Gå til innhold

Drømmer du om å fly Helikopter som yrke? Drømmen er ikke så langt unna som en skulle tro!

Anbefalte innlegg

Har du som mange andre en brennende drøm om å en dag fly et av de helikopterene som du en gang i blandt ser susende over hodet på deg??

Mange tror at det er kun "supermenn" som kan fly helikopter og at det er og blir en uoppnåelig drøm.

Det kan jeg avkrefte med en gang!!

En trenger ikke perfekt syn eller være spesiellt utvalgt, men man trenger normal god helse og ellers være normalt oppegående. :)

131295(1).jpg

De siste årene så har det gått opp for de som er ansvalige for utdanning i dette landet at det å være pilot, faktisk er et yrke. Det betyr at lånekassen nå gir lån og stipend til utdannelsen, ved godkjente skoler.

I norge så finnes det i hovedsak to annerkjente helikopterskoler.

Dette er:

Pegasus Helikopterskole : Base i skien www.pegasus-as.no

EHC: Base i Sandefjord www.ehc.no

Alternativt så kan man ta utdannelsen i USA.

Før man går i gang med en slik utdannelse så er det viktig å danne seg et riktig bilde på hvordan arbeidsmarkedet i landet/verden

Skolene kan komme med propaganda kun for å få elever. Reklame som "behovet for piloter har aldri vert større enn nå" maler ikke akkurat et riktig bilde av realiteten. Derfor er det viktig at fremtidige elever undersøker grundig med elever som er ferdig for å høre og finn fakta på internett for å finne ut av hva det egentlig er for noe.

Behovet for piloter vil altid være tilstede, og det er dem som står på og virkelig ønsker det som kommer igjennom, og gjør man det bra og kommer i jobber som nordsjøflyger eller luftambulanse så er det både godt betalt og gode ordninger. Men disse jobbene kommer ikke av seg selv.

Å jobbe seg inn i pilotsetet kan være en lang vei, men det kan og gå fort. Det avhenger av deg! For mange så er veien inn i bransjen gjennom å skaffe seg timer som instruktør. Dette er også veldig verdifullt, fordi man selv lærer mye ved å lære opp andre. I tillegg er det spennende og utfordrende.

Det er ikke å stikke under en stol at utdanningen er både tid- og pengekrevende, men så absolutt verdt det. Selve teorien krever både en stor dose selvdisiplin og vilje, men prosessen er så absolutt lærerik og spennende. I tillegg kommer man bort i erfaringer som de aller ferreste får delta på, og de fleste drømmer om.

(eks. hva ser folk mest på under offshore racene?? jo helikopterene som filmer båtene! Her har vi som piloter og, iblant elevene den unike muligheten til å være med på. Og ja! Jeg var med som observatør i ene helikopteret når jeg tok utdannelsen. Det sitter friskt i minnet ennå)

Det som er verdt å merke seg når man begynner på en helikopterskole, er at den dagen du tråkker over dørstokken på skolen så begynner du å skrive din CV. Det betyr at er du flink, engasjert og har stå-på-vilje, så vil du bli lagt merke til. Helikoptermiljøet er meget lite i norge og "alle kjenner alle".

En person med dårlige holdninger vil sitte igjen med mye lån, i kassa på rimi og et sertifikat som har den eneste verdi at han kanskje kan skryte av det på byn, og ordne seg ei dame på det. Fra spøk til alvor så forstår du nok essensen i det jeg skriver.

- Når man leser i forumer og snakker med folk så kan man gjerne høre at det er et umulig marked og at en ikke får seg jobb, eller lignende. Det hører man ofte fra dem som ikke hadde det som skulle til for å bli pilot. Mulighetene er der for alle som virkelig ønsker å ha verdens beste jobb som yrke.

P1020733.jpg

Nå har jeg bare snakket om det å bli yrkespilot.

Har du bare lyst å ha muligheten til å leie deg(eller eie) et helikopter så kan man ta det som heter PPL-H, eller Private Pilot Lisence. Skolene tilbyr dette også

Det begynner å dukke opp helikopterklubber rundtom i landet som: http://www.norskhelikopterklubb.no , og http://www.oslohelikopterklubb.no/

Klubbene tilbyr utleie av helikopter til priser som er mulig for normale folk med interesse å fly.

Skolene tilbyr demotimer, slik at du kan komme å prøve å fly helikopteret selv, uten mye styr. Da får du en rask innføring av en erfaren instruktør, før man går ut i helikopteret og flyr. Du sitter da i pilotsetet og får selv prøve å fly helikopteret.

Dette er 100% trygt da instruktøren har egne kontroller og kan ta over når du mister kontrollen. Dette er noe som anbefales på det sterkeste, om det så bare er for å ha prøvd det! Det er vel ikke alle i kompisflokken som har flydd helikopter.

Hvis du er interessert i utdannelse eller har noen spørsmål rundt dette så må du gjerne kontakte meg. Kan jeg ikke svare deg på ditt spørsmål så vet jeg nok noen som kan.

Skolene er også tilgjengelig på facebook slik at det er veldig lett å få kontakt for svar på det du måtte ønske.

Yngve Borlaug

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flott innlegg! Hvorvidt behovet for dyktige helikopterpiloter er stort eller lite har nok ingenting å si for de mest målrettede søkerne, da dem vil få jobb uansett - og det er dem vi vil ha til å betjene disse imponerende maskinene.

Det er så sant som det er sagt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...