Smestad Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Hei. Skal kjøpe meg ny forsterker siden, spilleren ikke er sterk nok i seg selv, siden lyden blir forvrengt hvis jeg spiller for høyt og diksanten blir jævlig høy. Har http://www.alpine-usa.com/product/view/cde-121 Har dette frontsettet: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=3983&katid=649&id= og har også en Magnat 300W sub med en magnat monoblokk. Husker ikke helt navnet i farten men kjøpte det på Thorsov. Sett en del på denne forsterkeren http://www.dynabel.no/Shop/Product/Mosconi-GLADEN-ONE-1204-forsterker/AS7350 Det jeg lurer på er hvor mange mm2 kabelen jeg må ha fra batteriet fram til den forsterkeren må være. Om det holder med den jeg har nå eller ikke. Den jeg har nå er 8awg/10mm2. Sikringen er på 46A tror jeg, husker ikke helt i farten, kunne gått ut og sjekket, men regner Lurer også på om kondensator. Hva slags bør jeg kjøpe? Hørt at per 1000w rms må/bør man ha 1F, og er ikke helt sikker men den Gladen forsterkeren er på 4x120w altså 480w rms? Så trenger en kondensator på 0,5F eller er jeg ute og kjører nå? Beregning av mm2: 480:12=40A Og kabelen ligger for det meste skjult si forlegningsmetode A1, da tåler 10mm2 46A, så da burde det gå greit? Hvis jeg har riktig Watt på den forsterkeren da. Hvis kabelen hadde vært kobber, men det er jo den ikke den er AL... Takk for svar Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 jeg har en "max 2500 Watt output" forsterker og det funker i lange baner med en tror det er 6 mm2. Har hørt at det er for lite men den blir ikke varm uansett hvor høyt jeg spiller eller hvor lenge. +en random sikring som jeg fant på biltema Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Sånne svar som han over her kommer med, håper jeg at du ikke tar seriøst. At han har en ræva forsterker som ikke trekker strøm får bli hans sak. Forsterkeren du skal ha er en skikkelig bra forsterker, og trekker litt strøm, så du burde opp i 25mm2 kabel og en 80A sikring. Men hva skal du med en 4 kanals forsterker til et frontsett? Droppe magnat blokka og brokoble 2 kanaler til sub? Lenke til kommentar
Smestad Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 Cossiemk1 Ja, skal fjerne magnat blokka og brokoble er planen, blir også mulig at jeg invisterer i en ny sub etter hvert. Hvordan fant ut at jeg trenger 25mm2? Har lest litt rundtomkring og ser at du ikke er noe fan av kondensator At det fungerer hvis man har stort nok batteri og kanskje opgraderer dynamoen. Tenker at jeg også kan kjøpe et større batteri og en kondensator, dynamoen har allerede gått i stykker en gang og bilen har bare gått 50000km Takk for svar Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Sånne svar som han over her kommer med, håper jeg at du ikke tar seriøst. At han har en ræva forsterker som ikke trekker strøm får bli hans sak. Forsterkeren du skal ha er en skikkelig bra forsterker, og trekker litt strøm, så du burde opp i 25mm2 kabel og en 80A sikring. Men hva skal du med en 4 kanals forsterker til et frontsett? Droppe magnat blokka og brokoble 2 kanaler til sub? For det første så sitter jeg ikke her og skriver kødd, det er helt sant. Og for det andre, hvor er det forsterkeren trekker strøm fra hvis det ikke er fra batteriet? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Du skjønte ikke den nei... Forsterkeren din trekker LITE strøm da, ok?? Skulle den klart å gi 2800w så hadde den trekt 280 ampèr, og da hadde ledningen din smeltet på noen sekunder. Hvis du har 6mm2 kabel nå, og kabelen ikke blir varm engang, da er det en skikkelig ræva forsterker du har, kanskje den gir 2x50w rms hvis du er heldig 1 Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 ja, lykke til med å kjøre basskassa mi med 2*50w da kunne jeg jo bare brukt bilstereoen forran i bilen da og det høres ut som om noen har blitt litt hissige her Lenke til kommentar
Smestad Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 2800:12=233,33A faktisk La oss si at den trekker 233,33A En 70mm2 i kobber tåler 151A Altså trenger du en som er enda tykkere en det. Hvis jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 brukte litt mange "" merka jeg Lenke til kommentar
Smestad Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 (endret) Bilstereoer står at de gir 4x50W, Men er nok mere 4x20W rms ca. Men står at forsterkeren din gir 2800W max, gir nok nærmere 200W rms tipper jeg. Endret 7. juli 2012 av Tigergutt92 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 (endret) 99% av dagens cd-spillere gir 4x20w rms eller mindre, at han ikke skjønner forskjell på skrytewatt og rms watt får bli hans problem, det er sikkert snakk om en A/D/S eller boss forsterker, eller noe i den banen, hehe.... En tommelfinger-regel er å ta sikringstørrelsen og gange med 10, så har man ca den totale effekten etter at man har trukket fra varmetap osv. Trådstarter, kondensator trenger du IKKE, det er bare bortkasta penger. Dagens batterier og strømforskyningen i bra forsterkere er bra nok Endret 7. juli 2012 av cossiemk1 Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 så hva er poenget med de 2600 wattene over det da? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 så hva er poenget med de 2600 wattene over det da? Det er kun for å lure de som ikke skjønner dette, og det funker desverre.... Skulle ikke vært lov... Men så går det jo ann å tenke litt da, feks om man ser en forsterker til 3000kr som gir 1000w og ved siden av så er det en forsterker til 1000kr som gir 3000w, da burde det ringe en bjelle Lenke til kommentar
Smestad Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 Cossiemk1 Den er grei. Da gidder jeg ikke å bruke penger på det. Takk for raske og gode svar Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 så hva er poenget med de 2600 wattene over det da? Det er kun for å lure de som ikke skjønner dette, og det funker desverre.... Skulle ikke vært lov... Men så går det jo ann å tenke litt da, feks om man ser en forsterker til 3000kr som gir 1000w og ved siden av så er det en forsterker til 1000kr som gir 3000w, da burde det ringe en bjelle jaja, så lenge bilen dunker som et jordskjelv så er jeg fornøyd dessuten så fikk jeg den gratis Lenke til kommentar
virrum audio Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Finnes mange fine programmet du kan regne ut mm2 på ift lengde på kabel og effekt. Det er desverre ingen fast norm på utmåling av watt i forsterkere noe som burde standardisere. Effekten som er oppgitt både på dyre og billige stemmer forsåvidt, men effekten eks. I 50hz har billigforsterkere ikke så mye å stille opp med.. Mulig billigvarianten klare 2800w i 25khz men ikke stort å koble en sub på Endret 8. juli 2012 av virrum audio 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå