Gå til innhold

Har jeg blitt Svindlet?


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg 2 Monitorer fra Ebay http://www.ebay.com/itm/ACHIEVA-Shimian-QH270-Lite-Quad-HD-2560x1440-16-9-D-Sub-Computer-Monitor-/320932354184?pt=Computer_Monitors&hash=item4ab90f1888#ht_7821wt_880

 

Fikk dem i dag, først trodde jeg bare at den ene skjermen var defekt, men nå viser det seg at den andre også er defekt (panelene på begge slutter å virke etter en liten stund, så må monitorene kjøle seg helt ned igjen før dem virker litt igjen). Innimellom slår dem over til alle verdens farger også. Testet på 3 forskjellige Datamaskiner med 3-4 forskjellige strømkabler og skjermkabler.

 

Her er bilde:

 

post-62564-0-59560400-1341610999_thumb.jpg

 

 

 

Grunnen til at jeg lurer på om dette er svindel er fordi selgeren sier at jeg fint kan sende skjermene tilbake til ham.

Men det har seg slik at billigste måten å sende til Sør-Korea til er via posten og det koster 1100kr bare for 1 montior, 2 monitors går over 20kg grensen til posten så må sende 1 og 1, det blir 2200kr å sende monitorene i retur som kostet 3600kr ny.

 

Spørmålet er jo her om jeg har noe rettigheter her i det hele tatt? Antar jeg bare er helt fucked å må se langt etter pengene jeg har brukt på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hvis du lurer på om du har blitt svindlet er sjansene store for at du har blitt svindlet

 

Og hvorfor i huleste kjøpte du dette fra den andre siden av verden?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det er jo en risiko med slikt når det er såpass store avstander fra selger, du skjønte kanskje på forhånd hva som ville skje hvis du måtte reklamere på produktet. Jeg tror neppe selger vil dekke kostnadene for å sende dette tilbake så her må du nok avskrive de pengene og heller anse det som en dyr kjøpt lærepenge.

 

Jeg har kjøpt masse via ebay og andre nettbutikker i statene, men når det kommer til slike ting anser jeg det som langt tryggere å forholde meg til Norske butikker der Norske forbrukerlover gjelder.

Lenke til kommentar

Eneste stedet dem produseres den typen skjermer.

 

Hva slags type da? Den typen som ikke fungerer? trommelyd.no

 

Fra spøk til revolver, jeg regner med at selger brukte eBays betalingssystem (hvem ved sine fulle fem ville handlet fra andre siden av kloden med en selger som ikke ville bruke et anerkjent betalingssystem?), og da er det bare å ta det den veien. Det er ting som dette slike systemer er laget for.

Lenke til kommentar

Jeg betalte med en Pay-pal konto linket til Bank-kontoen min. Skal opprette en sak på dette via Ebay sine systemer. Takk for hjelpen.

 

Søren ikke mye seriøse tilbakemeldinger :(

Dette er postet i Forbrukerrett ikke i OT-seksjonen.

Lenke til kommentar

Jeg betalte med en Pay-pal konto linket til Bank-kontoen min. Skal opprette en sak på dette via Ebay sine systemer. Takk for hjelpen.

 

Søren ikke mye seriøse tilbakemeldinger :(

Dette er postet i Forbrukerrett ikke i OT-seksjonen.

Du har enda ikke svart på hva som er så spesielt med disse skjermene at du må bestille de fra Hong Kong.

 

Selger sier seg villig til å ordne opp i saken for deg. Det er ikke hans/hennes skyld eller ansvar at Posten Norge tar seg grådig betalt for pakker til utlandet. Derfor vil du ikke komme noen vei med å opprette sak på Paypal eller Ebay ettersom selger er villig til å samarbeide. Jeg ser at han/hun har 99% positiv feedback på nesten 3000 handler, så det er neppe en svindler.

 

Uansett, når man kjøper fra utlandet, bærer man automatisk risikoen ved at man ved feil på produktet må betale store summer i frakt for å returnere produktet, samt at man får dårligere forbrukerrettigheter og en fare for svindel/piratvarer. Det er andre ulemper også, som at du må styre med tollen når du får nye/reparerte varer i retur for å unngå å betale moms på nytt, og ettersom monitorene ikke nødvendigvis er godkjent for det norske strømnettet (godkjent av Nemko) så kan det hvis brann oppstår i monitoren føre til sterk avkortning i forsikringsutbetaling. Dette er ikke en useriøs tilbakemelding.

 

Her må du ta din "feil" på din egen kappe, og ikke skylde på selger som ikke har gjort noe feil. Enten sender du skjermene tilbake, og betaler det det koster å sende de tilbake samt ordner papirer med Tollvesenet for å unngå ny moms, eller så kaster du skjermene i nærmeste elektronisk-avfallsdunk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du forsøkt Ã¥ bytte skjermkortet pÃ¥ din egen pc? Dette kan like gjerne være et skjermkortproblem som et monitorproblem. Det at begge monitorene har samme problem styrker ogsÃ¥ mistanken om at skjermkortet kan være defekt

 

(null)

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Løsningen er at skjermene står i boden til neste gang jeg skal kaste avfall, mens sør-koreaneren danser til gangnam style og drikker for pengene mine :)

 

Blir MYE mer research neste gang jeg kjøper varer fra utlandet.

 

Gå heller for f.eks: http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker

 

Er en mye smartere deal bare fordi da får du garanti og 5 år reklamasjon. Samt en piksel perfekt skjerm.

 

Siste posten fra selgeren:

 

As you know, before shipping out your monitor from Korea, your monitor was checked and tested here first. There was no problem at all, and a fully working monitor was sent to you.

So far, we have had quite many buyers who had same problem with yours. So we received them back to Korea, and tested them here. The shocking this is that they worked properly without any problem. In this case, a full refund cannot be proceeded

 

Selv om jeg hadde betalte frakten på ca 2200kr (1100kr per pakke a 1x skjerm), så hadde det vært en god sjangse for at jeg ikke fikk refundert beløpet jeg betalte og hadde endt opp med større tap. Jeg tok ikke sjangsen.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Billigste tilsvarene skjerm på komplett ( dell u2711) koster 296% mer. Det er ganske vesentlig.

Men det var dumt av meg, jeg var ikke på et lite budsjett i utgangspunktet. Som du ser i post 15 anbefaler jeg andre å heller kjøpe fra norsk butikk.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Selger sier jo selv at de har hatt mange returer på disse skjermene, og selv om de da fungerer fint når de tester dem, så burde det kanskje gi selger et hint om at kvaliteten på disse ikke er all verdens. Dermed burde han/hun ta ansvar og refundere det du har betalt for skjermene (minus returfrakt da det ikke er selgers skyld at Posten Norge er noen grådige svin).

 

Du sier selv at skjermene slutter å fungere etter en stund, og at det er et periodisk problem med fargene. Spørsmålet er hvor grundig selger tester skjermene før de avviser retur, og om de lar de stå på lenge nok til å bli så varme at de slår seg av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...