Gå til innhold

Hvordan ville ditt perfekte samfunn vært?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Om folk krasjer uten bilbelte går det kun ut over dem selv.

Hvem tror du betaler for rehabilitering?

Slik jeg var inne på så skal folk få mer frihet men også mer ansvar. Dvs at folk må gjerne kjøre uten bilbelte, men da må man selv betale skadene og rehabiliteringen som krasjing uten bilbelte medførte. Så i det tilfellet skulle den som krasjet betalt. Om barn sitter usikret, så skal det medføre straff for bilføreren, men ikke barnet.

Så lenge menneskeheten finnes, vil det alltid være et helvete på jord - eller en annen planet..... :hm:

Derfor jeg støtter vhemt...

Lenke til kommentar

I mitt idealsamfunn er det ikke geografi som bestemmer skatt, arbeidsforhold og politikk. I likhet med Norge for 1000 år siden velger du selv hvem som skal være din "stat". (De kalte det høvding :)

Slik kan jeg og naboen begge være kjempefornøyd med vår stat, selv om jeg er sosialist og han er liberalist. Han betaler 2% skatt som dekker veier og brannvesen, og betaler for hver gang han trenger andre tjenester som politiet, skoler osv. Han har ikke helseforsikring, men må betale selv hvis han blir syk.

Jeg betaler 35% skatt, og er sikret for livet. Alt er som i Norge i dag for meg, bortsett fra at tenner er inkludert i helsetrygdeordningen, det er bedre utvalg av forskjellige skoler for barna mine, og vi kjører i selvstyrte Google-biler ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke forutsetninger legges til grunn for dette perfekte samfunnet? Slik mennesker er skrudd sammen og mengden ressurser vi har tilgang til i dag, vil gjøre mange av punktene til trådstarter veldig vanskelig å gjennomføre og andre punkter helt umulige.

Jeg vet ikke hvordan drømmesamfunnet mitt ville vært, for jeg har ikke meninger om hver eneste sak, og jeg vet ikke hvor godt andre modeller ville fungert, men antakelig ville jeg ikke gjort så mange drastiske endringer.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter har ikke lagt til grunn hvilke forutsetninger som ligger til grunn og spørsmålet er dermed umulig å svare på.

Er det med dagens ressurser og teknologi TS mener? Eller er det i en evt fremtid med mye større grad av automatisering enn i dag? Eller kanskje også en fremtid med andre energiformer som er funnet ut enn i dag?

Er det med realistiske resurser og befolkning som vi har i dag eller er det en annen tenkt verden med en annen størrelse på populasjonen og en annen fordeling av resurser og en annen total tilgjengelig mengde resurser?

Er det noe man realistisk skal kunne forandre seg til ved hjelp av riktig politikk over lang tid med en gradvis endring eller et mer tenkt scenario hvor man knipser med fingrene og plutselig er samfunnet forandret til akkurat slik som du vil ha det?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Ja, det er ofte det dør folk i helsekøen i din virkelighet?

I mitt samfunn er det ingen køer!

Forøvrig en god gambler denne naboen din. Selv i et liberalistisk samfunn hadde de aller fleste hatt helseforsikring. Men han har muligheten, og det er det som er så fantastisk med liberalisme.

Lenke til kommentar

Klassisk liberalistisk teori ser jo alltid bort fra arbeidskraft, da de som skriver klassisk liberalistisk teori aldri har arbeidet en dag i sitt liv.

Ganske mange sosialistiske ledere har jo aldri arbeidet en eneste dag i sitt liv...

Lenke til kommentar

Jeg snakker om nå, ikke i ditt samfunn.

Jeg har mistet flere slektninger grunnet inkompetanse i dagens virkelighet (blant annet en med kreft som man har x-rays som burde påbevist kreft lenge (5 år!!) før vedkommende fikk påvist kreft og døde kort tid etter (i kø!), som det aldri ble varslet om). I tillegg har jeg slektninger som har blitt delvis invalide pga. feiloperasjon. Ikke bare mislykkede operasjoner, men en gang klarte de faen meg operere feil fot!

Det er en grunn til at jeg er jævla forsiktig for å si det sånn.

Endret av PSV
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Trådstarter har ikke lagt til grunn hvilke forutsetninger som ligger til grunn og spørsmålet er dermed umulig å svare på.

Er det med dagens ressurser og teknologi TS mener? Eller er det i en evt fremtid med mye større grad av automatisering enn i dag? Eller kanskje også en fremtid med andre energiformer som er funnet ut enn i dag?

Er det med realistiske resurser og befolkning som vi har i dag eller er det en annen tenkt verden med en annen størrelse på populasjonen og en annen fordeling av resurser og en annen total tilgjengelig mengde resurser?

Er det noe man realistisk skal kunne forandre seg til ved hjelp av riktig politikk over lang tid med en gradvis endring eller et mer tenkt scenario hvor man knipser med fingrene og plutselig er samfunnet forandret til akkurat slik som du vil ha det?

Punktene er knyttet til hvordan jeg ser for meg mitt idealsamfunn. Jeg ser selvsagt at med dagens mangel på arbeidskraft til helsevesenet er det nærmest umulig å kvitte seg med helsekøer men tror at man hadde fått flere inn i helsevesenet om vilkårene var bedre. Høyere lønn, mer fri, kortere dager, mindre stress, frynsegoder osv ville gjort yrket mer attraktivt. Dette ville ikke et sykehus kunne finansiert, så derfor må norge som samfunn finansiere det og ikke dele det opp til hvert enkelt sykeshus.

Det blir selvsagt store forandringer, for mange, men for meg er det punkter som ville gitt meg et bedre samfunn.

Lenke til kommentar

Jeg snakker om nå, ikke i ditt samfunn.

Jeg har mistet flere slektninger grunnet inkompetanse i dagens virkelighet (blant annet en med kreft som man har x-rays som burde påbevist kreft lenge (5 år!!) før vedkommende fikk påvist kreft og døde kort tid etter (i kø!), som det aldri ble varslet om). I tillegg har jeg slektninger som har blitt delvis invalide pga. feiloperasjon. Ikke bare mislykkede operasjoner, men en gang klarte de faen meg operere feil fot!

Det er en grunn til at jeg er jævla forsiktig for å si det sånn.

Og hva har det med politikk å gjøre? Leger i Norge jobber LANGT kortere skift enn f.eks. USA. Det _redder_ liv.

Lenke til kommentar

Punktene er knyttet til hvordan jeg ser for meg mitt idealsamfunn. Jeg ser selvsagt at med dagens mangel på arbeidskraft til helsevesenet er det nærmest umulig å kvitte seg med helsekøer men tror at man hadde fått flere inn i helsevesenet om vilkårene var bedre. Høyere lønn, mer fri, kortere dager, mindre stress, frynsegoder osv ville gjort yrket mer attraktivt. Dette ville ikke et sykehus kunne finansiert, så derfor må norge som samfunn finansiere det og ikke dele det opp til hvert enkelt sykeshus.

Det blir selvsagt store forandringer, for mange, men for meg er det punkter som ville gitt meg et bedre samfunn.

Altså, du vil betale mer for mindre arbeid og ansette langt flere for å tekkes helsekøene? Om ikke umulig, så ser du vel at det vil bli svært vanskelig og ressurskrevende?

Det er greit å ønske seg det samfunnet, men er punktene dine bare ønsker, eller ser du for deg at det skal være mulig å gjennomføre dem?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg vil bruke de nødvendige ressursene som trengs for å fjerne helsekøene. Tror det er vel så billig å få folk ut i jobb isteden for å la dem stå i helsekø i evigheter, og ser også hvor store ressurser som kastes vekk på å flytte pasienter hit og dit for å finne en ledig seng. Jeg tror også at får man helsekøene vekk så er det mindre behov for store sykehus, da man trenger mindre kapasitet for å ta unna folk fortløpende fremfor å bli nedrent av tusenvis som alle skal ha alt samtidig.

Jeg er overbevist om at det er mulig å gjennomføre, det handler om veivalg man som samfunn tar. Man kan velge om man skal bruke milliarder av kroner på å bygge mer og flere veier, la folk sitte i timesvis med kø, osv eller man kan bruke dem på å gi folk gratis tog og buss. Man kan velge om man skal bruke miliarder på å la folk stå i helsekø og la sykehusene bruke opp budsjettet på å kjøre folk hit og dit for å finne en ledig sykehusseng, eller man kan velge å bruke pengene på behandling. Man kan velge om politiet skal bruke ressursene på å sjekke om folk bruker bilbelte eller røyker noe de ikke har lov til, eller om man isteden skal fange ranere og voldtektsmenn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...