Gå til innhold

Min far skal ha kamera - Canon 600, 650 eller 60?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Dere er sikkert utrolig lei av å svare på slike spørsmål, men jeg forsøker meg :D

 

Min far har et 40 år gammelt kamera. På tide med noe nytt? Ja.

 

Jeg kan ingenting om foto. Hans kunnskaper er ganske gammeldags i forhold til brukergrensesnitt osv.

 

Han vil ha et skikkelig kamera. Han så på Sony NEX-7, men ideen ble forkastet, jeg mener han ikke skal bruke ~15k på sitt første digitale entusiastkamera. Heller kjøpe er rimeligere ett, og lære seg hva som oppleves som mangler, så kan han kjøpe et dyrere ett som sitt nesten. Hva synes dere?

 

Foto er betydelig viktigere enn video for han. Han kommer nok aldri til å ta opp video.

 

Så jeg tenkte.. gå for et Canon 600d, det virker som et solid startkamera.

 

Men så ser vi at det har kommet 650d.

 

Min far har ganske store fingre. Blir det vanskelig med touch screen...?

 

650d er 1500kr dyrere enn 600d, og den store endringen, unntatt touch screen, er tilsynelatende 5 bilder pr sek istedet for 3.7. Praktisk det, men for 1500..?

 

Jeg mener kanskje 650d har en annen fordel, at det kan bli enklere å selge det brukt, hvis han vil oppgradere om et år eller to..?

 

60d har visst ikke de store FOTOfordelene fremfor 600d.

 

Så.. hva synes dere? Gjøre det enkelt, gå for 600d med et godt objektiv, eller har 60d eller 650d såpass store fordeler (og touch screen ER brukbar for en godt voksen mann (han sliter med tablet...)), at de er bedre enn 600d?

 

Problemet nå er at han sitter timesvis og leser om 100 forskjellige kamera og objektiver, og har holdt på slik i åresvis (IKKE en spøk), så jeg har sagt: nå er det nok, kjøp 600d. Er dere enige i dette? Kjør på??!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men han har altså bestemt seg for at det skal vere Canon?

Hvis han les om 100 forskjellige kamera så kan det vel ikkje berre vere Canon?

 

Og så seier du, som innrømmer at du ikkje kan noko om foto, at han bør kjøpe eit bestemt kamera? Og kvifor skulle han ikkje kjøpe speillaust?

 

Canon er verken betre eller dårlegare enn andre så kanskje burde Nikon, Pentax, Sony m.fl. også bli med i vurderinga?

Endret av KnutW
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tvert i mot vil jeg påstå at 60D har større fotofordeler enn videofordeler over 600D/650D. To kontrollhjul gjør grensesnittet enklere å hanskes med - spesielt for en som kanskje er vant med å sette eksponering selv (ved hjelp av lysmåler)?

 

Bildekvalitetsmessig er det lite forskjell mellom de tre husene, så den enkleste måten å velge er å komme seg til butikken for å sjekke hvilket som passer best i handa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

KnutW, min far har brukt årevis på å lese side opp og side ned, han klarer ikke å bestemme seg.

 

Derfor mener jeg: Gå for et trygt og tried&tested kamera, som samtidig er av god kvalitet, så får han selge det om et pr eller to, og kjøpe et, basert på erfaringer han dannet seg. Han har ikke tatt bilder på årevis, som sagt, det siste kamera han kjøpte er 40 år gammelt.

 

Så noen må gjøre det enkelt for han, derfor fokuserte vi på disse Canon-kameraene, hvis jeg introduserer flere alternativer, så klarer han ikke velge, så enkelt er det.

 

Ole Gunnar, jepp, jeg prøver å styre han til butikken, ta seg tid til å kjenne på modellene, senke skuldrene, og snakke med de som jobber der. Prøver bare å kutte ned til veldig få modeller for han, slik at han forhåpentligvis ender opp med å bli kameraeier innen en uke eller to, heh.

 

Okei, noterer med det du sier om fotokvaliteten, vi får høre hva de sier i butikken....

Lenke til kommentar

KnutW, min far har brukt årevis på å lese side opp og side ned, han klarer ikke å bestemme seg.

Kanskje han ikke er så interessert? Hva med å starte med et kompaktkamera for ås e om det er noe interesse. Det finnes mange som fungerer helt fint og tar gode bilder. Hvis det må være noe litt større og ha søker kan du jo se på G12. Eventuelt et 1100D eller D3200 hvis det skal være speilrefleks.

 

Edit: Panasonic G3 har innebygd søker som er større enn på noen av de rimelige speilrefleksene og mye billigere enn Nex-7

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han er svært interessert, han klarer bare ikke å bestemme seg. Han skal ha et systemkamera, og det må være ordentlig.

 

Rent personlig kunne jeg tenkt meget 1100D for å starte å eksperimentere med fotografi, men han avfeide det umiddelbart for sin egen del heh..

 

Lumix G3 så jo veldig ålreit ut, men jeg vegrer meg for å introdusere for mange valg, for da blir det ikke noen avgjørelse :D

 

Er det ikke enighet om at de tre Canon-kameraene er gode startkamera med litt solid budsjett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tingen med 650D er at legger man på litt til så har man et 7D "på tilbud", fortsatt det beste cropp-kameraet til Canon, ville ikke handlet 650D hvis ikke video er viktig, ei heller 600D.

 

60D, 550D, 600D og 7D har samme sensor så bildekvaliteten er relativ lik, hovedforskjellen på 550D og 600D er video, og 650D kommer stort sett med nye/bedre muligheter angående video. 550D er samme kamera når det gjelder fotografering og størrelse, betjening, relative små kameraer.

 

60D og 7D er større kameraer med flere individuelle kontrollmuligheter, tror nok at en av de to er mest fornuftig siden faren din har store hender.

 

En fordel med Canon er at det følger med komplett redigeringspakke.

 

Angående objektiv så anbefaler jeg en Canon 15-85 IS som allroundobjektiv og 50mm f/1.8 eventuell f/1.4 til kreativ bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tipset og observasjonene, Nautica. 7D blir desverre for dyrt, det blir samme problemet som med NEX-7. 15k med 15-85 IS. Blir for dyrt...

 

Men de andre kommentarene skal jeg ta med meg...er jo tilbake til de tre i trådemnet da, egentlig. Og det panasonickameraet som ble foreslått.

Lenke til kommentar

Derfor mener jeg: Gå for et trygt og tried&tested kamera, som samtidig er av god kvalitet,

 

Som selvfølgelig alle de andre er også.

 

 

Egentlig kan en se det slik: Canon er det største merket og selger ofte kun pga navnet. Det er jo du et eksempel på. De andre produsentene må tilby litt ekstra for samme pris for å konkurrere. Da er det lurt av deg som forbruker å heller kikke på hva de minste produsentene byr på istedenfor den største. Du får rett og slett mer for pengene. Dette gjelder ikke kun fotoutstyr.

 

Mitt råd er å ikke bruke "trygt og sikkert" som kjøpsargument. Se heller på hva du har behov for av funksjonalitet og hva en får for pengene. Den norske forbrukerkjøpsloven tar hånd om det "trygge og sikre".

 

Canon og Nikon er de to største og de har også sine nisjer i markedet. De satser hardt på profesjonelle fotografer og teleobjektiver til 50.000+

 

Sony ser ut til å satse på kameraer med elektroniske søkere.

 

Pentax satser på amatørmarkedet, værtette kameraer og kameraer som tåler kulde bra.

 

Olympus ser ut til å satse mer og mer på speilløse kameraer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Egentlig kan en se det slik: Canon er det største merket og selger ofte kun pga navnet. Det er jo du et eksempel på. De andre produsentene må tilby litt ekstra for samme pris for å konkurrere. Da er det lurt av deg som forbruker å heller kikke på hva de minste produsentene byr på istedenfor den største. Du får rett og slett mer for pengene. Dette gjelder ikke kun fotoutstyr.

Mye enig i det FOTORALF skriver, men konklusjonen blir ikke helt den samme. Selvsagt selger Canon en del på navnet og det gjør Nikon også, men det er jo en grunn til at de har blitt de to største. De var jo allerede størst når digitale kameraer begynte å ta over, men tok nok over ennå mer fordi de (og spesielt Canon) så viktigheten av digitale kameraer og greide å få prisene ned på vanlig konsumentnivå. Forspranget rent teknologisk er tatt igjen for flere år siden, men ikke markedsandeler. Og når "de andre" prøver å spise markedsandeler så er jo ikke Canon og Nikon spesielt interessert i det så det er ikke bare bare å pøse på med ekstra features samtidig som du må tjene penger og har mye mindre produksjon.

 

Jeg synes Pentax likevel har greid det til en viss grad (muligens bortsett fra å tjene penger) og både K5 og nye K30 ser ut til å gi mye for pengene (prisen på K30 bør kanskje synke litt først). Sony har forsåvidt også mange bra modeller så begge disse er gode alternativer til Canon og Nikon, men Sony da med elektronisk søker (som har både fordeler og ulemper). For en nybegynner spiller nok mengden av tilleggseutstyr også mindre rolle for her har Canon og Nikon et klart overtak.

 

Men for en nybegynner som vil handle trygt synes jeg Canon og Nikon fortsatt er førstevalget, kanskje ikke prisledende, men fortsatt gode priser, tilgjengelig i nesten alle fotoforretninger og det er mye større utvalg i brukte linser (hvis det er aktuelt) og det er mulighet for oppgardering til fullframe uten å bytte system.

 

Jeg synes Canon og Nikon er bra utgangspunkt for den som vil ha speilrefleks og ikke helt vet hva en skal ha. For den om er på jakt etter en spesiell finesse som IBIS, elektronisk søker, best mulig værtetting eller noe annet har jeg ingen problemer med å anbefale andre merker. Speilløst er i dag et vel så bra alternativ hvis optisk søker ikke er et krav og det ikke skal brukes til for mye actionbilder og da er verken Canon eller Nikon førstevalget.

Endret av se#
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for tipset og observasjonene, Nautica. 7D blir desverre for dyrt, det blir samme problemet som med NEX-7. 15k med 15-85 IS. Blir for dyrt...

 

Men de andre kommentarene skal jeg ta med meg...er jo tilbake til de tre i trådemnet da, egentlig. Og det panasonickameraet som ble foreslått.

 

Her er det optikken du betaler ekstra for, prisforskjellen på huset er ikke veldig stor.

 

Er du/dere redd for ergonomi - ta en tur i en butikk som har kameraene på lager! Kjøp det kameraet som ligger best i hånda. Er økonomien for stram nå, spar pengene, for et par måneder fra eller til spiller mindre rolle når det tydeligvis ikke er et akutt behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tipset og observasjonene, Nautica. 7D blir desverre for dyrt, det blir samme problemet som med NEX-7. 15k med 15-85 IS. Blir for dyrt...

 

Men de andre kommentarene skal jeg ta med meg...er jo tilbake til de tre i trådemnet da, egentlig. Og det panasonickameraet som ble foreslått.

 

Rent ergonomisk vil jeg tro at en som har erfaring fra eldre speilrefleks vil trives bedre med et større kamera. 60D, 7D eller kanskje ett brukt 50D. Eller Nikon D300s, D7000 o.l.

 

Tilgangen på brukt og rimelig optikk er også langt bedre hos de to store, noe som kan være en viktig faktor dersom man vil utvide etterhvert.

 

Som førstegangskjøper kan det være noe mer problematisk å kjøpe brukt og det forstår jeg. Selv om jeg helt klart ville vurdere bruktkjøp fremfor nytt. Sjekk bruktmarkedet på foto.no (vær litt mer skeptisk til finn.no)

Lenke til kommentar
Tilgangen på brukt og rimelig optikk er også langt bedre hos de to store, noe som kan være en viktig faktor dersom man vil utvide etterhvert.

 

Da rekner jeg med du snakker av erfaring og ikke bare noe du tror. Det er jo også en interessant problemstilling. At du mener at nytteverdien er linært økende med antall objektiver tilgjengelig og ikke at nytteverdien flater ut når tilgjengelige objektiver blir mange nok.

Lenke til kommentar

Det er ikke til å komme forbi at Canon (og Nikon) lager ekstremt bra kameraer. De har i tillegg et ekstremt bra utvalg av objektiver i alle prisklasser. Mye mer enn de mindre produsentene.

Det er også et mye større bruktmarked hvor det er lett å få kjøpt, eller solgt utstyr.

 

Hilsen en tidligere canon eier, nå Olympus OM-D eier.

Lenke til kommentar
Tilgangen på brukt og rimelig optikk er også langt bedre hos de to store, noe som kan være en viktig faktor dersom man vil utvide etterhvert.

 

Da rekner jeg med du snakker av erfaring og ikke bare noe du tror. Det er jo også en interessant problemstilling. At du mener at nytteverdien er linært økende med antall objektiver tilgjengelig og ikke at nytteverdien flater ut når tilgjengelige objektiver blir mange nok.

 

Ja, det gjør jeg. Du skal ikke bruke mange minuttene på foto.no sitt bruktmarked for å finne ut at CaNikon dominerer bruktmarkedet. Har aldri sagt et ord om nytteverdi, men her kommer noen. Nytteverdien er uendlig mye større med objektivet du faktisk har kontra det objektivet til Sony eller Pentax du ikke har som du gjerne skulle hatt, men lar være å kjøpe for det ikke finnes brukt(les: for dyrt nytt). Jeg sier rett og slett at det er lettere å skaffe seg rimelig og god bruktoptikk med Canon og Nikon. Aldri sagt et negativt ord om de andre produsentene. Alle lager gode kameraer og objektiver, det er det ingen tvil om.

 

Blir litt på samme måte som med biler, det er langt lettere å finne deler på skraphandleren til VW golf eller Audi A3 sammenliknet med en Seat Leon. Rett og slett fordi det er flere av de på markedet, ikke nødvendighvis fordi at de to første er bedre enn den tredje.

 

PS: at jeg drar fram Sony/Pentax overfor er rent tilfeldig. Ettersom disse merkene blir mer populære vil også tilgangen på optikk både nytt og brukt bli langt bedre. Og når/hvis de kommer over denne kneika tror jeg også at langt flere vil velge disse. (hm? har jeg sikret meg godt nok nå mon tro?)

 

Generelt i tråden:

La en ting være klart: Jeg er ingen fanboy, at jeg tilfeldighvis bruker ett av disse merkene er rent tilfeldig. Da jeg begynte med foto i 07-08 hadde jeg ingen preferanser fra før. Jeg valgte merke ut fra en test i et TV program. Da objektivparken økte ble det liksom litt uaktuelt å bytte system til noe annet. Det er heller ikke til å komme bort fra at hvis jeg skal bytte system, så kommer jeg helt klart til å vektlegge tilgangen på brukt optikk ganske høyt. Når folk anbefaler system til andre tror jeg det generelt er lettere å anbefale noe innenfor sitt eget merke, fordi dette er kjent for de fra før. Ikke fordi de nødvendighvis er blodfan av det merke de selv bruker.

Endret av to88he
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...