Fullmånemocca Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Jeg skal kjøpe meg gullfisker, ett av hvert kjønn. Hva slags akvarium er å anbefales for to stk fisker? Noen mener at de runde fiskebollene ikke anbefales for to stk fisker, det er greit. Og andre mener at de firkantede er best, det er også greit. Men jeg kan ikke ha de svære akvariummene, er det noen som vet om det går an å få tak i mindre str av slike? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Ikke gå for de bitte små uten filter. Jo større jo bedre, men de bitte små boller, eller noe i den størrelsen er uansett ikke bra... Lenke til kommentar
Fullmånemocca Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 De med filter er jo store da, da må jeg jo ha den på gulvet eller på stuebordet. Men er det så veldig viktig med filter? Er ikke vanskelig å holde det rent med egne hender. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Et 28-liters akvarie passer inn i de fleste bokhyller. Jeg anbefaler på det sterkeste et internt filter, dersom du ønsker at fiskene dine skal være friske og leve lenge. Her kan du se mål på de fleste standardstørrelser http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=akvariekjellern&gid=109 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 De med filter er jo store da, da må jeg jo ha den på gulvet eller på stuebordet. Men er det så veldig viktig med filter? Er ikke vanskelig å holde det rent med egne hender. Ja, det er viktig med filter, både for rensing og sirkulasjonen. Størrelsen på akvariet er viktig pga klimaet i vannet, jo større det er jo lettere er det å holde ett bra klima. De 10-15 liters akvariene er dyreplageri, og det er ikke bare pga. plassen... Lenke til kommentar
Flying Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Gullfisk (Carassius auratus auratus) kan bli opptil 38cm lange og krever et akvarie eller dam på minst 200liter. De finnes også i noen grufulle oppdrettvarianter som burde vært ulovlig. Pumpe med filter er viktig for miljøet i akvariet, fisker har krav til bakteriekultur, luft, strøm etc. Og hvorfor vil du ha en av hvert kjønn? Hvis du vil ha et lite søtt akvarium på hylla uten pumpe finnes det forskjellige batteri og USB drevne med plastfisker. Lenke til kommentar
Fullmånemocca Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 Takker aklla, og takker for linken , tror jeg skal velge det med 19 liter Men 19 liter er vel bra? Jeg vil ha ett av hvert kjønn sånn at de kan legge egg og formere seg Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 (endret) 19 liter er bedre enn 10 ja, 27 er enda bedre. Personlig ville jeg ikke vurdert noe mindre enn 60 liter, uavhengig av fisk. Jeg syntes 19 liter absolutt er i minste laget, om ikke for lite. Bra vil jeg ikke si det er. Endret 7. juli 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Men 19 liter er vel bra? Litt større er lettere å holde. Vil ikke anbefale noe mindre enn 28-liter. Jeg vil ha ett av hvert kjønn sånn at de kan legge egg og formere seg Det tror jeg du skal se langt etter. Skal du ha oppdrett må du ha et vesentlig større akvarie og gode kunnskaper. Sats heller på Guppy, Sverddrager eller til nød Palettcicklide. Lenke til kommentar
Fullmånemocca Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 Ok. Vi får se hva det blir til, men gullfisk og akvarium blir det i hvertfall Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Ok. Vi får se hva det blir til, men gullfisk og akvarium blir det i hvertfall Have fun, men det vil antagelig ikke fiskene dine ha. Ja, de i butikken vil nok si at "10 liter holder i massevis", men de gjør det for å selge, de tenker ikke på fiskene... Lenke til kommentar
Fullmånemocca Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 Ok. Da kan jeg heller ta to av samme kjønn, bare de ikke spiser hverandre Lenke til kommentar
Fullmånemocca Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 Nei det blir ikke 10 liters Lenke til kommentar
Fullmånemocca Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 Har ombestemt meg, det blir et akvarium på 28 liter Lenke til kommentar
Fullmånemocca Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 Takker alle for hjelpen Lenke til kommentar
Flying Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Det er ganske ubehagelig at du med et smil tydeligvis gleder deg til å utøve dyremishandling. 2 Lenke til kommentar
Fullmånemocca Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 28 liter er da ikke til dyremishandling. Lenke til kommentar
Flying Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Å ha fisker som har et minimumskrav på 200liter i 28liter er dyremishandling. Du vil heller ikke ha pumpe og filter som er et krav for nesten all fisk. Du virker til å ha alt for lite kunnskap om akvariehold. 2 Lenke til kommentar
Fullmånemocca Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 Å ha fisker som har et minimumskrav på 200liter i 28liter er dyremishandling. Du vil heller ikke ha pumpe og filter som er et krav for nesten all fisk. Du virker til å ha alt for lite kunnskap om akvariehold. For å si det slik så bli det første gangen jeg skal ha fisker. Men er jo takknemlig for all hjelp jeg kan få Lenke til kommentar
Flying Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Du viser ikke stor vilje til å ta imot hjelp, når du på tross av informasjonen du har mottatt likevel vil ha gullfisk i et mini-akvarium uten pumpe. Et akvarium på 28liter uten pumpe egner seg til maur eller blomster, ikke fisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå