Gå til innhold

Hvordan ville ditt perfekte samfunn vært?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

I mitt idealsamfunn er det ikke geografi som bestemmer skatt, arbeidsforhold og politikk. I likhet med Norge for 1000 år siden velger du selv hvem som skal være din "stat". (De kalte det høvding :)

Slik kan jeg og naboen begge være kjempefornøyd med vår stat, selv om jeg er sosialist og han er liberalist. Han betaler 2% skatt som dekker veier og brannvesen, og betaler for hver gang han trenger andre tjenester som politiet, skoler osv. Han har ikke helseforsikring, men må betale selv hvis han blir syk.

Jeg betaler 35% skatt, og er sikret for livet. Alt er som i Norge i dag for meg, bortsett fra at tenner er inkludert i helsetrygdeordningen, det er bedre utvalg av forskjellige skoler for barna mine, og vi kjører i selvstyrte Google-biler ;)

Fin og kreativ tanke.

Men har du tenkt på hvordan det blir med betaling for infrastruktur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klassisk liberalistisk teori ser jo alltid bort fra arbeidskraft, da de som skriver klassisk liberalistisk teori aldri har arbeidet en dag i sitt liv.

Hvem er det du referer til? Og har f.eks. Karl Marx jobbet så mye selv? Nei han satt på forskjellige kafeer å røket sigarer å drakk konjakk mens han hørte på Mozart. Og her satt han og andre å snakket om hvordan de skulle forme sitt drømmesamfunn mens vanlige arbeidere ble drept av den Prøyssiske hær i gatene (revolusjonen i 1848) mens de satt og koste seg. Videre er det også nevneverdig at han kom fra en velstående familie og fikk en mastergrad i filosofi (hvor faren hans mente at han måtte studere jus for å ha noen fremtidsutsikter i det hele tatt).

Edit:

Men du har et godt poeng, de fleste politikere og akademikere bare sitter på toppen og gjør det de selv tror er best uten å ha godt ut av døren for å se hvordan ting egentlig er. Eller kanskje de er mer opptatt av å vinne stemmer og komme på toppen enn å faktisk gjøre hva de er valgt til.. lede landet til det bedre.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke Marx stort mer enn du gjør. Kommunismen er bullshit og hele konseptet "revolusjon for så å gå over til et perfekt samfunn" høres omtrent like sannsynlig ut som scientologi.

Norsk sosialisme kommer fra Arbeiderpartiet, LO og gode gamle Norsk Jern- og Metallarbeiderforbund. Det nærmeste du kommer en filosof, forfatter eller lærer i den gjengen er lærere.

I dag er det riktignok broilere overalt, men ingen har vel noensinne tiltalt de for å komme med noen store ideer. Jeg skiller litt mellom politikere og tenkere, og i Norge har vi for tiden svært få tenkere.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke Marx stort mer enn du gjør. Kommunismen er bullshit og hele konseptet "revolusjon for så å gå over til et perfekt samfunn" høres omtrent like sannsynlig ut som scientologi.

Norsk sosialisme kommer fra Arbeiderpartiet, LO og gode gamle Norsk Jern- og Metallarbeiderforbund. Det nærmeste du kommer en filosof, forfatter eller lærer i den gjengen er lærere.

I dag er det riktignok broilere overalt, men ingen har vel noensinne tiltalt de for å komme med noen store ideer. Jeg skiller litt mellom politikere og tenkere, og i Norge har vi for tiden svært få tenkere.

Vel jeg må si meg uenig i det med AP, Jens virker ikke som en stor arbiedskar spør du meg.

Lenke til kommentar
Og hva har det med politikk å gjøre? Leger i Norge jobber LANGT kortere skift enn f.eks. USA. Det _redder_ liv.

Heller en kompetent lege som vet at en dårlig jobb får konsekvenser i 10.time enn en inkompetent -norsk lege uten ansvar i 6.time.

Lenke til kommentar

Så, så. Vi er alle blinde jegere i blandt.

Vi ved alle at kommunismen er bedst, og mest rimeligt på papiret og i teorien, men er praktisk umuligt at udføre. De fledste som var under kommunismen i daværende Jugoslavia meget tilfredse

Drømmesamfunnet - havede jo været et samfunn hvor alle tjente like mye, alle haver da like mye penger at bruge på mad, drikke, klær - men da er jeg jo nødt til at tidte på spørsmålet "noen jobber mer enn andre, og noen har viktigere jobber enn andre.?"

Vel, det er sant at en læge burde i princippet tjene mer penger end en renovatør (ikke at renovatører ikke er viktige, tværtimod) , men med grundlag af at alle haver likt bacisgrundlag for livet siger jeg at i min drømmeverden tjener alle lige mye, og betaler lige mye skatt.

Jeg vil gerne leve i et land hvor mit folk er i flertal, og med en moderat og streng innvandring.

I min drømmeverden er alle pålagt at lige fodbold, men favoritlag er selvfølgeligt valgfridt.

Hvis piger haver lov at gå klæd i korte shortser kan mænd gå i sit undertøy dersom det er lenger end kvindens shorts.

Milde narkotiske stoffer er legitimt, og prostitution er ligeså.

Ekstremistpartier skal have lige stor mulighed at sige sine meninger og standpunkter, ydringsfrihed. Per dags dato må Tore Tvedt blive invitert for at åbne sin mund.

Du skal kunde være i mod innvandring, uden at blive stemplet som en racist, eller nazist.

Nå til dags er samfunnet alt for i mod folk som siger sin politisk ukorrekthet.

(Slap af jeg er ingen ekstremist).

Jeg vild at ingen mand skal blive dømt for voldtekt hvis kvinden angrer sig i efterkant av eventen. Det er og bliver idiotisk for min del. Jeg syns kvinder kan idømme menn lidt for ledt.

Vi beholder vårt kongedømme, det liger jeg.

Jeg skal IKKE have noget af at korpulente mennesker haver mindre rimeligheder end de som lever en sundere livsstil som andre her ser ud til at mene.

Mener dere virkelig at en tyk mand/kvinde skal have minuspoeng for usunn livsstil? Hvad er det for noe idioti.

Mit samfunn haver likestilling.

Det blir som om jeg skulle sagt at alle som haver normalt sund livsstil få sånn og sånn, i mens de som haver en BMI under og over normalen - (klassificeret som undervægtig/overvægtig) skal få noget andet.

Redigerer ved en senere mulighed da jeg haver bedre tid.

Endret av Skyggedans
Lenke til kommentar

Ah, så Norske leger er inkompetente nå! Herregud, du svinger som en blind jeger med hagle.

Foruten de aller største er dette veldig sant. Bor du ikke i en av de største byene? Vel, tough shit.

Men skal omformulere meg for din skyld:

Heller en lege som jobber i 10.time som kan fikse meg enn en natt på gangen for å vente på å kanskje bli operert imens, og da muligens dø. Hvorfor tror du folk flokker seg til USA fra hele verden hvis de trenger hjelp? Fordi 'køen' (i noen tilfeller døden) ikke er så lukrativt alternativ.

Skyggedans: Under kommunismen blir det ikke produsert eller oppfunnet en damn shit, så hvorfor du mener et system som 1) dyrker latskap, 2) bestemmer hvordan du skal forvalte DINE verdier 3) straffer hardtarbeidende folk 4) ikke har noen incentiv til at folk skal forbli sulten på suksess 5) gir gratis pass til hjemløse/narkotikabrukere, er ubestridt best vites ikke.

Man kan jo se på Cuba, Nazi-Tyskland, Nord-Korea osv. så ser man hvor bra dette fungerer. :)

I mitt samfunn er det forøvrig "like muligheter" ikke "like krav" som gjelder. :)

Lenke til kommentar

Som et tankeeksperiment, hvordan ville ditt perfekte samfunn vært? Se for deg at du får frie tøyler til å gjøre hva du vil for å skape ditt drømmesamfunn. Hvordan ville det vært? Jeg starter med noen av mine ønsker:

-Jeg ville fjernet monarkiet, regjeringen og stortinget og erstattet alt med et råd av smarte eksperter som foretok de beste valgene for landet helt uavhengig av politikk. Rådets medlemmer skulle blitt byttet ut når det var nødvendig, ved f.eks eget ønske eller om man bevisst skadet landet.

Hvem er ekspertene? Er de økonomer, advokater, ingeniører, arkitekter, leger, lærere eller noe annet? Ingen eksperter vil kunne styre landet helt perfekt ved mindre de er klarsynte, kan se fremtiden og kjenner til detaljene av hver minste lille konsekvens hvert minste lille valg vil få. Det finnes ingen slike mennesker. Styret av landet dreier seg heller ikke bare om hva som er best, men hvilke fordeler og ulemper hver modell har, hvilken modell og hvilke prioriteringer folket foretrekker. Alle kan jo være enige om at et godt helsevesen er bra, men denne prioriteringen må gå på bekostning av noe annet. Spørsmålene dreier seg mer om hvor pengene skal hentes fra, hvor mye som skal brukes på dette, osv. Så lenge vi ikke har ubegrenset med penger, arbeidskraft og energi, vil det alltid være slike utfordringer. Det finnes altfor mange meninger til at et råd av eksperter kan styre på folkets vegne.

-Jeg ville gitt alle hvert sitt nettbrett, og fjernet post totalt. Kun pakker skulle blitt distribuert.

Det kan la seg gjennomføre, men det vil være kostbart å utstyre hele befolkningen med datamaskiner og e-post og kanskje lære opp en del folk i å bruke det. Samtidig må vi gi alle papir og en skriver hver og ruste opp datasikkerheten for å unngå at viktige dokumenter går tapt.

-Jeg ville laget et poengsystem, hvor man starter på null når man blir født og får og mister poeng i ulike situasjoner. Usunn livvstil, kriminell aktivitet, hærverk, osv gjør at man taper poeng. Sunn livsstil, ingen kriminell aktivitet osv gjør at man får poeng. Forsikringspremie, trygderett, behandlingsrett osv knyttes opp til hvor mange poeng man har i forhold til alder.

Det vil bli for vanskelig å lage en mal på et perfekt gjennomført liv og følge opp alle handlingene til alle menneskene. Det vil kreve enorme mengder byråkrati og overvåkning.

-Jeg ville redusert arbeidstiden inntil alle var i jobb. Lønn og priser reduseres tilsvarende slik at kjøpekraften opprettholdes.

Skal absolutt alle (over en viss alder?) i jobb? Hva skal du gjøre med de arbeidsuføre?

-Hver enkelt skulle fått større frihet, men under ansvar. Helseskader pga usunn livsstil gjør at man rykker bakover i køen for behandling.

Da kan vi like gjerne avskaffe hele velferdssystemet. Dette vil kreve mye byråkrati. Dessuten kan man alltid argumentere for at folk på en eller annen måte selv er ansvarlige for skader og sykdommer. Brakk du nakken i en bilulykke? Du skulle tatt toget istedenfor, så det blir ingen rullestol på deg. Har du fått hudkreft, sier du? Du skulle brukt mer solkrem i sommer, så da setter vi deg bakerst i behandlingskøen.

-Straffenivået skulle økes kraftig, og jeg ville bl.a innført dødsstraff og hengt ut kriminelle på søkbare nettsider hvor det var informert om hvem som hadde gjort hva, bostedsadressen, og farenivå.

Det vil være kostbart å holde kriminelle i fengsel veldig lenge. Når det gjelder dødsstraff, har ikke det ført til mindre kriminalitet i de landene som praktiserer det. Hva gjør du hvis en person blir dømt til døden, så viser det seg i ettertid at han ikke var så skyldig? Vil du ikke at kriminelle skal få jobb eller et liv etter at de har sonet straffen sin?

-Jeg ville gitt dyr minst samme rettigheter som mennesker, dvs skader og drap på dyr straffes minst like hardt som på mennesker. Unntak for insekter.

Så dyr skal ha rett til skolegang, gratis time hos tannlegen inntil fyllte 18 år, andre helsetjenester, stemmerett, ledighetstrygd, osv.? Hvis et rådyr blir påkjørt når det løper over veien, skal bilføreren straffes for uaktsomt drap? Hvordan skal du følge det opp hvis føreren kvitter seg med kadaveret og det ikke finnes vitner? Skal vi alle leve kun på jordbruksvarer? Kan dyrleger fortsatt avlive gamle og syke husdyr?

-Bedrifter som diskriminerer på grunn av rase, legning, kjønn, religion osv tvangsnedlegges uten unntak.

Det vil bli ikke bli mulig å følge opp. En sak er svært sjelden så unyansert at man med sikkerhet kan si at den personen ble oppsagt på grunn av rasen sin. Utsatte raser kan jo også sies opp på rimelig grunnlag. Når bedriften er tvangsnedlagt, kan eierne starte en ny bedrift etterpå? Hva med aksjeselskaper med mye gjeld? Skal bedrifter og banker som har lånt dem penger miste alt så enkelt? Hva tror du det vil gjøre med næringslivet og samfunnsøkonomien?

-Innføring av direktestraff på endel kriminalitet. Dvs at kriminalitet som vold, drap, tyveri, ran, voldtekt, overgrep osv får sine kjente høye straffer uten rettsak.

Du vil altså avskaffe rettssikkerheten totalt? Det er ikke så farlig om folk blir straffet for noe de ikke har gjort? Det vil fortsatt koste mye å bygge fengsler, ansette fengselsbetjente og drive fengslene i tillegg til at du tar angivelig kriminelle ut av arbeidslivet i lang tid.

-Kraftig reduksjon av avgifter og priser på hus, bil, bensin, mat, alkohol, klær osv.

Det kan la seg gjennomføre, men da ser jeg ikke hvordan du vil finansiere alt byråkratiet og alle godene du vil at vi skal ha.

-Gratis offentlig transport, som tog, buss, trikk, ferger

Det kan la seg gjennomføre, men vil bli veldig dyrt.

-Fjerne bomstasjoner og parkeringsavgifter

Hvis vi ser bort fra de andre punktene dine, kan det la seg gjennomføre.

-Asylmottak fjernes, og innvandring / asyl innvilges i den takt man klarer å integrere dem. Krav til å kunne norsk etter en gitt tid.

Du vil slippe inn asylsøkere, men ikke ha noe asylmottak? Å integrere innvandrere i samme takt som man slipper dem inn kan la seg gjennomføre.

-Dødsstraff for utførelse av eller medvirkning til tvangsekteskap, æresdrap, terror, osv

Tvangsekteskap og liknende er vanskelig å bevise, så det er en stor risiko å henrette noen for det, men du har jo allerede bestemt at du vil fjerne rettssikkerheten. Vil du ha dødsstraff for alle drap, eller bare æresdrap?

-Politiet erstattes med en mer proff og mer utrustet hærlignende enhet, som har midler, kapasitet, vilje, utstyr, og forståelse av det kriminelle bildet i norge. Enheten gis makt til å fjerne kriminalitet og kriminelle miljøer med alle nødvendige midler.

Dette er altså en del av å fjerne rettsikkerheten og du vil innføre et totalitært terrorregime. Hvordan vil du unngå at denne totalitære makten blir misbrukt? Er det noen forskjell på menneskene i politivesenet og i hæren du vil ha? Hva vil det si å være mer proff? Skal denne hæren også bestå av synske, allvitende mennesker som kan forstå det kriminelle bildet uten politiets etterforskning? Hvorfor ikke bare reformere politivesenet som vi har i dag?

-Eldre biler fjernes, slik at bilparken holdes under 10 år / 250000 km.

Dette vil bli meget dyrt og kreve mye byråkrati. Skal staten ta ansvaret for å erstatte biler som blir ti år gamle, eller skal folk selv ha ansvaret for dette? Hvis noen lar være å skaffe seg ny bil, hva skal du gjøre da? Vil du straffe dem med fengsel eller dødsstraff?

-Kapasiteten og kvaliteten på sykehus økes, slik at ventelister fjernes og at man har det utstyr man trenger.

Hvordan vil du gjennomføre dette?

-Skoler rustes opp til å bli mer proffe læremiljø med godt inneklima, moderne miljøer, faglig sterke lærere, og nødvendige ressurser og økonomi.

Dette vil koste veldig mye.

-Eldre- og sykehjem bygges for de eldre slik at de får den beste behandlingen i sine siste år. Mat, fritidstilbud, rom osv gis en skikkelig standard.

Jeg vet ikke hva du legger i "den beste" behandlingen, men dette vil antakelig også koste en del penger.

-All nødvendig behandling både på sykehus, leger, tannleger, fysioterapeuter, psykologer osv gjøres gratis

Dette blir også voldsomt dyrt.

-NAV legges ned. Nødvendig behandling gjøres direkte der man har behov, og gratis. Alle som kan sendes ut i jobb isteden for på trygd.

Hvordan skal dette fungere? Skal leger vurdere om folk er arbeidsdyktige og ha direkte kontakt med arbeidsgiveren? Vil du fortsatt gi uføretrygd til folk som ikke kan jobbe? Hvem skal behandle disse sakene?

-Fastlegesystemet legges ned. Kapasiteten økes slik at man oppsøker den lege man ønsker og får den behandling man trenger.

Dette kan vel fungere.

-Veier og jernbanen oppgraderes til et skikkelig nivå.

Akkurat hva du mener at et skikkelig nivå er, vet jeg ikke, men dette vil også koste en del penger. Hvis jeg ikke tar feil, begynner du å slippe opp for ressurser nå.

-Oppdelingen i kommuner, fylker og fylkeskommuner fjernes.

Hvilken administrativ oppdeling vil du ha? Skal hele landet være sentralstyrt i hver minste sak?

-Vedlikehold gis til firma som byttes ut om de gjør for dårlig jobb

Slik er det vel i dag også? Vedlikeholdsfirmaer byttes ut hvis det finnes andre firmaer med et bedre tilbud, men de oppstår jo ikke av tynn luft. Skal vedlikehold av private bedrifter overlates til staten?

-Det opprettes en mailadresse hvor folk som ønsker det kan klage på for dårlige tjenester osv slik at det kan rettes fortløpende

Bare én? Hvorfor ikke opprette hundre e-postadresser, så kan det opprettes ulike kategorier for klagene. Det vil kreve mye tid og mange ansatte å lese gjennom denne innboksen.

-Man tilrettelegger for fokus på trivsel, dvs mulighet til å ta seg en øl på stranda, ha et ryddig og rent nærmiljø med parker og grøntområder, badestrender og hva folk enn krever for å trives

Problemet oppstår når folk ikke er helt samstemte i hvordan fellesområdene skal være trivelige. Alle er ikke nødvendigvis glad i grøntområder, og mens en person liker å ta seg en øl i parken, kan en annen sterkt mislike fyll i fellesområdene.

-Heimevernet og forsvaret legges ned, og erstattes av en proff velutdannet hær som får nødvendige ressurser og utstyr til å skape et reelt forsvar

Hvorfor ikke bare oppgradere og forbedre det forsvaret vi har? Hvordan skal den andre høren være så mye mer proff og velutdannet enn det forsvaret vi har i dag? Hvis det er ressursene det går på, er det bare å gi dem til Forsvaret. Eller skal soldatene i den andre hæren være en type supermennesker?

-Tilrettelegging for å få igang bedrifter som kan produsere varer til inn og utland. Biler, elektronikk, mobiler, klær, filmer, spill, møbler, osv.

Det er greit, men hvordan vil du gjøre dette?

-Man åpner bordeller, og sørger for at alle kunder bruker kondom og at jentene er uten seksuelt overførbare sykdommer. Gateprostitusjon og hallikene fjernes. Brytes reglene legges bordellet ned.

Det er et godt forslag.

-Man legaliserer milde narkotiske stoffer, og behandler det likt som med alkohol.

Det er også et godt forslag.

Ja, det var noen punkter ihvertfall. Nå er det din tur!

Alt i alt er ikke drømmesamfunnet ditt et samfunn jeg ønsker meg.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ah, så Norske leger er inkompetente nå! Herregud, du svinger som en blind jeger med hagle.

Foruten de aller største er dette veldig sant. Bor du ikke i en av de største byene? Vel, tough shit.

Heller en lege som jobber i 10.time som kan fikse meg enn en natt på gangen for å vente på å kanskje bli operert imens, og da muligens dø. Hvorfor tror du folk flokker seg til USA fra hele verden hvis de trenger hjelp? Fordi 'køen' (i noen tilfeller døden) ikke er så lukrativt alternativ.

Jeg tar gjerne noen kilder på at USA har bedre helsesystem enn Norge, for alt jeg har lest tyder på det motsatte. Det eneste USA er flinke på er å kaste bort penger og la folk dø fordi de ikke har råd til å gå til legen.

Lenke til kommentar
Skyggedans: Under kommunismen blir det ikke produsert eller oppfunnet en damn shit, så hvorfor du mener et system som 1) dyrker latskap, 2) bestemmer hvordan du skal forvalte DINE verdier 3) straffer hardtarbeidende folk 4) ikke har noen incentiv til at folk skal forbli sulten på suksess 5) gir gratis pass til hjemløse/narkotikabrukere, er ubestridt best vites ikke.

Man kan jo se på Cuba, Nazi-Tyskland, Nord-Korea osv. så ser man hvor bra dette fungerer. :)

I mitt samfunn er det forøvrig "like muligheter" ikke "like krav" som gjelder. :)

1) Jeg har ikke i midt indlegg skrevet noget om at jeg vil ha et drømmesamfunn med dovenskab. Du ved vel plutseligt hvorledes midt imaginære drømmesamfunn vil fungere?

2) Nei. Se sidste setning punkt 1.

3) Nei. Se sidste setning punkt 1. Jeg hadde ikke havet glede af at have straff til sligt.

4) Nei. Se sidste setning punkt 1.

5) Nei. Se sidste setning punkt 1. Kan uandsett ikke huske at have siget noget om pass, hjemløse eller narkotikamisbrukere. Du tilgiver mig meninger jeg ikke haver saget.

Så klarer du at tage frem de bedste rædselseksempler der er muligt at finde. Jeg nevnte Jugoslavia, jeg sa ingenting om Tyskland, Cuba, Nord-Korea eller noget af dem. Jeg haver ikke lydst at have noget samfunn ekvivalent med dem.

For mig må et drømmesamfunn ikke være realistisk, ei heller må jeg vide hvorledes det skal blive udføret, ei heller er jeg personen der kan lave et sligt samfunn.

Det sammenligner jeg med at hvis jeg siger "jeg ville ønske at vi kunde leve på Jupiter", så må jeg ikke utbrodere hvorledes det skulle være muligt, plausibelt, eller hvad du må gøre for at virkeliggøre det.

Lenke til kommentar

Min kommentar var utelukkende pga. påstanden din som inkluderte 'som vi alle vet', der jeg isåfall inngår under 'alle' og derfor reiser meg opp og sier meg uenig. For min del kan du ønske deg akkurat det systemet du vil, men ikke dra inn usannheter. :)

Lenke til kommentar

Jeg tar gjerne noen kilder på at USA har bedre helsesystem enn Norge, for alt jeg har lest tyder på det motsatte. Det eneste USA er flinke på er å kaste bort penger og la folk dø fordi de ikke har råd til å gå til legen.

Når 1 av 3 nordmenn frykter å dra på sykehuset er vel inkompetansen til å ta og føle på. 40% oppgir faktisk at de eller et familiemedlem har blitt skadet.

Kun FJORTEN prosent av den norske befolkningen oppgir at de syns helsetilbudet her til lands er svært godt! Bare en fjerdedel mener Norge er bedre enn andre EU-land.

USA er forøvrig det landet i verden med høyest overlevelsessjanse for kreft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...