Orjanp Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Monterte en 3TB disk i min GNU/linux workstation. Partisjonerte den i en stor partisjon, og formaterte med EXT4. Så viser det seg at etter en liten måned, krasjer disken. Maskinen lar seg ikke starte med disken koblet til hd kontrolleren den sto i. Flytter jeg den til en annen kontroller, kan jeg boote maskinen. Disken er forøvrig blitt upartisjonert. Det virker som om disken fungerer fint. For å forsøke å gjenoprette innholdet, ønsker jeg å dd'e ut hele disken til en annen disk, slik at jeg kan jobbe mot en kopi av disken. Nå viser det seg at disken gjenkjennes kun med rundt 800GB størrelse og ikke 3TB som den skal være. Noen som vet hvorfor dette skjer og hva som må gjøres for å ordne dette? Hvilken måte er best for å få innholdet tilbake? Har ingen erfaring med dette, og tør ikke gjøre noe særlig i frykt for å ødelegge noe. Gjenoppretting av disken, er det noe som kanskje er bedre å gjøre i Windows, eller er programmene i Linux like gode/bedre? Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Sjekk ut om testdisk kan hjelpe deg http://www.cgsecurit...g/wiki/TestDisk Jeg har også brukt programmet som IBAS selger et par ganger, EasyRecovery http://store.krollon...ex.html?Cur=578 som fungerer veldig bra. Ikke på Linuxpartisjoner dog, så jeg aner ikke om det fungerer optimalt på andre filsystemer enn NTFS. Endret 9. juli 2012 av JonJ Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Prøv gjerne ddrescue. Dd burde kunne lese ut disken uavhengig av hva partisjontabellen sier om disken, så ta gjerne back-up med dd først. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 11. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2012 Takk for tipsene. Jeg har forsøkt å dd'e ut disken. Da endte jeg opp med en fil på rundt 800GB. Så det virker som om maskinen ikke gjenkjenner disken som større enn 800GB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå