Løve Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 I lys av hendelsene med hundeangrepene i Mandal synes jeg det er på tide med en debatt om hundehold i Norge. Det er skremmende og provoserende å lese alle kommentarene under artikkelen fra personer som både mener at hundene som angrep bør leve, og som også argumenterer for lovlig hold av alle slags tvilsomme hunderaser med aggressive trekk. Skal det virkelig være lov å holde alle slags typer hund her i landet, hunder som er skapt for å angripe mennesker og dyr? Det kan ikke være et argument å gjemme seg bak at det er eierens feil, og ikke hundens, når den angriper. Det er både noe galt med eier og hund når slike hendelser skjer! I denne artikkelen var det snakk om hunderaser som tradisjonelt har blitt oppdratt som jeger- og vokterhunder. Den er i sin essens skapt som et våpen! Og dette mener disse menneskene at er en forsvarlig og trygg hundetype bare man "oppdrar den godt"? Disse holdningene irriterer meg ekstremt. Uansett hvor aggressiv, stor og høylydt en hund er vil eieren alltid si at den er "verdens snilleste". Jeg har store problemer med å forstå hvordan en hund som kaster seg mot forbipasserende på gata, og hvor eieren må stå og holde fast i båndet med all sin kraft for at hunden ikke skal bort og "hilse", kan være verdens "hyggeligste" hund. Hunder som er i stand til å drepe mennesker burde regnes som våpen, og ikke gis til enhver tulling som vil ha en. Det bør bli innstramminger på hundeloven her i landet, og bli et retroaktivt totalforbud mot alle agressive hunderaser. Å eie en hund som i praksis er et våpen er ikke en menneskerett, uavhengig av hvor godt faktisk og påstått hundetekke eieren har. Holdningene her synes jeg vitner om en dumsnill naivitet rundt hundehold, og mye av hundefolket ser ut til å se på bikkja som et firbent barn med pels, heller enn en et dyr. Når man har lov til å ha hunder som kan angripe, skade og drepe mennesker, bare man behandler den "dårlig" nok er det et tegn på at noe er fryktelig galt. Dette bør bli regnet som et våpen, slik det faktisk er! 3 Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Når man har lov til å ha hunder som kan angripe, skade og drepe mennesker, bare man behandler den "dårlig" nok er det et tegn på at noe er fryktelig galt. Dette bør bli regnet som et våpen, slik det faktisk er! I såfall må alle hunder forbys! Om det er en 100 kilos sak, eller om det er en 20 kilos sak har ingenting å si. De kan blir like sinna, de kan angripe, skade og drepe mennesker like mye! 2 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Hundene bør ikke avlives. Samtlige mennesker på jorden derimot. 2 Lenke til kommentar
Løve Skrevet 6. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2012 Når man har lov til å ha hunder som kan angripe, skade og drepe mennesker, bare man behandler den "dårlig" nok er det et tegn på at noe er fryktelig galt. Dette bør bli regnet som et våpen, slik det faktisk er! I såfall må alle hunder forbys! Om det er en 100 kilos sak, eller om det er en 20 kilos sak har ingenting å si. De kan blir like sinna, de kan angripe, skade og drepe mennesker like mye! En liten mops eller puddel på 10kg kan jo knapt bite over fingeren din, men en stor rottweiler på 70kg tar halsen din. Hundene bør ikke avlives. Samtlige mennesker på jorden derimot. Argumentene om hundenes rett til liv bør nok ikke fremmes av andre enn vegetarianske pasifister. Alt annet blir hyklersk. 1 Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 En liten mops eller puddel på 10kg kan jo knapt bite over fingeren din, men en stor rottweiler på 70kg tar halsen din. Skal ikke lengre opp en 20 kilo før du får en hund som helt fint kan overmanne deg og gjøre stor skade! En puddel har ikke noe problem med å ta deg om den virkelig vil! Faktisk er det jo større sjangs for at små hunder biter enn at støre hunder gjør det! 2 Lenke til kommentar
Løve Skrevet 6. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2012 En liten mops eller puddel på 10kg kan jo knapt bite over fingeren din, men en stor rottweiler på 70kg tar halsen din. Skal ikke lengre opp en 20 kilo før du får en hund som helt fint kan overmanne deg og gjøre stor skade! En puddel har ikke noe problem med å ta deg om den virkelig vil! Faktisk er det jo større sjangs for at små hunder biter enn at støre hunder gjør det! Ja, hunder er sterke til å være så små, men skadene fra en liten hund vil allikevel være langt mindre enn fra en stor hund. 1 Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 En liten mops eller puddel på 10kg kan jo knapt bite over fingeren din, men en stor rottweiler på 70kg tar halsen din. Skal ikke lengre opp en 20 kilo før du får en hund som helt fint kan overmanne deg og gjøre stor skade! En puddel har ikke noe problem med å ta deg om den virkelig vil! Faktisk er det jo større sjangs for at små hunder biter enn at støre hunder gjør det! Ja, hunder er sterke til å være så små, men skadene fra en liten hund vil allikevel være langt mindre enn fra en stor hund. Det er jeg enig i, men det skal også mye mer til for at en stor hund angriper enn en liten hund! Har vokst opp emd mye hunder, de som har "bitt" mest fra seg, og de det har vært mest problemer med har vært småhunder. Og skal man tenke slik på det, så er det vel vår alles kjøre retriver som rager listen over hunden som biter flest! Og den statistikken er prosent basert, så har ingenting å si med at det er flere av de enn av andre raser! 2 Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 (endret) Det kan i noen ytterst få tilfeller hende at en hund har en psykisk lidelse, men det er nesten alltid eieren sin feil. Det at tre hunder angrep, og ikke en, taler sterkt mot psykisk lidelse, da det er svært usannsynlig at hans tre hunder tilfeldigvis skulle være psykisk syke. Selv om arv spiller en liten rolle, er det eieren som former hundens adferd. Har du en hund som aldri får treffe andre mennesker, vil den bli usikker mot fremmede, og dermed muligens utøve aggressiv adferd. Hunder angriper som regel i usikkerhet. Min fetter har en rottweiler. Den har han brukt mye tid på, og den er godt sosialisert. Den har aldri vært aggressiv, og er så kjærlig som det går an. Endret 6. juli 2012 av Commodent 1 Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Det kan i noen ytterst få tilfeller hende at en hund har en psykisk lidelse, men det er nesten alltid eieren sin feil. Det at tre hunder angrep, og ikke en, taler sterkt mot psykisk lidelse, da det er svært usannsynlig at hans tre hunder tilfeldigvis skulle være psykisk syke. Har kommet fram nå da, at et bare er mastiffen som angrep, den ene løp flere meter unna og var stressa, mens den andre sto i nærheten og bare knurra (var hvertfall det som var sist oppdatert i siste artikkelen jeg leste). Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Hundene bør ikke avlives. Samtlige mennesker på jorden derimot. Ja, da vet du hvor du bør begynne går jeg ut ifra? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Ja, da vet du hvor du bør begynne går jeg ut ifra? Nei? Har ikke tenkt å avlive noen. Har du? 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Du sier at samtlige mennesker på jorden bør avlives, da sier jeg at det burde være innlysende for deg hvor du skal begynne. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Nå er jeg velsignet med nettopp "verdens snilleste valp" (se avataren min), men jeg tenker med gru på om han ikke skulle slutte med valpebitingen når han blir 30 kg og får voksne kjever. Det er vårt ansvar, og bare vårt, men skulle han tross alt allikevel bli mannevond så lar jeg ham ikke leve. I min barndom/ungdom hadde vi en terrier som var sint på barn og andre hunder. En nabogutt hadde kastet stein på henne (i ukevis før vi oppdaget det), så det var åpenbart han som hadde forårsaket det. Men det hjelper ikke ungen som blir bitt at det er noe annens feil. Mine foreldre avlivet den ikke, og den gangen kunne jeg nok ikke tenkt meg tanken. Men i ettertid synes jeg nok det var uansvarlig, selv om vi holdt henne i bånd. (Hun brakk en gang beinet, som gjorde henne mindre mobil og tilsynelatende også roligere av lynne.) Geir 2 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 I min barndom/ungdom hadde vi en terrier som var sint på barn og andre hunder. En nabogutt hadde kastet stein på henne (i ukevis før vi oppdaget det), så det var åpenbart han som hadde forårsaket det. Men det hjelper ikke ungen som blir bitt at det er noe annens feil. Mine foreldre avlivet den ikke, og den gangen kunne jeg nok ikke tenkt meg tanken. Men i ettertid synes jeg nok det var uansvarlig, selv om vi holdt henne i bånd. (Hun brakk en gang beinet, som gjorde henne mindre mobil og tilsynelatende også roligere av lynne.) Geir Jeg tror dette er et problem som går igjen hos mange hundeeiere. Vi hadde det samme problemet med en av schæferne våre. Vi tok krapylet (ungen altså) på fersken en gang da han snek seg inn på tomta og kastet småstein mot hundegården. Dette hadde visst pågått lenge. Spol fremover noen år og ungen som nå var godt opp i tenårene gikk bort for å klappe denne schæferen. Det endte jo med at jeg måtte kjøre han på legevakta for stivkrampesprøyte etter at han ble bitt. Etter det fikk jo hunden ry på seg for å være det monsteret rundt om i nabolaget, selv om det var akkurat denne personen schæferen ikke tålte trynet på. Det endte selvfølgelig med avlivelse, bikkja var verdens snilleste hund ellers Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Nå er jeg velsignet med nettopp "verdens snilleste valp" (se avataren min), men jeg tenker med gru på om han ikke skulle slutte med valpebitingen når han blir 30 kg og får voksne kjever. Det er vårt ansvar, og bare vårt, men skulle han tross alt allikevel bli mannevond så lar jeg ham ikke leve. I min barndom/ungdom hadde vi en terrier som var sint på barn og andre hunder. En nabogutt hadde kastet stein på henne (i ukevis før vi oppdaget det), så det var åpenbart han som hadde forårsaket det. Men det hjelper ikke ungen som blir bitt at det er noe annens feil. Mine foreldre avlivet den ikke, og den gangen kunne jeg nok ikke tenkt meg tanken. Men i ettertid synes jeg nok det var uansvarlig, selv om vi holdt henne i bånd. (Hun brakk en gang beinet, som gjorde henne mindre mobil og tilsynelatende også roligere av lynne.) Geir Min er nå 1,5 år og har fortsatt ikke gitt seg med hilsebitinga si (ikke skikkelig biting, ikke noe vondt, bruker bare munnen til å holde hånda til den han hilser på)! Det har gått sakte men sikkert framover fra han var liten, men fortsatt noen som syntes det er skummelt! Sier alltid ifra, men "heldigvis" er han ellers en skummelt hund siden han bjeffer når nye mennesker kommer! Er en pratete rase så folk som kjenner hunder tenker ikke over det, men fremmede syntes han er å så skummel! 1 Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Det er dyr man snakker om her. Dyr som i enkelte tilfeller uavhengig av eierens medvirkende eller ikke kan angripe og skade, i verste fall drepe mennesker. Dersom dette skjer, bør dem selvfølgelig avlives,forutsatt at angrepet ikke var fremprovosert av offeret selv. 4 Lenke til kommentar
Schnapps Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 I såfall må alle hunder forbys! Om det er en 100 kilos sak, eller om det er en 20 kilos sak har ingenting å si. Tull og tøys. Selvfølgelig har størrelse og type hund mye å gjøre med hvor 'dødelig' den er. Det er ikke tvil om at enkelte raser som av pressen for overforenklingens skyld kalles 'kamphunder' er i stand til å gjøre langt mer skade på et menneske enn en puddel, labrador eller dachs som er like sint. Tenner, bittstyrke og ikke minst fysisk størrelse er alle faktorer som er avgjørende hvis man blir angrepet av en hund som av en eller annen grunn tilter helt og går tilbake til rovdyrrøttene sine. 1 Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 I såfall må alle hunder forbys! Om det er en 100 kilos sak, eller om det er en 20 kilos sak har ingenting å si. Tull og tøys. Selvfølgelig har størrelse og type hund mye å gjøre med hvor 'dødelig' den er. Det er ikke tvil om at enkelte raser som av pressen for overforenklingens skyld kalles 'kamphunder' er i stand til å gjøre langt mer skade på et menneske enn en puddel, labrador eller dachs som er like sint. Tenner, bittstyrke og ikke minst fysisk størrelse er alle faktorer som er avgjørende hvis man blir angrepet av en hund som av en eller annen grunn tilter helt og går tilbake til rovdyrrøttene sine. Merkelig at akkurat de tre rasene du nevner der ligger langt oppe på statistikken over raser som biter mest og gjør mest skade på statistikken! 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Små hunder er kjennerelt mer agresive enn store, og selv en liten 10kg dachs kan bite av deg en finger om den får inn et godt bitt. Og en labrador kan fullt mulig drepe en voksen mann, 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå