davidolse Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 I går hadde jeg den store "bil vedlikeholds" dagen. Jeg tok da en A/C service, nye dekk, skifta alle filter uten om drivstoff filter og oljeskifte. Når jeg var på vei hjem i går begynnte bilen og fuske VELDIG gikk nesten ikke fremover og vil ikke gå bakover. I dag oppdaget jeg at bilen kun fusker når jeg har på A/C Har noen Idee om hva dette kan være? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Hva mener du med at du har "tatt en A/C service"? Lenke til kommentar
davidolse Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 Aircondition service. Fyller på gass, bytter filter etc. Glemte også og si at bilen begynner kun og fuske når bilen blir varm Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 (endret) Hvordan har du tatt en AC-service? Har du gjort dette selv eller har du brukt en AC-maskin til å gjøre det? Det jeg mistenker er at AC-pumpa er defekt og derfor har gått i lås eller går veldig tregt. Når du kobler inn AC-anlegget skal clutchen på pumpa låse pumpedrevet fast i reimhjulet på pumpa (dette reimhjulet går fritt når AC'en ikke er slått på). Det er samme prinsipp som mellom motor og girkasse. Er girkassa gått i lås, så kveles bilen når du prøver å kjøre fremover grunnet for stor motstand. Litt som å kjøre med håndbrekket på. Hvis pumpa i seg selv er gåen eller fastkjørt, vil den da holde igjen motordriften via flatreima som driver AC-pumpe, dynamo, servopumpe etc., og dermed kveles bilen grunnet for stor motstand i reimdriften. Hører du noen ulyder fra AC-pumpa? En AC-service skal ikke gjøres manuelt, men med en maskin. Det skal trykktestes, og kjølmiddel og olje skal byttes ut. Hvis dette ikke gjøres rett, vil pumpa ryke og sette seg fast grunnet for lite smøring. Endret 7. juli 2012 av LiamH 1 Lenke til kommentar
davidolse Skrevet 8. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Denne servicen har drammen gummiservice gjort for meg så er sikker på at de har gjort det med maskin. Det jeg lurer på er kan jeg gå tilbake til dem og klage eller er det noe annet som er feil kan også si at airaircondition anlegget funker som normalt. Men tror ikke gifta i motoren slår inn lengere?? Må også si at jeg er rimelig grønn på dette Endret 8. juli 2012 av davidolse Lenke til kommentar
davidolse Skrevet 8. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) Må si det føles ut som du sier at håndbrekket står på når bilen er på det verste. Men når bilen bare såvidt har blitt varm så er det som at når jeg gasser fort så harker den 3-4 ganger før den når høyt turtall. Dette er riktignok når bilen står i park har nettopp testet bilen litt og den lugger litt på et turtall på ca 1700-1800 og en hastighet på 70-80 km/t har automat så vet ikke gir.. Ser også at bensin forbruke har økt en god del Endret 8. juli 2012 av davidolse Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Logikken er enkel; hvis dette bare forekommer når AC er på, så ligger problemet i AC-anlegget og det er kun treg pumpe som kan fremkalle de symptomer du har. Siden dette oppsto etter AC-service, så kan man mistenke at noe gikk galt der. Hvis så, så er de som tok AC-servicen ansvarlig. Hvis bilen har samme symptomer med AC av, så ligger problemet en annen plass og da kan problemet være utallige ting og bilen bør settes på verksted. Jeg ville ikke kjørt med bilen før et verksted har sett på den og hvis et verksted kan bekrefte at AC-pumpa er defekt, så kan du gå tilbake til plassen som tok servicen og kreve erstatning. Endret 9. juli 2012 av LiamH Lenke til kommentar
davidolse Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 Da er bilen levert inn der ejg tok a/c service så får vi ta det derfra, gir en update på åssen dette går Lenke til kommentar
username882 Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Enig med LiamH her ja. Kan være ett lager som har skjæt seg i kompressoren, for eksempel. Du får oppdatere om hvordan det går! Lenke til kommentar
davidolse Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 Det viste seg at 3 av 5 plugghetter hang så vidt sammen og de samme pluggene var ganske løse så godt det gikk som det gjorde og at de ikke eksploderte. har da byttet alle pluggene, ledninger, hetter, rotor og frodeler lokk og har da fått meg en "ny" bil. takk for all hjelp Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Hmmm... her sliter jeg med å finne logikken, men bra at du fant ut av det. Den eneste sammenhengen jeg kan se med AC-anlgget er at når du kobler inn pumpen, så kreves det litt mer kraft fra motoren for å drive denne. Hvis du har dårlig tenning, så vil det merkes på motorgangen. Likevel, er det veldig merkelig at dette oppstår rett etter en AC-service og problemet bare oppsto når du slo på AC-anlegget. Jeg tipper at problemet også måtte være der resten av tiden. Dårlig tenning er dårlig tenning, Med eller uten AC... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå