Gå til innhold

Problemer med Dell


Anbefalte innlegg

Lang historie:

 

Jeg har nå snart vært uten PC i nesten to måneder.

PC'n gikk treigt og jeg ringte inn. Tester ble kjørt uten resultat og han sa han skulle ringe tilbake mandagen etter. Det gikk en hel uke mer enn det han hadde sagt før han ringte.

Samme dag sluttet PC'n å funke helt.

 

Vi ble enig om at den måtte inn på reperasjon og at de skulle hente PC'n.To av kveldene (4-9) ventet jeg på de uten at de kom. Den tredje gangen jeg avtalte med de, så kom de klokken tre. Utenfor leveringstiden og det var bare flaks at jeg var hjemme.

 

PC'n ble levert inn og jeg fikk den tilbake ca. 7 dager senere.

De hadde kun skiftet grafikkortet. (noe de har gjort to ganger tidligere for 1 og 2 år siden)

Jeg koblet den opp og hørte en lyd av elektrisitet som gnisset som varte i 1 sekund. 10 sekunder senere så luktet det svidd.

Jeg slo av PC'n, avtalte å få PC'n inn igjen og var mildt sagt irritert over at de ikke engang hadde gadd å starte PC'n før de leverte den tilbake.

 

Jeg leverte den 22.06.12 og fikk den tilbake 06.07.12.

Jeg åpnet opp esken og fant 8 papirer som jeg antageligvis ikke skal ha. Der står det blant annet at PC'n har vært levert til feil verksted to ganger, og to papirer med regninger på tilsammen over 8000,- (dette kan da ikke være lønnsomt?

Jeg tenkte dette var mer ubrukelig enn den gangen det lå en papirkniv som tydeligvis tilhørte "Christoffer" inne i PC'n min, sammen med det løse skjermkortet mitt.

 

Anyways, jeg monterte PC'n min og startet den opp. Eneste som skjedde var at en eller flere vifter inne i PC'n min gikk som bare juling, ellers var alt dødt. Jeg skrudde den av og sitter nå her med en smertelig frustrasjon over at jeg for tredje gang på nesten to måneder må levere inn PC'n min.

 

Ps. De har også glemt og montere på plass noe som skal sitte framme på PC'n min, som nå er helt løst. PC'n min har altså bare blitt værre etter jeg leverte han.

 

Kort historie:

 

Jeg har hatt PC'n min inne på reperasjon to ganger hos Dell nå, uten hell.

Nesten to måneder etter jeg ringte Dell første gang, sitter jeg nå igjen med en ubrukelig PC.

 

Jeg er veldig frustrert over behandlingen jeg har fått og lurer nå på hvilken rettigheter jeg har?

Kan jeg kreve en ny PC?

Håper det er noen som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke helt lett å forstå hva som har skjedd ut ifra historien (hva mener du for eksempel med at du "monterte PC'en" andre gangen du fikk den tilbake?), og jeg vet ingenting om når du reklamerte, verken i forhold til absolutt og relativ reklamasjonsfrist. Dersom disse fristene er oppfylte, og du opplever at mangelen er den samme (PCen vil ikke starte begge gangene), har du, slik jeg forstår historien, krav på å få heve kjøpet etter forbrukerkjøpsloven § 32, jf. § 30 annet ledd:

 

"Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig."

Endret av Hårek
Unødig å sitere innlegget over
Lenke til kommentar

Beklager hvis det ble litt rotete. Mye frustrasjon med et alt for lite antall bokstaver:P

 

Med montere mener jeg bare at jeg stappet i alle ledningene og trykket på den store runde knappen.

 

Jeg forstår rett og slett ikke hva du mener med denne setningen:

"og jeg vet ingenting om når du reklamerte, verken i forhold til absolutt og relativ reklamasjonsfrist."

 

Jeg har enda ikke forstått 100% dette med reklamasjon. Det jeg vet er at jeg kjøpte PC'n for i underkant av fire år siden, og har hatt den inne til reperasjon 4 ganger totalt så jeg kan huske. De har skiftet bare skjermkort tre av gangene og nå sist skiftet de prosessor, skjermkort, hovedkort og strømforsyning.

 

Er det noe mer informasjon jeg kan gi som fører til en eventuell bekreftelse på om jeg har krav på den loven du henviser til?

 

Setter stor pris på hjelpen, virkelig!

Endret av Hårek
Unødig å sitere innlegget over
Lenke til kommentar

Reklamasjon er et juridisk begrep, og innebærer intet annet enn å opplyse selger om en mangel. Begrepet er definert i forbrukerkjøpsloven (fkjl.) § 27 første ledd:

 

"§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen."

 

Når en vare har mangel, er regulert i fkjl. § 16. Gjengir her første ledd:

 

"Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen."

 

Når det gjelder "kravene i § 15" nevnt i bokstav a:

 

" Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet."

 

At du ikke får startet PCen en gang, er uten tvil en mangel, dersom du selv ikke er skyld i den. Du har da krav på at selger retter varen, jf. § 29 første ledd, og selger har vanligvis ikke mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, jf. § 30 annet ledd. Hvis selger har brukt opp disse avhjelpsforsøkene, og mangelen ikke er utbedret, kan du heve etter § 32, da mangelen din ikke er uvesentlig:

 

"I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig."

 

Hva fristene angår: For en vare som er ment å vare vesentlig lenger enn to år (som en PC, i ditt tilfelle), må mangelen ha oppstått innen fem år etter kjøpsdato, jf. § 27 annet ledd. I tillegg må du reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget mangelen, jf. § 27 første ledd. "Rimelig tid" er aldri kortere enn to måneder.

 

Håper dette hjalp. Det blir mye henvisninger til lovtekster, men slik jeg forstår saken, kan du rette krav om heving mot Dell.

Endret av Hårek
Unødig å sitere innlegget over
Lenke til kommentar

Ah, det der var til kjempestor hjelp.

Tusen hjertelig takk!

 

Nå tror jeg at jeg rett og slett bare skal kreve å få hevet kjøpet, og kjøpe fra en annen leverandør.

 

Jeg vil på det sterkeste fraråde andre og kjøpe fra Dell. Det har vært fem år med tortur. Og det sprøe er at jeg har to brødre som har slitt med Dell og nå aldri vil kjøpe derfra igjen.

De hadde et godt rykte en gang i tiden, men det kan jeg umulig tro at de enda opprettholder.

Endret av Hårek
Unødig å sitere innlegget over
Lenke til kommentar

Hej

 

Jeg er virkelig ked af at høre om de problemer du har haft med vores support. Det er naturligvis ikke acceptabelt, udfra det du skriver.

 

Hvis du sender mig dit servicetag i en privat besked, vil jeg meget gerne tage et kig på sagen, og hjælpe dig videre herfra.

 

Endnu engang vil jeg beklage den oplevelse du har haft.

 

Med venlig hilsen

 

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLytter og Facebook

https://www.facebook.com/DellDanmark

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...