Gå til innhold

Counter-Strike 1.6 - Nærmer det seg slutten for en minneverdig epoke?

Anbefalte innlegg

10 år har gått siden jeg første gang prøvde Counter-Strike. Den gang var det versjon 1.5 som var installert på alle FPS-kåte gamere sin PC. Bare året etter kom 1.6 som siden har vært den mest populære versjonen på tross av nyvinninger som Condition-Zero og Source.

Den gang spilte jeg på servere som cs.vismann.no (noe slikt :p) og andre trofaste servere som hovedsaklig kjørte de_dust (du ser rett, ikke de_dust2). Mye har skjedd siden den tid og det er ingen tvil om at det i senere tid har vært dust2, inferno og nuke som har vært de mest populære "brettene". Vi er mange om å sette pris på nyvinninger som utallige aim maps og ikke minst fy_pool_day på tross av dette.

Men hvordan går det med CS i dag?

I dag fikk jeg likevel en litt rar magefølelse av at en epoke var over, kanskje for godt! Jeg som mange andre har vært borte fra Counter-Strike en stund og det som møter meg når jeg kommer tilbake for spille, det som uten tvil er det beste FPS spillet gjennom tidene (med tanke på hvor populært det har vært), er vemodig.

IRC og Counter-Strike har vært som søsken hva gjelder å finne mix, gather, cups og ikke minst PCW's. I dag sliter jeg med å finne det jeg vil uten å bruke for lang tid. Kanaler som #pcw.no #3on3.no #5on5.no eksisterer ikke lengre og du må benytte deg av de internasjonale uten ".no". Catch-gamer har forsatt sin kanal men her skjer det jaggu ikke mye.

Trykker du refresh i server browseren blir du nedsnødd av romanske servere med ustabil ping og tidvis passelig ymse spillere. Jeg tar turen på nett for å google etter noen norske Counter-Strike servere. Det er trossalt fredag og jeg regner med å finne noen trofaste spillere som aldri gir seg. Øverst finner jeg BroadPark Games. Under ser du et screenshot av hvor mange spillere de har fordelt på sine 12 servere en fredags kveld.

post-223173-0-34673500-1341594384_thumb.png

Counter-Strike 1.6 - Nærmer det seg slutten for en minneverdig epoke?

Endret av hinderaker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som "trofast" 1.6 spiller så vil jeg ikke gå så langt som å si at source og GO er bedre, følelsen mange 1.6 spillere har fra gode gamle dager når de spillte i claner, og hadde gathers konstant vil de nok aldri få igjen.

Selv håper jeg at CS GO kan bli det neste taktiske fps-lagspillet til å føre flagget videre. Da COD/BF3 i min mening aldri plukket det opp engang.. Men, som utviklingen er, regner jeg med at det blir overhyped av "casualgamers", som kjøper det, spiller en uke og blir drittlei fordi det ikke har det samme innholdet som COD har hatt siden MW(cod4).

Linke til de mest populære spillene på steam:

http://store.steampowered.com/stats/

• Liker 1
Lenke til kommentar

CS:GO og Source er så fullstendig tafatt i forhold, men jeg ikke vi skal gå inn på den diskusjonen. De som liker source er gjerne den "nyere" generasjonen og begynte å spille i en alder av 14-15. Synes det miljøet likner veldig på COD miljøet faktisk. De vil naturligvis også like CS:GO da dette virker mer som en ny versjon av source.

Jeg har brukt utallige timer på 1.6, sene kvelder med cuper sammen med gutta. Når du legger deg halv 5 med en god følelse over å ha grusa de andre, adrenalinet pumper enda. Har spilt i ESL, ESN og gjort det greit der, vært med i dreamhack kvaliviseringer med de store gutta i et svett rom på et hotell i oslo. Mange gode minner, men epoken er definitivt over.

Spørsmålet er, hvorfor er den over?

Jeg tror det er fordi sponsorene sier at den er over, rett og slett. De har mistet troen. Hvis sponsorene hadde fortsatt med det de gjør best, å gi penger og arrangere cuper, ligaer osv hadde 1.6 holdt på mye lenger. Folk spiller det, men ser seg nødt til å slutte fordi det ikke er like store muligheter i spillet lenger, du kan ikke vinne like mye penger. Når store arragenementer som TG fjerner 1.6, CPL blir lagt ned og aldri tatt opp igjen. Nei da går det en vei...

• Liker 1
Lenke til kommentar

CS:GO og Source er så fullstendig tafatt i forhold, men jeg ikke vi skal gå inn på den diskusjonen. De som liker source er gjerne den "nyere" generasjonen og begynte å spille i en alder av 14-15.

1.6-spillere kan sammenlignes med Amish-folket... say no more. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

hahaha, nei jeg synes source er så lett i forhold. Gameplayet er jo helt talentløst. Du har jo bedre recoil når du løper enn når du står stille. Du trenger ikke kjøpe annet våpen enn Deagle så det å ha ecorunder trengs jo ikke lenger, nei det blir bare feil.

Endret av Celusion
Lenke til kommentar

De fleste som går inn å tester CS:GO går inn med holdningen, "CS1.6 er best, og sånn er det bare!!!".. ja så klart spillet vil bli dårlig, sånn har det vært alltid med nye cs spill. Hvergang valve released patch, 1.2 1.3, 1.4 1.5 og ikke minst selveste steam, folk har klaget og det fortsetter de med, uansett hva og hvordan de ender det.

1.6 er død for de fleste. (med tanke på hvor mange som spilte det før)

Endret av nagina
Lenke til kommentar

Source og Global Offensive er sååååååååå mye bedre - jaggu på tide dere innser det. :)

jeg synes source er bedre, go er da helt forferdelig atm, likte ikke det jeg har prøvd til nå av det(har beta) manglet rett og slett sjarmen. Det fikk meg derimot til å begynne å spille source igjen, og venter litt med å prøve GO igjen, er da tross alt beta men har mye igjen om det skal være noe i nærheten av 1.6/css standard, som fortsatt mange spiller enda.

Det er store mangler på følelsen når du skyter, rekylen er noe dritt og hitbox er helt på trynet. Som regel de gangene jeg treffer noen så MÅ jeg flytte meg, mens jeg crouchet så ville det ikke treffe selv om dette ville vært HS på andre spill. Føler flowen i spillet er lignende TF2, samt grafikken er TF2 me twist of realism, og det funker ikke til nå. Det er og for lite oppgraderinger i spillet, håpte at 8 år senere så skulle man kunne ha mer enn noen decoys,molotovs og noen forskjellige navn på våpen.

Interfacen er også litt tard og liker ikke den noe særlig.

vet det fortsatt er beta, mende kommer ikke til å ta revolusjonerende endringen med mindre det er helt nødvendig

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har respekt for de som fortsatt foretrekker CS 1.6, hatt samme følelsen innenfor andre serier.

Jeg for min del foretrekker CS source og synes det er en fin oppgradering fra 1.6.

CS:GO virker som det er fokusert på konsoll brukerne, med tanke på våpen hjulet, våpen følelsen etc..

Er jo ikke rart dette, da CS source er fortsatt et knallgodt spill og CS serien trenger ikke et nytt spill enda etter min mening.

De prøver vel å treffe begge markeder.

Kjøper selv CS GO når det kommer til konsoll, og skal nyte denne perla frem til et nytt solid Socom kommer ut.

Trenger mer rundebaserte shootere! som krever skills.

Håper det nye Counter strike + lovnad fra sony presidenten om "riktig" Socom igjen + Takedown prosjektet, er et tegn på at gode shootere er på vei inn igjen.

Fean så lei av all respawn mainstream shiten som dominerer.. forferdelig generasjon for shooter elskere.

Sitti med Counter strike Source, Socom 1 og Socom 2 minnene fra PS2 i flere år nå.. Trenger nytt blod.

Endret av Mwotm
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Menyene i CS:GO er forferdelige. Jeg vil ha en liste over våpen, gjerne i hvit skrift med god oversikt.

Har spilt litt denne gungame saken, samt "demolition"? Der slipper man å bruke menyene for å kjøpe våpen, og spillet minnet mer om TF2 enn CS 1.6. Deagle er artig - når jeg streifer, så treffer jeg bedre med den enn med AWP (eller hva det heter nå).

Jeg har kjøpt spillet, og kommer nok til å spille det mer enn 1.6 fremover - mest fordi at 1.6 miljøet jeg en gang var i for lengst har forduftet. (Gode gamle getit.at/ally og deres ALLY-servere. Gamle akvariet. Til og med Foco.no har forsvunnet).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Asså, cs er orginalen, enten man husker beta eller som meg kom inn til 1.3 versjonen. Selv har jeg byttet til source, hvilket jeg finner nesten perfekt, og hadde faktisk heller sett en utvidelse til source enn csgo.

Når det gjelder gode spillopplevelser, som de fleste her snakker om, så er det ofte de første/eldste spillopplevelsene som sitter igjen som de virkelig store.

Jeg savner fremdeles Myth II (m/ WWII mod) fra 96-97 en gang, og har ikke hatt bedre spill opplevelser siden faktisk. Ei heller har jeg sett et spill med sammenlignbare kvaliteter.

Det er en ting jeg går å venter på, som jeg tror kan bli første gang Myth II blir overgått, og det er et produkt som smelter sammen virkeligheten med det digitale gjennom Augmented Reality, bl.a gjennom tilsynelatende ordinære briller som har en slags H.U.D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...