Gå til innhold

[Løst] Vidvinkelzoom Canon

Anbefalte innlegg

Hei,

Har ett EOS 600D, og er på utkikk etter en vidvinkelzoom til dette.

Ser at der finnes flere varianter fra Tokina, tamron, sigma og selvfølgelig Canon, men skulle gjerne hørt fra noen som har litt førstehåndserfaring eller kjenner til noen av disse.

Linsa er tenkt brukt som walkaroundlinse, og skal helst ha stabilisering- USM eller tilsvarende teknologi faller i andre rekke.

Ser for meg en brennvidde fra ca 15-20mm til 70-80mm, gjerne med stor blender.

Prismessig tenker jeg en grense på ca 6000- og er selvfølgelig klar over at det blir ett kompromiss, men kanskje noen har opplevd "ett kupp" av en linse som sammenfaller med dette?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det området vil jeg anbefale Canon EF-S 15-85 mm. Ikke den mest lyssterke, men med stabilisering og et meget godt brennviddeomfang.

Konkurrentene begynner på 17 eller 18 mm, og forskjellen ned til 15 mm var MYE større enn jeg på forhånd hadde regnet med.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det du skisserer her er det man som regel kaller en normalzoom, et typisk objektiv som leveres med som kitzoom. En vidvinkelzoom har normalt et mye mindre dekningsområde og er ofte videre, som f.eks sigmas 10-20mm.

15-85 som er nevnt over er en av de beste normalzoomene for Canons cropkamera. Ellers finnes det normalzoomer fra både Canon og tredjepart som er noe mer lyssterke, men som oftest på bekostning av et mindre dekningsområde, vekt og kanskje noe mer blandet glasskvalitet.

Tor

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar begge to

15-85 skal definitivt vurderes, er selfølgelig dette med blender, men der har jeg jo alltids fastoptikken som som oftest blir med i bagen.

Akkurat dette med begrepet vidvinkelzoom hentet jeg fra produktkategorien hos Japan photo, uten at jeg kan si om det er en korrekt betegnelse.

Hvordan vil f.eks tokina pro 16-50 f.2.8 stå seg mot dette?

Lenke til kommentar

Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM er et objektiv med optisk kvalitet på øvre hylle. Kjenner ikke til Tokina 16-50mm f/2.8, men Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM også et topp objektiv. Dette finner du nok til 5-6000 kr. på bruktmarkedet.

Har selv hatt begge Canon-objektivene, og begge er på samme optisk nivå som L-normalzoomene til Canon beregnet for fullformat (24-70mm f/2.8L USM og 24-105mm f/4L IS USM).

Endret av Andreasfe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen, takk for svar alle som har tatt seg tiden. Setter saken som løst, da jeg mer eller mindre har fått svar på det jeg lurte på; av objektiver i denne klassen er det nok 17-55 som blir det beste allroundobjektivet.

Blir dog ikke noe kjøp før ferien er unnagjort og status på økonomi er gjort opp, men da vet jeg ihvertfall hva som blir å kjøpe etter hvert:)

ha en god sommer folkens:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...