Sk!ppy Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Hei! Har en kompis som mista lappen for et par timer siden grunnet promillekjøring. Grunnen til at han kjørte er at en tredje kompis lå på gølvet å bokstavelig talt skrek om å bli kjørt på sykehus, og vi var i samtale med legevakta i over 30 min (dette kan dokumenteres). Jeg tror at alt hadde gått bra hadde det ikke vært for at vi kjørte hjem igjen.. Er det noen sjans for at han får lappen igjen tidligere? (Politimannen lot meg ikke blåse for å sjekke promillen min siden det ikke var jeg som kjørte heller ) Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 [...] Jeg tror at alt hadde gått bra hadde det ikke vært for at vi kjørte hjem igjen.. [...] Det tror jeg også, i det minste hadde han hatt noen argumenter på sin side. Foresten er det vel nødrett og ikke nødverge du leter etter: § 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes. Se spesilet på denne: [...]Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.[...] Den potensielle nytten av å benytte seg av nødrett må altså være "særdeles betydelig" større enn skaden (eller fare for skade) som må forventes av handlingen. Klassikeren er en fyr som har gått seg vill på fjellet i kjpt vær og finner en hytte. Da er skaden han påfører hytteeier ved å bryte seg inn (kanskje så lite som ettknust vindu til 500kr og bruk av ved og gamle joikakaker til 50kr) åpenbart så mye mindre enn alternativet (å dø på fjellet i kjipt vær) at nødverge er berettiget. Å kjøre kompisen til legevakt kan også være en slik situasjon, gitt at skaden/sykdommen er alvorlig nok. Her er det den (potensielle) skaden som oppstår at du (kan) kræsje i fylla og drepe/skade noen andre som må veies opp mot gevinsten av å kjøre selv. Her må man da ta hensyn til hvor man er, hvor full sjaføren er og hvor alvorlig skaden er. Gitt at dere hadde en fornuftig dialog med legevakta, kan vi regne med at skadens (mulige) alvorlighet var stor nok til at rask transport var nødvendig og at å vente på ambulanse/helikopter vil ta for lang tid. Hvorvidt risikoen ved å kjøre med promille er for stor må vi ha mer opplysninger for å avgjøre. Det er stor forskjell på risikoen om sjaføren har tatt en pils for en stund siden og blåser 0.25 %o og om sjaføren er godbrisen etter en lang kveld med pils og grilling (og f.eks blåser 1,2 %o). Det var turen til legevakta. Der kan det være grunnlag for straffrihet. Turen hjem, derimot, der er risikoen omtrent den samme (eller litt lavere, siden alkoholpåvirkningen nok har avtatt etter noe tid på venterommet hos legen)som på turen til. Gevinsten (å komme hjem ett par timer tidligere eller spare 500kr i taxi?) er derimot neppe særdeles betydelig større enn risikoen. Så den hjemturen var nok ikke så smart :-( 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 (Politimannen lot meg ikke blåse for å sjekke promillen min siden det ikke var jeg som kjørte heller ) Men har du sertifikat, og var du edru? Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Hvorfor kjørte dere hjem beruset? 2 Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 (endret) (Politimannen lot meg ikke blåse for å sjekke promillen min siden det ikke var jeg som kjørte heller ) Men har du sertifikat, og var du edru? Jeg har motorsykkel, og jeg var kanskje den som var minst edru av alle sammen. Politifolkene som kom var sykt hyggelige, og skal ha det. Hadde forventet at de var litt mindre hyggelige når det gladt promillekjøring. Hvorfor kjørte dere hjem beruset? Fordi dårlig unnskyldning: Vi måtte hjem. Sjåføren endte på 0.3 i promille, ikke såå ille. (Når politifolkene stod i stua her hørte jeg at han visstnok blåste 2(!)) Endret 7. juli 2012 av Sk!ppy Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Kvifor fekk de ikkje tak i ambulanse om kameraten ikkje var frisk? I enkelte tilfelle kan det å legge ein person i bil og køyre til sjukehus ta livet av vedkomande. Då er det betre å overvake tilstanden til personen og vente til ambulanse kjem. Alternativt kunne de fått tak i ein drosje. Om vedkomande skrik om å bli kjørt til sjukehus høyrest det ikkje ut som om han var i livsnød. Ved å kjøre i rusa tilstand sette han både dei i bilen og andre sine liv i fare. Kor langt var det til legevakt/sjukehus? Kva feilte personen så han måtte på sjukehus? Om du snakka med ein lege i 30 minutt må vel han ha kunne gje eit svar på om personen burde bli sendt til legevakt eller sjukehus. Han anbefalte neppe at ein rusa person kjørte vedkomande. Hvorfor kjørte dere hjem beruset? Fordi dårlig unnskyldning: Vi måtte hjem. Det er ikkje noko unnskyldning. Kva har denne personen som ville på sjukehus med dette å gjere? Det kallast planlegging, skyss eller drosje. 1 Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 Jeg er enig i at det er alt annet enn smart det vi gjorde, men gjort er gjort. I telefonen sa de at de ikke hadde kapasitet til å sende noe ambulanse eller hente han på annen måte og at vi måtte ordne det selv (Vi påpekte at ingen var 100% edru), men når han begynte å klage over pusteproblemer og brystsmerter. Jeg tenker mer på hvordan vi kan ta dette på nødrett nå, foreldrene har tatt kontakt med advokat, så får se hvordan det går. 1 Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Problemet er hjemturen, tviler på det hjelper med advokat når dere kjørte i beruset tilstand hjem uten god grunn. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Jeg ser vanskelig hvordan man avverget en på annen måte uavvendelig fare ved å kjøre i fylla hjem... 2 Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 0.3 i promille fører normalt ikke til førerkortbeslag. Er nok lettere å slippe beslaget på den enn å heve nødrett på vei hjem. http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20031219-1660.html#map003 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 At han endte på 0,3 er ikke nødvendigvis isolert sett nok -- det er en måling av hvor mye alkohol han hadde i blodet da han ble målt, mens det sentrale er hvor mye alkohol han hadde i blodet da han kjørte. 1 Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Sjåføren endte på 0.3 i promille, ikke såå ille. Tolket dette som dette var den endelige utregnede verdien hensyntatt tidsfaktoren, men mye mulig jeg tolket utsagnet feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå