Gå til innhold

[Løst] Privatist eksamen - jul eller sommer


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg er just ferdig med VG2, og jeg fikk karakteren 5 i S-Matte.

Har 5 og 6 i absolutt alle de andre fagene, med unntak til den ene 4-eren i P-Matte som skyldtes dårlig motivasjon. Det har jeg heldigvis ikke nå lenger.

 

Jeg vurderer som sagt å ta privatist eksamen til jul eller neste sommer i P-matte eller T-Matte, men har to følgende spørsmål:

 

1. Selv om jeg hadde P-Matte i VG1, kan jeg ta T-Matte som privatist til jul eller til sommeren neste år? Satser på å få bedre karakter i privatist T-Matte ettersom jeg får 5 i S-Matte i VG2.

 

2. Vil privatist eksamen til jul og sommer være den samme?

Lurte bare på om pensum-mengden var mindre til jul enn til sommeren.

(Med tanke på at tentamen til jul er mindre enn den som er om sommeren.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du kan ta eksamen for matematikk T, men er ganske sikker på at P-karakteren fjernes fra vitnemålet (du kan vel ikke ha begge samtidig).

 

2. Eksamen for vår og høst er nødvendigvis ikke den samme, men de dekker samme læreplanmål. Det vil si at det er like mye pensum om du går opp til høsten eller våren (spiller altså ingen rolle). Tentamen er bare noe som arrangeres lokalt (av skolen), mens eksamen arrangeres sentralt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eksamen er åpenbart ikke den samme tiljul og sommer, men pensumet er helt likt.

 

...og begge er like vanskelige. Det er ikke lettere på våren.

 

På våren kan ein få forlenga tid på eksamen dersom ein har ein enkel legeattest på allergi. Så ein kan på sett og vis seie at det er enklare på våren. Og eg kan sannkjenne at ein kun kan ha enten P-matematikk eller T-matematikk. Eg hadde ein plan om å ta privatisteksamen i P- og S-matematikk heilt til eg fann ut at det ikkje går an.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor vil du ta t-matte? Må da være mye enklere å ta opp igjen p-matten

Jeg vil ha T-Matte eksamen fordi jeg vet at pensumet i S-Matte omhandler mye av stoffet i T-Matte. Da slipper jeg å måtte lære masse nytt stoff som det bare er i P-Matte. Dessuten synes jeg P-Matte er vanskelig, fordi jeg er en teoretisk person som tenker altfor komplisert. Praktisk matte var ikke noe for meg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...