Gå til innhold

Søke om fritak pga pasifisme

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt innkalt til førstegangstjeneste, men jeg er oppdratt som katolikk og har egentlig veldig mye imot krig og spesielt bruk av vold som løsning. Det samme gjelder familien min. Det jeg lurer på er om dette alene er nok til å søke om fritak? Vil de ta dette seriøst eller kommer de til å spørre om mer forklaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du virkelig en pasifist?

Dersom noen brøt seg inn i huset ditt og gikk løs på familien din, hva ville du da ha gjort?

En pasifist tror ikke på vold i det hele tatt, og ville ikke ha kjempet imot.

PS. Morsomt at du bruker katolismen som grunn. Er vel svært få andre religioner i verden som har skapt så mye vold.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå driver du med generalisering, covah. Pasifisme er ikke ett synspunkt, men et ord som beskriver flere ulike grader av motstand med vold. Noen er f.eks. mot å benytte vold i forbindelse med samfunnsendringer som kan omfatte f.eks. krig mellom nasjoner, men synes det er akseptabelt å forsvare seg selv, sine nærmeste og/eller sine eiendeler.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lært er at noen pasifister er helt imot krig og vold mens noen tror på selvforsvar i nødsituasjoner. Familien min tilhører den første kategorien, men (Gud forby) hadde familien min blitt angrepet ville jeg personlig handlet i selvforsvar. Angående katolisme er jeg helt enig i det du sier, Covah, men ikke skjær alle over en kam. Det finnes kirker som tror både på Gud og at alle har rett til å velge og kirker som insisterer på at kristendommen er "den rette".

Uansett takk skal du ha, Herr Brun. Jeg var ute etter et svar, ikke en diskusjon.

Endret av BadManners
Lenke til kommentar

Husker å ha lest en del artikkler om at siviltjenesten vil bli avviklet (google it), men noe ekstakt mer veit jeg ikke. Så hvis du fremmer ditt ønske om å avstå fra verneplikten, blir det nok invilget, og du kan fortsette med ditt daglige liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...