nor50 Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Har kjøpt Canon EOS 650D. Overførte de til PC nå, og flere av bildene ligger ødelagt i overføringen. Grovt sett er bildene i orden på den øverste tredjedelen, mens det kommer en strek på tvers der alt er grått eller ødelagt under der. Hva er grunnen til det...? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 (endret) Grunner er nok at du ikke har formatert kortet i kameraet, eller at du har spandert på deg et drittkort og bildefilene er korrupte. Ser du bildene i kameraet kan du prøve og overføre de via usb-kabel, eventuell teste en kortleser. Er det et sandisk kort du har så står det en kodenøkkel på pakningen, da kan du laste ned et recoveryprogram fra sandisk sine sider. Vil anbefale og formatere kortet i kameraet og hver gang du skal slette bildene formater kortet, prøv også å unngå og slette enkeltbilder under fotograferingen, da kan du få problemer med fil-tildelingen på sikt. Endret 5. juli 2012 av Nautica Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Hvordan overførte du? Hva slags minnekort har du? Regner med at bildene ser normale ut på displayet på kameraet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 (endret) Bruker du kabelen? Og i såfall, er den koblet til en USB3 port (blå inni)? Endret 5. juli 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 (endret) Ikke lett å si noe med så lite info. Første skritt er å få sjekket om bildene er OK eller ikke og det gjør du ved å teste alternative overføringsmetoder. Hvis du overfører fra kameraet med kabel ville jeg prøvd med kortleser i steden, og motsatt. Eventuelt til en annen PC. Hvis de er Ok vet du at det var overføringen som ga problemer, hvis ikke kan det være minnekortet eller kameraet. Det kan du da sjekke med et annet minnekort. Endret 5. juli 2012 av seriksen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Hvis du brukte kortleser - prøv å overføre igjen med kabel. Brukte du kabel - prøv å overføre med minnekortleser. Prøvde du kabel og brukte et annet program enn EOS Utility for å overføre bildene - prøv EOS Utility til å overføre bildene via kabel. Hva for et minnekort har du? Er det et billig no-name minnekort? Har du formatert minnekortet i kameraet? Til senere - alltid formater minnekortet i kameraet når du har overført bildene. Hvis du zoomer inn på bildene i kameraet - er bildene da korrupte? Ikke bare at du ser på bildet i det hele tatt - zoom inn på bildet i full forstørrelse i et område som var korrupt på PC'en. Overførte du bildene direkte til pc'ens harddisk eller til en ekstern disk? Kan det i så fall være noe galt med den eksterne diske eller kabelen dens? Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 5. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2012 Jeg har 1000 ting på gang i dag, så har ikke sjekket så mye. Kortet er et class 10, 32 GB Lexar, så det burde vel være bra...? Har brukt kortleser og overført derfra, og har brukt kabel rett fra kamera. Fra begge kilder ble bilder sånn, men har ikke fått sjekket hvordan de ser ut på kamera. Og kortet er formatert ja... Lenke til kommentar
*F* Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 jeg har ihvertfal et liknende proble med mitt kamera. MÅ bruke kortleser på PC-en, ved usb blir bildene korupte Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 .. Men er kortet formatert i _kameraet_, med formateringsfunksjonen i _kameraet_? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 husker ikke, er vel formartert i fat32 ihvertfal Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 (endret) Jeg har 1000 ting på gang i dag, så har ikke sjekket så mye. Kortet er et class 10, 32 GB Lexar, så det burde vel være bra...? Har brukt kortleser og overført derfra, og har brukt kabel rett fra kamera. Fra begge kilder ble bilder sånn, men har ikke fått sjekket hvordan de ser ut på kamera. Og kortet er formatert ja... Kortet burde være bra kvalitet det. Som Trondster skrev bør det formateres i kameraet (og det hørtes det ut som du allerede har gjort). Jeg hadde et lignende problem med min 20D og da var det noen bilder som ikke kunne reddes, resten greide et recoveryprogram å få frem. Det var kun et kort som ga problemer og det løste seg når Canon kom med ny firmware. Teknologien er mer moden nå, men det kan fortsatt være problemer med enkelte kombinasjoner av kort og kameraet. Som du selv skrev bør du sjekke om bildene er OK i kameraet, prøv å zoom inn på et bilde med problemer også. Prøv også et annet kort i kameraet, du må bare eliminere en og en ting til du finner hvor problemt ligger. Test på annen PC også, men det virker ikke sannsynlig når du allerede har prøvd både kabel og kortleser, prøv gjerne forskjellige USB-kontakter. Endret 5. juli 2012 av seriksen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 husker ikke, er vel formartert i fat32 ihvertfal Det Trondster prøver å si, er du skal ikke formatere kortert på PC'en. Windows føkker opp kortet (OS-X også, mener jeg å ha lest). Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 5. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2012 (endret) .. Men er kortet formatert i _kameraet_, med formateringsfunksjonen i _kameraet_? MITT er formatert i kamera i alle fall. Kom til å tenke på at både kortleser og kamera var koplet via en USB-HUB. Kan jo ha noe med det å gjøre... Endret 6. juli 2012 av nor50 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Bildene ser bra ut på skjermen i kameraet ? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Men sjekk om bildene ser ok ut på kameraet. Og - prøv å overføre bildene via kabel satt rett i pc'en - det kan godt hende USB-huben eller kabelen dens er synderen... Lenke til kommentar
JuBe Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Lurer på hvorfor man hele tiden skal bruke program ditt eller datt for overføring av filer fra kamera/minnekort til PC?? Går det ikke ann og skrivebeskytte (gjelder SD) og så KOPIERE filene til PC. Brukes kortleser/kamera viser Windows eller Mac eller Linux en "HARDDISK" når kort blir koblet til. Så åpne mappen hvor bildefilene er og deretter KOPIERE til annen hardisk. Har brukt denne metoden i 8 år uten noe trøbbel. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Jeg har hatt lignenede problemer med mine canon raw filer. Det kom av en korrupt HD og minnekort. Prøv å kopier via kamera med usb kabel rett i pcen utenom huben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå