Gå til innhold

Kraftig multikanal effektforsterker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ok, har lest noen tester, og den ser ut til å være et godt kjøp. Ved kjøp av en så dyr forsterker burde man jo uansett prøve den hjemme først, dersom det er mulig.

 

Men hva tror dere om å koble forsterkeren rett i 3.5mm-jackene på lydkortet? Det må da bli mye brum og susing!? Whoppass Cheese sa jo at PCer er blant de verste stedene å kjøre analoge kretser i, og det kan jeg jo godt forstå. Noen som har konkrete erfaringer om dette?

Lenke til kommentar

Bruker selv et m-audio revolution direkte til effektforsterker. Med snr på over 100dB blir det ingen støy i det hele tatt. Finnes flere tråder på bla. www.avsforum.com som dekker dette temaet. Flere av brukerne sier at revo + effektforsterker danker ut de største recieverne til denon marantz osv.

Les denne tråden(posten til bob sorel, nederst på siden):

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....183#post1974183

Hvor han sammenligner revo med utsyr til 10000$...

Lenke til kommentar

Jeg har hørt mange som hevder at m-audio kortene er bedre enn allverdens high-end utstyr, også i 100k klassen. Hadde de hatt rett så hadde det jo vært fantastisk, siden man hadde spart masse penger. Men beklagligvis så har de ikke rett.

 

Til ren hjemmekino kan jeg være enig i at de kan være bedre enn de fleste topprecieverne. Ellers så er de fleste hjemmekinorecievere om mulig et enda verre miljø for analoge kretser enn pc. En hjemmekinoreciever har masse digitale kretser, radio, + mange andre tvilsomme komponenter i en trang kasse uten noe spesiell skjerming.

 

Når det gjelder stereo blir situasjonen annerledes siden de fleste bedre hjemmekinorecievere har en knapp som kobler ut radioen , de digitale kretsene og alt det andre tullet. Pcen har også en slik knapp, den heter "power", beklagligvis blir forsvinner også lyden når du trykker på den. :D

 

SNR på 100dB er jo vel og bra, men desverre så er det bare kortet i seg selv. Powersupplyet, vifter, og alle de andre kortene påvirker dette resultatet i negativ grad. I praksis så havner visstnok SNR rundt 85-95dB. Det er slettes ikke så ille, omtrent det samme som de beste hjemmekinorecievere. Men det er langt unna løsninger med separat prosessor og effektforsterker.

 

Du vil ikke få mye støy og brumming ved å bruke effektforsterker rett i et godt lydkort som feks revo. Du vil sannsynligvis høre en svak støy hvis du dytter øret inn i høyttalerene. Det vil drepe noe av detaljene, men det er ikke så veldig nøye for folk flest. Det største problemet er støyen som pcen lager i seg selv. De fleste pcer har vel et støynivå på 35-55 dB og da hjelper det ikke at utstyret ellers har god SNR. Men det kan jo løses på mange måter.

Lenke til kommentar

Hvor tar du "visstnok 85-95dB" fra?! Åpenbart fra løse lufta da det er målt 107dB SNR på revo's utganger, selvfølgelig mens kortet står i en pc! Hvordan du måler SNR på et kort uten at det er koblet opp er jo et interessant spørsmål i seg selv.

Det legger jo argumentet ditt med støy i en pc rimelig dødt da SNR på 107 burde indikere at power var off i følge din logikk.. Burde kanskje måle støy i den forrige posten istedet.

 

"Du vil ikke få mye støy og brumming ved å bruke effektforsterker rett i et godt lydkort som feks revo. Du vil sannsynligvis høre en svak støy hvis du dytter øret inn i høyttalerene. Det vil drepe noe av detaljene, men det er ikke så veldig nøye for folk flest. Det største problemet er støyen som pcen lager i seg selv. De fleste pcer har vel et støynivå på 35-55 dB og da hjelper det ikke at utstyret ellers har god SNR. Men det kan jo løses på mange måter."

 

Hva du sier i dette avsnittet er jeg ikke helt sikker på. Detaljer forsvinner om du dytter ørene inn i høyttalerne. Hmm, joda enig i det.

Og forøvrig er det ikke noe problem bygge en pc hvor støynivået ligger rundt 20 dB, som i praksis er uhørbart. (med mindre du dytter ørene inn i den da..)

Lenke til kommentar

Beklager hvis du tok deg nær av innlegget mitt. Måtte bare svare da posten din stort sett var personlige meninger og udokumenterte(så langt) tall. Saklig omfavner vel også og holde seg til fakta og ikke la personlige preferanser gå inn i argumentasjonen. Forøvrig var de tre første linjene av posten din ganske så arrogante.

Lenke til kommentar
Beklager hvis du tok deg nær av innlegget mitt. Måtte bare svare da posten din stort sett var personlige meninger og udokumenterte(så langt) tall. Saklig omfavner vel også og holde seg til fakta og ikke la personlige preferanser gå inn i argumentasjonen. Forøvrig var de tre første linjene av posten din ganske så arrogante.

Nei, jeg tar meg ikke nær av slikt, men jeg gidder ikke å diskutere ting på barnehage-nivå. Du kan godt få lov til å være uenig og stille spørsmål vedrørende mitt innlegg, men still spørsmålene på en saklig måte. At du synes at innlegget mitt var udokumentert, usakelig og arrogant er ingen unnskyldning for å svare på samme måte. Da virker du bare dum.

Lenke til kommentar

Hvem selger dette revolution-kortet? Pris? Fant det ikke på Hardware.no's prisguide.

 

Er det noe software-bundle med kortet som byr på delefilter og volumkontroll?

 

Jeg forstår at dere begge sitter med mye informasjon om dette temaet, så jeg håper dere heretter kan ytre konstruktive innspill istedet for å krangle.

 

Jeg synes nemlig det er så teit med krig... Og fred og sånn... :wink:

Lenke til kommentar

Ok. La oss starte på nytt. Revo's utganger er målt til 107dB SNR. Dette inlkuderer strømforsyning, cpu, harddisk og alt annet som måtte virke negativt inn på SNR. Ta foreksempel denne(sweet, vil ha!):

http://www.sumikoaudio.net/primare/products/sp317.htm

fra Primare, har SNR på 110. Bedre, men ikke noe jeg ville ha klart å høre i en test. Min påstand er da at støy fra pc ikke er noe større problem enn i en vanlig surround-prosessor eller cd-spiller(som forøvrig også består av prosessorer, strømforsyninger drev osv.)

 

Og når det gjelder stereo, så mener du direkte kobling fra inngangsterminalen via forfosterkeren til forsterkeren. En vil jo forsatt ha en cdspiller koblet til, og den er vel digital? Jeg mener som sagt at støyen ikke er noe problem. Heller ikke lineariteten er det noe å si på. Med klirrfaktor på 0,003%. Det er heller kvaliteten på dac'en som er avgjørende for resultatet. Og det er her M-audios produkter blir fremhevet som "audiofile". Om man får lov til å bruke det uttrykket på pc-komponenter.

 

Ellers er det jo greit å mene at analogt er bedre en digitalt, grammofon bedre en cd-spiller. Det er subjektive meninger og hva som er bra lyd er subjektivt. Men det er kanskje litt bastant å si at de andre beklageligvis ikke har rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...