Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mørk sjokolade m/100% kakao

Anbefalte innlegg

Når jeg bodde i Australia, bodde jeg rett ved en Lindt sjokoladebutikk som solgte sjokolade av 100% kakao. Er dette mulig å oppdrive her i Norge? Det nærmeste jeg har kommet er 86%, i Freia sin butikk langs Karl Johans Gate.

Setter pris på råd om sjokolade i en hvilken som helst prosent høyere enn 86%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg bodde i Australia, bodde jeg rett ved en Lindt sjokoladebutikk som solgte sjokolade av 100% kakao. Er dette mulig å oppdrive her i Norge? Det nærmeste jeg har kommet er 86%, i Freia sin butikk langs Karl Johans Gate.

Setter pris på råd om sjokolade i en hvilken som helst prosent høyere enn 86%.

Har sett noen Menybutikker selge denne (88%), dog periodisk: http://www.hachez.de/typo3temp/pics/55e78931ad.jpg
Lenke til kommentar

Visstnok er det slik at det finnes forskjellige varianter av kakao, og noen av dem inneholder tilstrekkelig type fett til at kakaoen kan stabiliseres i hard form selv med 100% kakao. Den fjerde paragrafen for denne sjokoladebeskrivelsen nevner det (det gjelder en 99%, men er relevant).

Ved nærmere ettertanke var det riktignok denne på 99% jeg spiste i Australia:

a_3_1_4_excellence_99-bar.png

Endret av AimToMisbehave
Lenke til kommentar

Hvis det virkelig er snakk om 100% kakao smaker det helt forjævlig og egner seg ikke som annet enn ingrediens. Sikker på at det ikke var "100% ekte" kakaobønner?

Snakker om sjokolade slik som jeg la inn bilde av i forrige innlegg, ikke kakaobønner.

Når jeg bestemte meg for å skifte over til å spise mørk sjokolade for rundt 2 år siden, som del av overgangen til paleo kosthold, smakte jeg på 100% og synes som deg at den smakte forjævlig. Tenkte at dette kunne jeg aldri like. Deretter prøvde jeg 86%, som også smakte alt for beskt. Gikk i gang med 70%, som smakte godt.

Over tid ble smaksløkene såpass vant til 70% at det gikk fint å "oppgradere" til 86%, som plutselig smakte veldig godt likevel. Omsider gikk jeg over til 99% med samme resultat; liker den veldig godt nå. Det er dog ikke den type sjokolade man bør gomle i seg raskt; det er best å ta små biter og la dem smelte på tunga, og gjerne nyte dem sammen med en kopp kaffe.

Endret av AimToMisbehave
Lenke til kommentar

99% sjokolade er ikke kun bønner som er most og klemt sammen til plater. Det er ofte en blanding av kakaomasse og kakaosmør, med det resultat at 99% er diverse greier fra kakaobønnen. Ofte tilsatt litt sukker for at det skal bli mer spiselig. Overraskende stor forskjell fra merke til merke. Har smakt flere som er mildere og mer lettspiselig enn Lindt. Det er så sjelden jeg får tak i det at omtrent den første fjerdedels - halve platen smaker vondt, men etterpå er det så godt at det var verd arbeidet.

Lenke til kommentar

Hvis det virkelig er snakk om 100% kakao smaker det helt forjævlig og egner seg ikke som annet enn ingrediens. Sikker på at det ikke var "100% ekte" kakaobønner?

Snakker om sjokolade slik som jeg la inn bilde av i forrige innlegg, ikke kakaobønner.

Når jeg hadde bestemt meg for å begynne å spise mørk sjokolade for rundt 2 år siden, som del av å skifte over til paleo kosthold, smakte jeg på 100% og synes som deg at den smakte forjævlig. Tenkte at dette kunne jeg aldri like. Deretter prøvde jeg 86%, som også smakte alt for beskt. Gikk i gang med 70%, som smakte ganske godt.

Over tid ble smaksløkene såpass vant til 70% at det gikk fint å "oppgradere" til 86%, som plutselig smakte veldig godt likevel. Omsider gikk jeg over til 99% med samme resultat; liker den veldig godt nå. Det er dog ikke den type sjokolade man bør gomle i seg raskt; det er best å ta små biter og la dem smelte på tunga, og gjerne nyte dem sammen med en kopp kaffe.

Mormor spiser sånt og bruker de samme unnskyldningene som deg. :tease: Kan høre med henne hvor hun får tak i det.

Uansett, hvis du bor i Oslo skulle det forundre meg om du ikke fant det hos Jacobs på Holtet. Ta 19-trikken mot Ljabru og gå av på Holtet, da er det hundre meter å gå til landets råeste dagligvare.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg bestemte meg for å skifte over til å spise mørk sjokolade for rundt 2 år siden, som del av overgangen til paleo kosthold, smakte jeg på 100% og synes som deg at den smakte forjævlig. Tenkte at dette kunne jeg aldri like. Deretter prøvde jeg 86%, som også smakte alt for beskt. Gikk i gang med 70%, som smakte godt.

Man blir utrolig vant til at ting har masse sukker og da smaker alt annet beskt.

Har en god stund nå kun spist hjemmelaget pastasaus med tomater/grønnsaker/krydder hvor av ca 1 ts sukker. Skulle ha meg noe kjapp mat og kjøpte Dolmio på glass (som jeg spiste endel av før) og den smakte bare heeeeeelt jævelig. 6,2g sukker pr 100g, mao ett glass inneholder 31g sukker! Pastasausen jeg lager selv er på typisk rundt 1kg (+kjøtt). For å få den like søt som Dolmio sin, så måtte jeg hatt oppi 13 ts sukker. Blæh. :p

Jeg skjønner ikke at jeg overhodet har likt Dolmio sin pastasaus tidligere og begynner å forstå hvorfor Hellstrøm rynker så utrolig på nesen av det søte ferdiglagde klisset man får kjøpt på butikken. Han er vant med å spise skikkelig mat, og da har man sukker i desserten og omtrent ikke ellers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...