djs86 Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Har nettopp installert Red Hat, og som en newbie som jeg er, får jeg ikke lyd. Velger "finn lydkort" og ja, et eller annet blir funnet, men når jeg trykker "spill av testlyd" kommer det ingen testlyd Får heller ikke tilgang til volumkontroll da feilmeldingen: Kunne ikke åpne lydenheten, vennligst sjekk om du har rettigheter til å åpne /dev/mixer og sjekk også om du har kompilert lydstøtte i kjernen. Sier dette dere noe? Lydkortet er et Diamond Sonic Impact S90 PCI, med Aureal 8820 Chipset. Lenke til kommentar
moesen Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Er du logget inn som root bør du jo kunne åpne et mixebord eller noe.... vennligst sjekk om du har rettigheter til å åpne / dev/mixer Er du logget in som root? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 problemet er vel at Kernel-driverne ikke støtter lydkortet ditt "native". Tror du må bruke ALSA-lydarkitekturen for å få til dette... Skal gjøre det selv når jeg kommer hjem på en pc jeg satt opp i går. Lenke til kommentar
djs86 Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Hm, ok. Jeg er som sagt VELDIG newbie. Kunne noen forklare meg hvordan det skal gjøres..slik at en newb får det til..? :oops: Lenke til kommentar
foolish Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Et tips til alle som bruker Red Hat er å legge inn alsa drivere, ikke bare er alsa utrolig mye bedre, men man lærer seg også litt om hvordan ting fungerer. Først: Gå til apt.freshrpms.net og last ned apt til din versjon av redhat. Legg inn rpmen enten ved å dobbelklikke på den i en filbehandler (konqueror om du bruker kde og nautilus om du bruker gnome) eller ved å starte en terminal (din aller beste venn) (Terminalen ligger i System Tools) og skriv følgende: rpm -Uvh apt-0.5osv (det holder og skrive rpm -Uvh apt og så trykke tab så fyller den inn resten av filnavnen selv, fiffig ikke sant?) Nå har du apt inne, hva apt er gidder jeg ikke forklare så nøye, kort sagt er apt et system for å legge inn, fjerne og oppgradere pakker. Du oppdaterer listen over tilgjengelige pakker med: apt-get update Installerer en ny pakke med: apt-get install pakkenavn Oppdaterer alle pakker som ikke krever at du legger inn noen nye pakker med: apt-get upgrade Oppgraderer alle pakker som kan oppgraderes med: apt-get dist-upgrade Fjerner pakker med: apt-get remove pakkenavn Og søker etter en pakke med: apt-cache search pakkenavn. Hvordan du nå kan gå frem for å legge inn alsa er forklart her: http://freshrpms.net/docs/alsa/ Lykke til, vi kan sikkert hjelpe deg om du står fast et sted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå