Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Starte bil med 24v system med 12v starthjelp

Anbefalte innlegg

Hei

Hvis man har en bil med 24v system og 24 v startmotor kan man da ved å seriekoble 2 stk 12v starthjelp og deretter tilslutte dette til startbatteriene klare å starte bilen..?

Håper dere forstår problemet. Altså man har 2 stk helt like 12v starthjelpere og ved å seriekoble disse så får man jo i teorien 24v. Kan man da bare tilslutte dette til de 2 12v seriekoblede batteriene i bilen og starte opp..?

Opelen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vært forsiktig, fordi minuspol på starthjelp kan være tilsluttet jord på 230v tilkoblingen.

Da er den i tilfelle ikke lovlig i bruk. Ikke tillat med slikt. Rett og slett livsfarlig.

Endret av PROuser
Lenke til kommentar

Har benyttet sveiseappart (pinner) der minus har vært tilsluttet 230v jord.

Oppdaget dette ved en tilfeldighet da jeg sveiste uten jordklemme festet til sveisegodset.

Sikkert sunt for el-anlegget med 150 Ampere rundt om på på 2.5 mm2 jordkabler... Har i ettertid lurt på hvor lang omvei jordstrømmen egentlig tok! :D

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar. Når jeg sier starthjelp her så mener jeg altså slike mobile starthjelpere som på forhånd er oppladet. Noen av disse ser jeg til og med ha innebygd kompressor.

Spørsmålet er altså om ved å seriekoble 2stk av slike 12v mobile bærbare starthjelpere(helt like) da kan starte opp et kjøretøy med 24 V anlegg uten problem..?

Opelen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, så lenge de er frakoblet fra alt annet. Det er fullt mulig at det ligger en jordkobling mellom batteriet og 230V-tilkoblingens jord (om det er vanlig, lovlig eller ikke kan jeg ikke svare på), men det har ingenting å si så lenge den er frakoblet på den siden.

Bare husk å sjekke at begge er fullt oppladet, og at spenningen der er tilstrekkelig, mål med multimeter! Hvis spenningen er for lav har du et potensiale til at batteriet på 24V-anlegget svir av batteriene i starthjelpene pga spenningsforskjell feil vei.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...