m0ffe Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 MIn MacBook Air ble stjålet fredag 6. juli i Bergen. Desverre hadde jeg ikke installert noen sporingsprogram eller lignende på den. Når jeg leser gjennom ulike forum, ser det ut som om et installert sporingsprogram er eneste måten å finne igjen en stjålet Mac på. Jeg har likevel vanskelig for å tro at i en verden hvor makiner hackes og elektroniske fotspor legges igjen overalt, at det ikke skal finnes måter å kunne spore en maskin på. har for eksempel hørt at man kan ringe inn serienumret på macen og den da vil bli funnet om den skulle bli levert inn til service en senere annledning. Jeg får mest sannsynlig dette igjen på reiseforsikringen, men er dødskjipt at jeg mister ganske mye arbeid jeg har på disken. Og det som skremmer meg mest er om den nye eieren kan komme seg inn å få tilgang til all personlig informasjon som ligger på den. Alle tips mottas med takk. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 (endret) Jeg kjøpte "undercover", liten investering for å øke sjansene til å få tilbake maskinen hvis den skulle bli stjålet. Det er også viktig å sette et firmware passord slik at tyven ikke får reinstallert maskinen. Nå har ikke jeg så veldig peil på mac, men de får vel ikke tilgang på din konto uten passord? Og dermed ikke tilgang på dine data? Noen som kan mere om dette? Endret 14. juli 2012 av Uderzo Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Jeg tror ikke TS er redd for at tyven skal se hans data, men for at TS aldri ser de igjen Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Jeg tror ikke TS er redd for at tyven skal se hans data, men for at TS aldri ser de igjen Begge deler, det er veldig kjipt å miste arbeid, veldig kjipt. Men det er også ikke spesielt gøy hvis tyven får tak i personlig data. Og det som skremmer meg mest er om den nye eieren kan komme seg inn å få tilgang til all personlig informasjon som ligger på den. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Vel, hvis du ikke har kryptert hjemmekatalogen din, får de tilgang uansett. Alt de trenger å gjøre er å boote fra en linux cd/usb disk. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 (endret) Har du fysisk tilgang til maskinen så er det rimelig enkelt å få tilgang til all data som ikke er direkte kryptert. Et standard passord på operativsystemet og denslags er barnemat dersom noen faktisk har et minimum av peil (dog om det er en helt tilfeldig person som har nappet den bare pga. de hadde muligheten så er det godt mulig de ikke vet bedre - ikke alle folk er datanerder tross alt). Sånn sett - dersom informasjonen din ikke er kryptert på noen måte så er den absolutt åpen til å misbrukes. Det sagt så blir det meste som blir stjålet slik neppe stålet for å stjele infoen din - tyven er normalt opptatt av selve maskinen, enten for eget bruk (om det er en casual tyv) eller for gjensalg av noe slag (om det er litt mer organisert). Å spore den direkte uten å ha noe slags sporingsprogram på den er nok så og si umulig. Det eneste jeg kan komme på er som TS never å rapportere serienummeret som stjålet. I uansett tilfelle er nok sjansen for at du får se maskinen igjen liten dobbelt så lite sjanse for at du får dataene dine igjen, for om maskinen noen gang dukker opp igjen så vil nok de være borte for lenge siden. Den eneste upsiden er at jeg som sagt vil vurdere sansynligheten for at noen gidder å misbruke dataene dine som relativt liten. Det er ikke nok profitt i det til å gidde å rote gjennom som regel. Løsningen for fremtiden er: - Alltid alltid backup dine kritiske data som du ikke kan tåle å tape og/eller ikke kan skaffe på ny - Kryptering av data i fremtiden (gjerne hele systemet) dersom du vil forsikre deg mot misbruk av data. Dette er ofte standard og obligatorisk for jobb-PCer i store bedrifter nettopp av slike grunner - for noen av dem vil statistisk sett bli stålet, og noen av dem vil statistisk sett inneholde potensielt meget skadelige konfidensielle data. -Stigma Endret 14. juli 2012 av Stigma Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Vel, hvis du ikke har kryptert hjemmekatalogen din, får de tilgang uansett. Alt de trenger å gjøre er å boote fra en linux cd/usb disk. Såpass enkelt ja Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Jepp, samme som på en windows pc. Du kan aldri sikre en PC mot fysisk tilgang. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 (endret) Jepp, samme som på en windows pc. Du kan aldri sikre en PC mot fysisk tilgang. Vel, dataene kan du sikre - gitt anstendig kryptering, men gitt fysisk tilgang så er det egentlig ingen måte å hindre noen fra å kunne bruke maskinen nei (ikke uten at hardwaren fikk støtte for det ihvertfall). Selv passord satt i BIOS kan omgås. -Stigma Endret 14. juli 2012 av Stigma Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Som sagt: du kan aldri sikre en _pc_ mot fysisk tilgang. Du kan sikre data. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Jeg har backup av de viktigste filene, jeg er mest redd for at den nye eieren skal få tak i dokumentene mine der jeg har alt fra vitnemål, kompetansebevis, cv, personlig informasjon osv. Jeg ser ikke helt hva de skal gjøre med dette, men er litt ekkelt å tenke på at folk kan utgi seg for å være meg - og ha papirer på det Jeg har fulgt med på blandt annet finn.no og har ikke sett noen lignende maskin blitt lagt ut for salg. Jeg har serienummeret på maskinen, kan jeg melde dette inn noen plass i tilfelle maskinen blir levert inn på service senere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå