Husam Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Jeg føler jeg blir bombardert fra begge sider når det gjelder helsevirkninger rundt snus. Hva er egentlig fakta når det gjelder korrelasjon eller i beste fall årsak/virkning mellom snus og helseproblemer? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 (endret) Jeg har ennå til gode å se troverdig forskning som kan påvise at snus er helseskadelig. Jeg har også enda til gode å se troverdig forskning for at snus er helsefremmende. Personlig merker jeg ikke noen negativ innvirkning på kroppen min, utenom at yteevne ved efks løping blir kraftig redusert pga redusert blodomløp (eller hva det nå enn er, nikotin snurper ihvertfall igjen blodårene) om man har en prell i mens man løper. Snus er jo tobakk, og neppe bra for deg, men jeg har altså enda til gode å se noe dokumentasjon på dette. Edit: Er jo også en grunn til at det står at møkka "kan være skadelig", bak på boksen. Endret 7. juli 2012 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Fullmånemocca Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Snus skader både tenner og tannkjøtt. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 (endret) Vel faren min er lege (hehe høres ut som den pappagutten) og han sier at de ikke har funnet noen sammenhenger mellom snus og skader av dette, selv om de forsker av seg r*vva for å finne ut av dette, og at det da står kun kan være helseskadelig. Men det er ikke så sunt for tannkjøttet ditt, som igjen ikke vil være sunt for tenna, og igjen så kan tenna bli misfarget. Og verst av alt er det at snus lukter ekkelt :S Og at det er turnoff med jenter som snuser, og jenter synes kanskje også at det er turnoff med gutter som snuser. Er sikkert ikke så digg å kline med noen med snus i kjeften (men det er deilig å ha en i kjeften da :3 ) Endret 7. juli 2012 av ThaHoward Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Problemet til leger er at de ikkje sier at noe er skadelig uten at det er vitenskapelig bevist at det er det. Og antallet snusere har ikkje vore høyt nok i lang nok tid til at vitenskapen kan si at det er skadelig. En sammenligning: Kvinner begynnte å røyke like mye som menn på slutten av sekstitallet/begynnelsen av syttitallet. Det har ikkje gitt utslag i kreftstatistikker før de siste årene. Men de siste ti årene har antallet krefttilfeller forårsaket av røyking hos kvinner steget til like høye nivåer som hos menn. Det tok altså 30 år før det viste seg i statistikken. Det er etter min mening det samme med snus. Bruken av snus begynnte å øke for bare få år siden, men dersom det er skadelig vil vi ikkje se det i statistikkene før om kanskje tjue år. Eller mobiltelefoner for den saks skyld. Så det at en lege sier at de ikkje har tall som viser at det er skadelig betyr ikkje det at det ikkje er det. En annen ting er at vitenskapen er begynnt å skjønne at tann/munnhelse har stor innflytelse på resten av kroppen, og at folk som har dårlig tannhelse har dårligere generell helse enn andre. For eksempel er det typer lungebetennelse som kommer av bakterier fra infeksjoner i munnen. Så når du ser at kordan munnen til storsnusere ser ut etter noen år så er det etter min mening rein idioti å lure seg sjølv med at snus er mindre skadelig enn røyk. Eg tror det er skadelig, vi har bare ikkje kommet så langt at vi ser konsekvensene enda. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Jeg har snust i 5 år, sluttet for snart et år siden, har vært mye på og av, sitter med en snus nå faktisk.. Det hender at jeg får en av dama, som enda ikke har klart å slutte. Men, jeg gjør det ikke fast, å jeg kjøper heller aldri snus. Helsegevinsten for meg har vært stor. Jeg har mye mer energi om morgenen, jeg blir ikke kvalm av fysisk arbeid om morgenen (noe jeg ble før), føler meg heller ikke så slapp som jeg gjorde store deler av døgnet da jeg snuste. Rett etter slutt så fikk jeg også en heftig boost på treningen (hoppet flere hakk opp i styrke og utholdenhet). Slet heller ikke med kvalme og svimmelhet, noe jeg gjorde i 5 år med snus.. Så at det ikke er bra for deg det er for meg 100% sikkert. Min generelle livskvalitet gikk hvertfall opp. Om det er skadelig på lang sikt eller ikke vet jeg ikke, men at det sløver deg ned er jeg sikker på, noe man ikke merker før man har sluttet Endret 16. juli 2012 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 At det sløver meg ned er vel grunnen til at jeg bruker snus. Stresser mindre, tar ting mer rolig rett og slett. Men merker det på kondisen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå