Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

1 mnd gammel pc helt død

Anbefalte innlegg

For rundt 1 mnd siden kjøpte jeg nye deler:

Sapphire HD 7850 OC

Asus P8Z68-V

Intel i5 2500K

Intel 330 60gb +( hadde 2 andre vanlige hdd)

600w ocz psu (hadde fra før)

har ikke brukt pcen på 1 uke ca, sist brukt fungerte den helt fint. Idag var det ingen liv,

Har hørt ssden kan ha knapp livstid så plugga ut den men ingenting skjer fortsatt.

Lampa i hovedkortet lyser rødt når jeg har strøm koblet til. (det har den alltid gjort) Så det ser ut som den får strøm. Mens jeg satt og skrev dette har jeg pcen koblet til strøm og plutselig boota den i et halvt sekund, viftene tok seg et par runder, så var den død igjen. Når jeg har prøvd å trykke den på igjen etterpå skjer det igjen ingenting....

Noen som kan guide meg til å finne ut hva som er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får vel gå frem på vanlig måte:

- Plugg ut alt annet bortsett ifra Hovedkort, CPU og RAM og se om den booter.

- Tørrstart psu ved å kortslutte grønn ledning mot sort i 24 pin kontakten.

Holder på å plugge ut alt unntatt det nødvendige nå, men hvis det ikke fungerer..

"Tørrstart psu ved å kortslutte grønn ledning mot sort i 24 pin kontakten." kan du forklare det på en enklere måte? Har bare helt basic datakunnskaper.

Lenke til kommentar

Beklager dårlig forklaring :)

Du har jo en 24pin kontakt ifra PSu som er tilkoblet hovedkortet.

I denne kontakten finnes det 24 ledninger(dah) èn av disse er grønn og det er flere sorte.

Mens du har kontakten tilkoblet hovedkortet og påslått strøm, så lager du en liten "lask" i form av en ledningsstump eller en bøyd stift og kortslutter den grønne mot en av de sorte ledningene(spiller ingen rolle hvilken sort du velger, alle har jordpotensialet.

Det du i praksis gjør nå er å simulere powerknappen på pc'en, men utenom hovedkortets egne kretser.

Starter PC'en nå, ligger det en feil i hovedkortet fra powerknappen og inn til denne kontakten.

Virker den derimot ikke er saken biff - Ny PSU!

Lenke til kommentar

Fra start hadde jeg en anelse om at det kunne vær psuen ettersom det er den eldste komponenten i pcen. Men iogmed at den plutselig av seg selv startet i et lite sekund for så å skru seg rett av igjen... Så får den vertfall nooe strøm, er det slik at psuen enten fungerer eller er helt død? eller kan den tulle sånn som det?

Lenke til kommentar

Beklager dårlig forklaring :)

Du har jo en 24pin kontakt ifra PSu som er tilkoblet hovedkortet.

I denne kontakten finnes det 24 ledninger(dah) èn av disse er grønn og det er flere sorte.

Mens du har kontakten tilkoblet hovedkortet og påslått strøm, så lager du en liten "lask" i form av en ledningsstump eller en bøyd stift og kortslutter den grønne mot en av de sorte ledningene(spiller ingen rolle hvilken sort du velger, alle har jordpotensialet.

Det du i praksis gjør nå er å simulere powerknappen på pc'en, men utenom hovedkortets egne kretser.

Starter PC'en nå, ligger det en feil i hovedkortet fra powerknappen og inn til denne kontakten.

Virker den derimot ikke er saken biff - Ny PSU!

Takker for hjelp!

Nå har jeg kun nødvendige komponenter tilkoblet men det er fortsatt ingen liv. Så det jeg i praksis skal gjøre om jeg forstår rett er å nappe ut den grønne, og presse den ned i et av hullene det allerede er en svart kabel? eller skal jeg nappe ut både en svart og en grønn og bare "touche de 2 sammen"?

Lenke til kommentar

Ja, det kan du gjøre, men de kan være plundrete å få ned i kontakten igjen.

Har du ikke en binders liggende f.eks., bøy den riktig til og stikk det ene benet ned i sort og det andre ned i grønn ledning.

Du kan jo bruke en liten ledningstump også hvis du har det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det kan du gjøre, men de kan være plundrete å få ned i kontakten igjen.

Har du ikke en binders liggende f.eks., bøy den riktig til og stikk det ene benet ned i sort og det andre ned i grønn ledning.

Du kan jo bruke en liten ledningstump også hvis du har det.

Prøvde det nå men ingenting skjedde, da er det bare å bestille ny psu! takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Billig PSu'er på komplett.no for tiden! Sjekk ut superweekend!

Bare hyggelig å kunne hjelpe :)

http://www.komplett....ku=632009#extra Bra kjøp? :)

http://www.komplett....aspx?sku=657689

kjøp heller denne da den er modulær, 80+bronze i tillegg til at du virkelig ikke trenger 850 watt :p du vil miste masse effektivitet med så sterk psu. og XFX er veeeeldig god kvalitet :)

Om komplett - er jo ikke denne XFX på lager føre 28Juli da (eller senere) .

Tilbake til Silver Power (OEM Seasonic) da som modulær med 650W og lagervare:

http://www.komplett....aspx?sku=657493

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Billig PSu'er på komplett.no for tiden! Sjekk ut superweekend!

Bare hyggelig å kunne hjelpe :)

http://www.komplett....ku=632009#extra Bra kjøp? :)

http://www.komplett....aspx?sku=657689

kjøp heller denne da den er modulær, 80+bronze i tillegg til at du virkelig ikke trenger 850 watt :p du vil miste masse effektivitet med så sterk psu. og XFX er veeeeldig god kvalitet :)

Om komplett - er jo ikke denne XFX på lager føre 28Juli da (eller senere) .

Tilbake til Silver Power (OEM Seasonic) da som modulær med 650W og lagervare:

http://www.komplett....aspx?sku=657493

hvorfor bør jeg kjøpe en 650w av samme merke til en dyrere pris enn 850w av samme merke? Vet at pcen min ikke trekker 850w, men regner med et ekstra skjermkort og ekstra ssd om ikke alt for lenge, og vil gjerne sleppe skifte psu igjen, for da bør jeg vel ha 700-750w minst?

"du vil miste masse effektivitet med så sterk psu" hva menes med det?

Lenke til kommentar

hvorfor bør jeg kjøpe en 650w av samme merke til en dyrere pris enn 850w av samme merke?

Det var som svar på PSU m/modulære kabler og forslaget til XFX PSU til 890,-

Om du blåser i at PSU har fast monterte kabler - kjøp den SP-SS850 som er på tilbud til 598,-. da har du krafig nok PSU i overskuelig fremtid til oppgraderinger du eventuelt gjør (multiple grafikk kort etc)

du vil miste masse effektivitet med så sterk psu" hva menes med det?

Dette trenger du ikke tenke på.Nye PSU har tilnærmet lik effektivitets kurve fra lav belastning og nesten helt opp til max.Effekt tapet ved uttak av 400W fra en 600W PSU kontra 400W uttak fra en 850W PSU er forsvinnende lite (om det eventuelt finnes).

Lenke til kommentar

hvorfor bør jeg kjøpe en 650w av samme merke til en dyrere pris enn 850w av samme merke?

Det var som svar på PSU m/modulære kabler og forslaget til XFX PSU til 890,-

Om du blåser i at PSU har fast monterte kabler - kjøp den SP-SS850 som er på tilbud til 598,-. da har du krafig nok PSU i overskuelig fremtid til oppgraderinger du eventuelt gjør (multiple grafikk kort etc)

du vil miste masse effektivitet med så sterk psu" hva menes med det?

Dette trenger du ikke tenke på.Nye PSU har tilnærmet lik effektivitets kurve fra lav belastning og nesten helt opp til max.Effekt tapet ved uttak av 400W fra en 600W PSU kontra 400W uttak fra en 850W PSU er forsvinnende lite (om det eventuelt finnes).

takker! Har gitt opp å ha et ryddig kabinett så gjør meg ikke så mye at den ikke er modulær! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...