i fengsel til, ønsker å være på rømmen resten av livet. Og det skal ikke være istedenfor permisjon eller mer meningsfylt arbeid. Ergo, jeg ser ikke problemet og det tror jeg ikke du gjør heller. Kjenner jeg deg rett så liker du ikke tanken på at kriminelle skal gjøre drittarbeid fordi du ser på kriminelle som offere. Rømmer? Nei. Stjeler ting, krangler med andre fanger og gjør andre ulovlige ting? Definitely. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Rømmer? Nei. Stjeler ting, krangler med andre fanger og gjør andre ulovlige ting? Definitely. Hvorfor i all huleste skulle de gjøre det? De elektroniske fotlenkene vil vite hvor de er hen, ergo om de stjeler vil det bli lagt merke til. Krangler med andre fanger? Om det skjer, er det så grusomt da. Det kan bli slosskamper i fengslet også. Andre ulovelige ting vil bli lagt merke til. Men hele tankegangen din er feil. I fengslet er det ikke fylt opp med monstre som vil gjøre kriminalitet umidelbart om de får sjansen. Kom igjen, fortell oss din virkelige grunn til at du synes det er en dårlig ide. Jeg tror forsatt du misliker du tanken om at kriminelle skal gjøre drittarbeid fordi du ser på kriminelle som offere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå