Gjest medlem-82119 Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Som et tankeeksperiment, hvordan ville ditt perfekte samfunn vært? Se for deg at du får frie tøyler til å gjøre hva du vil for å skape ditt drømmesamfunn. Hvordan ville det vært? Jeg starter med noen av mine ønsker: -Jeg ville fjernet monarkiet, regjeringen og stortinget og erstattet alt med et råd av smarte eksperter som foretok de beste valgene for landet helt uavhengig av politikk. Rådets medlemmer skulle blitt byttet ut når det var nødvendig, ved f.eks eget ønske eller om man bevisst skadet landet. -Jeg ville gitt alle hvert sitt nettbrett, og fjernet post totalt. Kun pakker skulle blitt distribuert. -Jeg ville laget et poengsystem, hvor man starter på null når man blir født og får og mister poeng i ulike situasjoner. Usunn livvstil, kriminell aktivitet, hærverk, osv gjør at man taper poeng. Sunn livsstil, ingen kriminell aktivitet osv gjør at man får poeng. Forsikringspremie, trygderett, behandlingsrett osv knyttes opp til hvor mange poeng man har i forhold til alder. -Jeg ville redusert arbeidstiden inntil alle var i jobb. Lønn og priser reduseres tilsvarende slik at kjøpekraften opprettholdes. -Hver enkelt skulle fått større frihet, men under ansvar. Helseskader pga usunn livsstil gjør at man rykker bakover i køen for behandling. -Straffenivået skulle økes kraftig, og jeg ville bl.a innført dødsstraff og hengt ut kriminelle på søkbare nettsider hvor det var informert om hvem som hadde gjort hva, bostedsadressen, og farenivå. -Jeg ville gitt dyr minst samme rettigheter som mennesker, dvs skader og drap på dyr straffes minst like hardt som på mennesker. Unntak for insekter. -Bedrifter som diskriminerer på grunn av rase, legning, kjønn, religion osv tvangsnedlegges uten unntak. -Innføring av direktestraff på endel kriminalitet. Dvs at kriminalitet som vold, drap, tyveri, ran, voldtekt, overgrep osv får sine kjente høye straffer uten rettsak. -Kraftig reduksjon av avgifter og priser på hus, bil, bensin, mat, alkohol, klær osv. -Gratis offentlig transport, som tog, buss, trikk, ferger -Fjerne bomstasjoner og parkeringsavgifter -Asylmottak fjernes, og innvandring / asyl innvilges i den takt man klarer å integrere dem. Krav til å kunne norsk etter en gitt tid. -Dødsstraff for utførelse av eller medvirkning til tvangsekteskap, æresdrap, terror, osv -Politiet erstattes med en mer proff og mer utrustet hærlignende enhet, som har midler, kapasitet, vilje, utstyr, og forståelse av det kriminelle bildet i norge. Enheten gis makt til å fjerne kriminalitet og kriminelle miljøer med alle nødvendige midler. -Eldre biler fjernes, slik at bilparken holdes under 10 år / 250000 km. -Kapasiteten og kvaliteten på sykehus økes, slik at ventelister fjernes og at man har det utstyr man trenger. -Skoler rustes opp til å bli mer proffe læremiljø med godt inneklima, moderne miljøer, faglig sterke lærere, og nødvendige ressurser og økonomi. -Eldre- og sykehjem bygges for de eldre slik at de får den beste behandlingen i sine siste år. Mat, fritidstilbud, rom osv gis en skikkelig standard. -All nødvendig behandling både på sykehus, leger, tannleger, fysioterapeuter, psykologer osv gjøres gratis -NAV legges ned. Nødvendig behandling gjøres direkte der man har behov, og gratis. Alle som kan sendes ut i jobb isteden for på trygd. -Fastlegesystemet legges ned. Kapasiteten økes slik at man oppsøker den lege man ønsker og får den behandling man trenger. -Veier og jernbanen oppgraderes til et skikkelig nivå. -Oppdelingen i kommuner, fylker og fylkeskommuner fjernes. -Vedlikehold gis til firma som byttes ut om de gjør for dårlig jobb -Det opprettes en mailadresse hvor folk som ønsker det kan klage på for dårlige tjenester osv slik at det kan rettes fortløpende -Man tilrettelegger for fokus på trivsel, dvs mulighet til å ta seg en øl på stranda, ha et ryddig og rent nærmiljø med parker og grøntområder, badestrender og hva folk enn krever for å trives -Heimevernet og forsvaret legges ned, og erstattes av en proff velutdannet hær som får nødvendige ressurser og utstyr til å skape et reelt forsvar -Tilrettelegging for å få igang bedrifter som kan produsere varer til inn og utland. Biler, elektronikk, mobiler, klær, filmer, spill, møbler, osv. -Man åpner bordeller, og sørger for at alle kunder bruker kondom og at jentene er uten seksuelt overførbare sykdommer. Gateprostitusjon og hallikene fjernes. Brytes reglene legges bordellet ned. -Man legaliserer milde narkotiske stoffer, og behandler det likt som med alkohol. Ja, det var noen punkter ihvertfall. Nå er det din tur! Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Sånn realitetsmessig, hvor skulle du fått pengene fra til å gi så mange goder? Må være litt realistisk i forhold til økonomi, ellers kunne man bare sagt at alle fikk fri og en mill i måneden.. 5 Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Sånn realitetsmessig, hvor skulle du fått pengene fra til å gi så mange goder? Må være litt realistisk i forhold til økonomi, ellers kunne man bare sagt at alle fikk fri og en mill i måneden.. Realistisk? Her snakker vi jo om DRØMME-samfunnet. Jeg støtter trådstarter sitt drømme-samfunn. Akkurat slik jeg også ville hatt det Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Jeg tror at når man nedlegger monarkiet, regjering, storting, nav, kommuner, fylker, fylkesmenn, fastleger osv osv så frigjør man endel kapital. Bomstasjoner og parkeringsavgifter er handelsbegrensede, da folk helelr velger kjøpesentre uten parkeringsavgifter. Får man alle ut i jobb betaler man ikke trygd og man får inn mer i skatt. Fokus mot kriminalitet reduserer utgiftene, bedre skoler skaper bedre resultater slik at flere yter bedre i jobber. Man bruker heller ikke penger på å kontrollere prostitusjon, arrestere folk for bruk og besittelse av milde stoffer, osv. Reduserer man avgiftene på ting vil folk kjøpe dem mer, og økt salg av f.eks nyere biler er positivt for bedrifter og dermed skatteinntekter. Ett trygt uteliv vil gjøre at flere går ut og skaper mer aktivitet som genererer mer inntekter. Innføring av gratis offentlig transport koster sitt, men samtidig kan man slippe unna med mindre utgifter til vei og mindre trafikkskadde osv. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 (endret) Usunn livvstil, -Jeg ville laget et poengsystem, hvor man starter på null når man blir født og får og mister poeng i ulike situasjoner. Usunn livvstil, kriminell aktivitet, hærverk, osv gjør at man taper poeng. Sunn livsstil, ingen kriminell aktivitet osv gjør at man får poeng. Forsikringspremie, trygderett, behandlingsrett osv knyttes opp til hvor mange poeng man har i forhold til alder. -Kraftig reduksjon av avgifter og priser på hus, bil, bensin, mat, alkohol, klær osv. -Man legaliserer milde narkotiske stoffer, og behandler det likt som med alkohol. Endret 5. juli 2012 av Wizzlee 3 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 For mange er de punktene motstridende, men man kan nyte alkohol uten å være alkoholiker. Folk bør kunne ta et glass og to vin til middagen, en konjakk til kvelden eller en øl eller to til grillmaten uten at det regnes som usunn livvstil. Er man dritings fra morgen til kveld syv dager i uka så er man definitivt usunn. Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Usunnhetspunktet er bare ett av flere som ikke kan kontrolleres på noen som helst fornuftig måte. Hvem definerer hva som er sunt? Leger med relativt lik bakgrunn kan i dag anbefale helt forskjellige kosthold ut i fra egne erfaringer, og om et poengsystem skal innføres må det jo også finnes en "fasit". Jeg lurer også på hvordan du hadde tenkt å forhindre at uskyldige blir dømt for drap etc. om de ikke får rettssak. Jeg ville forresten innført forbud mot alle typer nettbrett og produkter som ikke holder seg til egnede standarder. 4 Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Sånn realitetsmessig, hvor skulle du fått pengene fra til å gi så mange goder? Må være litt realistisk i forhold til økonomi, ellers kunne man bare sagt at alle fikk fri og en mill i måneden.. Realistisk? Her snakker vi jo om DRØMME-samfunnet. Jeg støtter trådstarter sitt drømme-samfunn. Akkurat slik jeg også ville hatt det Men hvis det er et drømmesamfunn, hvorfor nevnes i det hele tatt helse? Vi kunne jo ønska oss kun friske folk? Hvorfor nevnes kriminelle, eller usunn livsstil? Alt det kan rett og slett fjernes i et drømmesamfunn. Det er pga ting som det der at det skurrer, skal man være realistisk med noe, så bør grunnmuren være det også. Ankh gav forresten et godt svar på det jeg lurte på! Angående sunnhet kunne man vel tatt de opplagte tingene, som å ikke drikke brus, jogge/gå en tur, godteri kun en dag i uka, ikke røyke etc. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Man har vel en rimelig forståelse av at junkfood er mer usunt enn salat, at røyking ikke er sunt, at feit mat og masse sukker er usunt osv. Slik jeg tenker det så knytter man det til BMI, kolesterol, fysisk form osv slik at man f.eks mister ett poeng når BMI, kolesterol osv øker over en gitt verdi. Har man sykdommer som kan forklare det så er det lett å gjøre unntak. Om en fyr banker opp eller dreper en uskyldig og masse vitner ser det slik at gjerningspersonen er kjent, eller folk blir tatt på fersken osv så er man sikker. Egypt har samme system, de hadde det ihvertfall sist jeg var der. Spøker man om terror på flyplassen er det rett i fengsel i 5 år. Uten rettsak. Jeg forutsetter altså at man vet hvem som har gjort det. Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Det nærmer seg vel kanskje noe nå, men rettssak må man fortsatt ha. Vitner kan både lyve og ta feil. Politifolk er heller ikke nødvendigvis helgener som aldri lyver. Så lenge sunnhet måles ut fra målbare størrelser som kolesterol og fettprosent kan jeg gå med på at noe slikt ville fungert i noen sammenhenger (livsforsikring etc.), men om poengsystemet skal inngå som nærmest en del av hverdagen frykter jeg økte klasseforskjeller. Lenke til kommentar
Analmeth Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 "Innføring av direktestraff på endel kriminalitet. Dvs at kriminalitet som vold, drap, tyveri, ran, voldtekt, overgrep osv får sine kjente høye straffer uten rettsak." Forferdelig idé. Man ikke generalisere ting som f eks drap og ran. Skal en som uheldigvis må ta et liv i selvforsvar få samme straff som en som til eksempel slår noen til døde i beruset tilstand? Hvis man ikke har en skikkelig rettssak, hvordan skal tiltalte kunne forsvare seg, hvordan skal korrekt informasjon legges frem, hvordan skal media få tilgang? Enda en ting er at svært mange jurister hadde blitt arbeidsløse. Jeg er enig i f eks gratis kollektivtransport, legalisering av pot, nasjonalt elektronisk postsystem (noe jeg egentlig tror kommer til å skje i vår levetid uansett) og legalisering av bordeller. Men mye av det du nevner virker helt forferdelig: at straffedømte henges ut og nektes å leve normale liv, innføring av dødsstraff, nesten-militært politi og at bedrifter automatisk legges ned dersom de diskriminerer folk på bakgrunn av etnisitet, religion osv (hadde vært bedre om personene i bedriften som bedrev diskriminering fikk fyken, ikke hele bedriften...). 3 Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Hallo for noen snevre drømmer dere har!!! Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Jeg ønsker meg et samfunn hvor jeg slipper folk som Wizzlee som skal kontrolere hvordan jeg skal spise. Jeg ønsker meg et samfunn hvor staten hjelper de som faller ut, gjør viktige oppgaver som ikke kan gjøres av det private markedet, men ellers holder seg unna. Jeg ønsker meg et samfunn hvor folk kan ta ansvar for sine egne handlinger og slutter å bruke staten som barnevakt. Jeg ønsker meg en stat som gjør det lettere å starte bedrifter, og ikke vanskligere Jeg ønsker meg et folkeslag som ikke setter idealisme foran rasjonell tankegang. Jeg ønsker meg et folkeslag som tør å gjøre det som er rett. 4 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 (endret) Mitt perfekte samfunn er et der jeg ikke bestemmer alt. Jeg stoler ikke på at jeg alene er i stand til å sette opp det samfunnet som er best mulig for flest mulig. En ting jeg vil si, er jeg at foretrekker et samfunn der vi i alle tilfeller ser først på hva som kan gjøres for å oppfordre og legge til rette for at folk selv velger en bedre oppførsel, evt. hva som kan gjøres for at en skadelig oppførsel skal bli mindre skadelig, istedenfor å gå direkte til forbud og høye, spesifikke skatter/avgifter/bøter. F.eks. om vi ønsker et sunnere folk, gi dem det de trenger for å bli sunne, fremfor å ta fra dem det vi mener gjør dem usunne. Endret 6. juli 2012 av KarlRoger 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 -Innføring av direktestraff på endel kriminalitet. Dvs at kriminalitet som vold, drap, tyveri, ran, voldtekt, overgrep osv får sine kjente høye straffer uten rettsak. Dette punktet er ikke ment når noen dreper f.eks i selvforsvar, men når noen dreper umotivert, blind vold, i krangler osv. Jeg vil med andre ord at de som utøver blind vold, dreper umotivert, raner osv skal vite at straffen er dødsstraff uten rettsak, og at de som stjeler automatisk får svært mange år i fengsel. Jeg vil bytte ut politiet fordi jeg stort sett utelukkende har negative opplevelser med de, og sett hvordan de sløser bort ressursene sine på tull mens saker de burde tatt henlegges. Har selv anmeldt 3-4 ganger, sendt saker til SEFO og lignende og selv når jeg oppgir navn, adresse osv til gjerningspersonen og påpeker nøyaktig hvilken lov de har brudt og har bevis for det så henlegges saken før jeg er ute av døra igjen. Samtidig så jeg nylig tre politibiler og en hær av politifolk og trodde at det var storaksjon mot et tungt kriminelt miljø. Det viste seg at de sjekket om folk brukte bilbelte eller snakket i mobilen. Om folk krasjer uten bilbelte går det kun ut over dem selv. Kan til en viss grad se at de vil sjekke om folk bruker mobil (selv om det er greit å bruke gps, cdspiller, dvdspiller, tver, kaffetraktere, og alt mulig annet man har i bilen) men det må da være måte på ressursbruk. Uten evne til å prioritere, uten vilje til å oppklare saker, uten forståelse for at henleggelser av saker man kjenner hvem som har gjort det osv så skaper man irritasjoner, en håpløs utstyrsituasjon med kaotisk nødnett og samband og mangel på båter og helikoptre, og en haug andre punkter så synes jeg det er på tide at politet legges ned og lar andre som kan utføre jobben bedre få lov til å overta. Arbeidsledigheten er etterhvert blitt en ren provokasjon. Mens folk går ledige så jobber folk på seg hjertinfark og familier oppløses. Folk sloss for å få jobbe til de dør, og blir sure om de må slutte når de er 75. Arbeidsgivere slår sammen oppgaver slik at det som før ble utført av 4-5 personer nå skal utføres av en som pådrar seg stress-sykdommer og lar frustrasjonen gå ut over familien. Nå er det på tide at man innser galskapen og deler det som skal gjøres på alle. Senk arbeidstiden til 2-3-4 timer hver dag, eller behold 8 timers dagen men kun jobb to dager i uka. Da får man alle ut i jobb osv. -Bedrifter som diskriminerer på grunn av rase, legning, kjønn, religion osv tvangsnedlegges uten unntak. Dette er dramatisk for mange, men jeg har vært i så mange bedrifter som har som bedriftspolisy å utnytte andre. Jeg vet om bedrifter som sier rett ut at søknader fra kvinner og folk med ikke norske navn ikke vurderes. Jeg vet om firma som spekulerer i svindel, sender torpedoer på de ansatte, og forventer sex av de ansatte. Det er ikke så enkelt at det er enkeltpersoner som kan skiftes ut, men det handler om bedrifter som har en polisy hvor det er sånn de vil ha det. De kan ikke få fortsette å ødelegge folk, og må vekk. Det er jo det samme med f.eks skjenkebevilningen. Bryter man regelverket mister man den og det kan bety kroken på døra for enkelte. Det er bare å ha en eksistensbevilning, hvor man har regler som sier at om bedriften bryter dem så får de ikke fortsette. Det er jo også sånn at med et drømmesamfunn så tenker jeg ikke på fri fantasi, dvs at alle skal kunne fly ved å flakse med armene osv. Jeg tenker på å skape et samfunn som er trivelig, uten kriminalitet og vold, hvor folk har stor frihet men også mer ansvar, hvor folk får den hjelp de trenger når de trenger den, og det ikke går politikk i alt. Jeg er lei av at man skylder på manglende ressurser for å fjerne helsekøer, dårlige veier, tog som står, osv mens norge er blandt verdens rikeste land. Hvorfor skal vi, av alle, slite med høye bensinpriser når det er vi som henter ut olje og gass? Hvorfor skal vi, det rikeste landet i europa, kjøre rundt på europas dårligste veier med europas eldste biler? Det er meningsløst, og blodig urettferdig! Lenke til kommentar
ankirbabe Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 (endret) Jeg ville stengt grensene og brukt heimevernet til å kontrollere svenskegrensen. Deretter ville jeg dirigert politiet til å sende ut alle innvandrere som har kommet hit etter 70-tallet og som ikke er vestlige. Jeg ville gått ut av de forskjellige konvensjonene og Durban-avtalen ville jeg ha revurdert for å slippe å ta imot flere asylsøkere og flyktninger. Jeg ville også gått ut av Schengen og EØS-samarbeidet for å få stengt grensene komplett. Jeg ville ført en høyreekstrem innvandringspolitikk og en venstreekstrem økonomisk politikk. Jeg ville plukket ut det beste fra alle partier og lagd et skikkelig kult samfunn. Men siden det ikke finnes et parti på venstresiden som er imot innvandring så stemmer jeg blankt i 2013. Endret 6. juli 2012 av ankirbabe 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 -Innføring av direktestraff på endel kriminalitet. Dvs at kriminalitet som vold, drap, tyveri, ran, voldtekt, overgrep osv får sine kjente høye straffer uten rettsak. -Dødsstraff for utførelse av eller medvirkning til tvangsekteskap, æresdrap, terror, osv -Politiet erstattes med en mer proff og mer utrustet hærlignende enhet, som har midler, kapasitet, vilje, utstyr, og forståelse av det kriminelle bildet i norge. Enheten gis makt til å fjerne kriminalitet og kriminelle miljøer med alle nødvendige midler. Nei takk Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Om folk krasjer uten bilbelte går det kun ut over dem selv. Hvem tror du betaler for rehabilitering? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Jeg ønsker meg et samfunn hvor jeg slipper folk som Wizzlee som skal kontrolere hvordan jeg skal spise. Jeg ønsker meg et samfunn hvor staten hjelper de som faller ut, gjør viktige oppgaver som ikke kan gjøres av det private markedet, men ellers holder seg unna. Jeg ønsker meg et samfunn hvor folk kan ta ansvar for sine egne handlinger og slutter å bruke staten som barnevakt. Jeg ønsker meg en stat som gjør det lettere å starte bedrifter, og ikke vanskligere Jeg ønsker meg et folkeslag som ikke setter idealisme foran rasjonell tankegang. Jeg ønsker meg et folkeslag som tør å gjøre det som er rett. +1 Det eneste fornuftige hittil i denne tråden. Er helt 100% enig med deg Camlon. 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Jeg ønsker meg et folkeslag som ikke setter idealisme foran rasjonell tankegang. Det er vel ikke alltid disse er gjensidig ekskluderende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå