Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Flere IP, eller min egen ISP?

Anbefalte innlegg

Planlegger å tilby noen få servere for "låning", dvs internett/Minecraft. Prisen vil forhåpentligvis bli lav, men: for å gjennomføre dette trenger jeg flere IP-adresser. Finnes det noen ISP's her i norge son tilbyr dette? I tillegg, er det mulig å "lage sin egen ISP"? Har ingen planer om det egentlig, men hadde vært gøy... "CasterInternet!" :p I tilfelle, må man ikke da ha en avtale med NIX? :p er ikke veldig god på avanserte intetnett-løsninger... Håper på svar!

-CasterAnd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planlegger å tilby noen få servere for "låning", dvs internett/Minecraft. Prisen vil forhåpentligvis bli lav, men: for å gjennomføre dette trenger jeg flere IP-adresser. Finnes det noen ISP's her i norge son tilbyr dette? I tillegg, er det mulig å "lage sin egen ISP"? Har ingen planer om det egentlig, men hadde vært gøy... "CasterInternet!" :p I tilfelle, må man ikke da ha en avtale med NIX? :p er ikke veldig god på avanserte intetnett-løsninger... Håper på svar!

-CasterAnd

Som de andre never her så er vel enklest "low-tech" løsning å bare kjøre serverene på forskjellige porter. Dermed kan flere servere dele samme maskin på en forbindelse som bare har èn ekstern IP - og du kan også evt. kjøre flere fysiske servere uten problem.

Det finnes ISPer som kan levere flere eksterne IPer om du trenger - men det koster som regel en del, og er egentlig ganske unødvendig. Selv profesjonelle hoster gjør vel skjeldent dette mer enn de trenger.

Du må være litt obs på at mange ISPer enda har begrensinger i brukervilkårene i forhold til hva som er tillatt i forhold til å sette opp servere på forbindelsen. Det er ingen teknisk begrensning som regel - men om du går så langt med dette at skal ta deg betalt for tjeneste og i praksis selge dem så bør du jo ha dette på det rene for å unngå problemer i det lange løp, så jeg ville annbefalt at du sjekker opp i dette.

En annen problemstilling er jo at du vil fort trenge mye båndbredde (spesiellt upstream) om du skal hoste flere spillservere. Disse er tross alt ikke i nærheten så lettdrevne som f.eks. en HTTP server - værken på hardwaren som trengs eller på båndbredden. Minecraft er vel spesiellt kjennt for å ha høye krav for båndbredde. Å hoste flere slike på en privat linje ihvertfall blir fort vanskelig ved mindre vi snakker om en heftig fiberlinje.

Detaljer for hvordan du kan gå steget lengre og sette opp en mini-ISP eller en større avtale mot en ISP med tanke på profesjonell hosting kjenner jeg dog ikke mye til...

Noe av det jeg nevner her er sikkert ting du vet fra før men jeg kjenner ikke ditt tekniske kompetansenivå :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

NextGenTel tilbyr i hvert fall subnet med statiske adresser. Jeg er usikker på hvor mange adresser du får, men i disse overgangstider med mangel på adresser er det nok ikke umulig at det begrenses til et /30-subnet for privatpersoner. Det gir deg da altså 2^2=4 adresser. Men hør med kundeservice om du er interessert.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Det subnettet inneholder 4 adresser, men bare 1 IP-adresse er brukelig til deg selv..

Den første adressen er nemlig "nettverksadressen" og kan ikke brukes til noe. Hvis du f.eks har 192.168.0.2/255.255.255.0 som IP-adresse/nettverksmaske og prøver å pinge "192.168.0.0", vil du få feilmelding.

Den andre IP-adressen i subnettet vil være IPen til ruteren (eller maskinen alt ettersom)

Den tredje vil være IP-adressen til maskinen du skal ha på nett..

..Og den fjerde er broadcast-adressen til subnettet..

Med andre ord, så får du egentlig ikke noen ekstra brukbare adresser, og subnettet er vel helst tenkt til de med litt sært utstyr som forventer å ha en routable IP-adresse, og må ha denne via et ethernet-nettverk (altså ikke PPP)

Men hvis du skal hoste slikt, lar det seg nok ikke gjøre med en "privatlinje", fordi bortimot ISPer vil ha et punkt i vilkårene som sier "abonnementet kan ikke brukes til kommersielle tjenester". Du må nok over på en dyrere bedriftlinje, men her er sikkert også ISPen mer villig til å hjelpe til med ekstra IP-adresser osv. Og selvom en viss tjeneste ikke står spesifikt på nettsiden, kan man alltid prøve å forhandle seg frem til andre tjenester utenom.

På nextgentel er det forøvrig mulig å få flere IP-adresser på en helt vanlig linje uten tilleggstjenester ved å kjøre flere PPPoE-tilkoblinger i parallell. Hvis du setter modemet i bridge, og kobler 2 rutere til modemet, og legger inn PPPoE-innstillingene i begge ruterene, vil hver av de koble til med egen IP-adresse. Hvor mange adresser man kan få, vet jeg ikke da jeg bare har prøvd med 2. Man trenger heller ikke ruter for å koble til slik, OSet på maskinen kan også lage denne tilkoblingen selv

Lenke til kommentar

Takker for svar. Det jeg planlegger er å ha et lite servernettverk (3 spillservere pluss et par websider). Til det trenger jeg... Hmmm... 4-5 IP-er. Har sett at dette er mulig i USA, og i norge, men virker som det er begrenset til bedrifter...Kan klare meg uten så mange Ip-er, men hadde vært greit å hatt 2, siden jeg kommer til å hoste 3 servere og 1 webside på 1 Ip og 1 webside på en annen IP. Det er jo ikke alltid like greit at kamerater som skal på spillserveren kommer på en helt annen nettside når de skal på serverens hjemmeside... Bruker Telenor for øvrig, men siden serveren vil bli hostet i et annet bygg, og at vi vil gjerne ha et nytt modem der, kan vi kanskje bytte ISP - men med så mange servere vik det nok kreve Fiber. Kan ta kontakt med et datafirma som har et datasenter i nærheten. Vet jo ikke om det går uansett, kan være de har noen sikkerhetskrav i forhold til portforwarding. Eventuelt kan man sette opp ekstra modem der på et vis, de som eier det er datagenier :p

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig du skal kunne klare deg med en enkel IP-adresse.

For webservere er det fullt mulig å hoste flere nettsider fra samme server (og port). Når du bruker nettleseren for å koble til en webserver, forteller nettlesern til serveren hvilken side du vil ha utifra hostname i adressefeltet.

Når du går innpå www.diskusjon.no, får du naturligvis opp nettsiden til diskusjon.no.

Men hvis du pinger www.diskusjon.no for å se IP-adressen (som er "87.238.40.90"), og skriver inn http://87.238.40.90/ , ser du plutselig at du kommer til tek.no istedenfor diskusjon.no som du ville ha trodd, nettopp fordi begge hostes fra samme webserver.

Minecraft har jeg ikke vært borti, men som andre sier, går det fint å ha serverene på forskjellige porter. Jeg har gjennom tidene leid mange CS-servere, og her hostes det flere servere fra samme IP og forskjellige porter.

Lenke til kommentar

Vet at NextGenTel tilbyr fast IP og også subnet med 4/8/16 iper, dog med noe restriksjoner.

F.ex ved subnet med 4 iper, så er det kun en internett IP. De resterende er til bruk ved f.eks brannmurløsning eller VPNløsning.

Subnet med 8 iper gir deg 5 tilgjengelig adresser, og subnet med 16 iper gir deg 13 tilgjengelig adresser.

Du må ha et bedriftsabonnement for subnet med 8/16 iper dog. Privat kan kun bestille det med 4 iper, hvor du da kun har en tilgjengelig IP for internett.

Mer info her:

Privat: http://www.nextgentel.no/privat/priser/andre_produkter.php

Bedrift: http://www.nextgentel.no/bedrift/priser/andre_produkter.php

Lenke til kommentar

De innstillingene for no-ip (og lignende tjenester) i ruteren er bare hvis du vil at modemet automatisk skal oppdatere hostname automatisk hvis IP-adressen din endres, men har ingen funksjon for hvordan det fungerer når folk prøver å besøke nettsidene dine.

Det du må gjøre er å lage en konto hos no-ip, og logge inn for å sette opp et hostname, og peke dette hostnamet til IP-adressen din

( www.whatismyip.com for å se hva den er)

Da vil det være slik at når noen går innpå f.eks http://etellerannet.no-ip.info/ så vil de komme til webserveren din.

Enkelt nok hvis du bare skal hoste 1 nettside fra serveren.

Hvis du derimot skal ha 2 eller flere hostnames fra samme webserver, må du endre innstillingene på selve webserver-programvaren. De enkle serverene vil ha et web-grensesnitt for å administrere serveren. Da må du finne noe som heter "manage websites" eller noe lignende, og du vil få opp en liste som kanskje ser noe slik ut:

f.eks

Hostname: Listening address/port: local directory: default page:

localhost 127.0.0.1:1234 Admin interface

etellerannet.no-ip.info 192.168.0.x:80 C:\htdocs\ index.html

etannetnavn.no-ip.info 192.168.0.x:80 C:\webside2\ index.html

Det som skjer da er at hvis noen prøver å gå innpå etellerannet.no-ip.info, vil de nå websiden som ligger i mappen C:\htdocs\

.. mens hvis de prøver å nå etannetnavn.no-ip.info, får websiden som ligger i mappen C:\webside2\

Håper du forstår tegningen ;)

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar

Yep! men på minecraft servere funker ikke det, men derimot så kan jeg kjøpe domene, koble routeren opp på det (slik at den er egen dns), men kan man da videre lage subadresser til domenet (f. Eks. hei.tull.com) og deretter peke det slik at hvis noen prøver å koble seg opp på hei.tull.net så vil de automatisk bli videreført til port 25566, og hvis de kobler seg på hei2.tull.com så blir de videreført til port 25567? Slik at man slipper tull.net:25566 eller :25567. Skal nemlig hoste 2 websider (skjønner den biten) men også 3 spillservere. Tenker da å koble no-ip til CNAME of hei.tull.com, siden én av websidene vil være "tull.com" mens den andre websiden og resten av serverne vil koble seg på annet.no-ip.org ...

Edit: hvis man kjøper domene og bruker modemet som dns, kan man ikke gjøre dette da ved at hei.tull.com kobler seg på 10.0.0.20 mens hei2.tull.com kobler seg på 10.0.0.30? Sånn internal IP. så kobler jeg bare flere nettverkskort på serveren ;)

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, det er ikke mulig å få navnet til å peke på en port på den måten, det kan bare peke til en IP-adresse.

:| men hvordan klarer de store selskapene som MCprohosting.com seg da? De har jo servernavn.mcprohosting.com - uten porter, og de har bare én external IP...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kjent med minecraft, men da må isåfall minecraftprotokollen støtte en slags redirect, eller at flere verdener kan hostes fra samme

I tilfellet med protokoller som støtter redirect, så kobler klienten din til, og sier "jeg kobler til via server1.domenenavn.org" mens serveren svarer "jaha, da må du prøve å koble til 1.2.3.4:10001" (og det skjer gjerne i bakgrunnen uten at brukeren er klar over det)

Hvis det er snakk om at flere verdener hostes fra samme server, så kobler fortsatt klienten til og sier "jeg kobler til via server1.domenenavn.org", mens serveren da vet at du skal på et spesifikt map.

Men sånn rent sett fra DNS sin side, så er det ikke mulig å peke til en port. Da må protokollen til programmet man bruker ha spesifikk støtte for en slags redirigering.

Det er f.eks ISPer utenfor norge som ikke lar deg hoste webserver på port 80, sånn at man måtte ha skrevet "server1.domenenavn.org:8080", men siden dette er for tungvindt, så kan man bruke en web redirect. Det som skjer da er at man peker server1.domenenavn.org til IP-adressen til serveren som skal redirigere til serveren din, istedenfor direkte til serveren din. Denne redirigeringsserveren godtar tilkoblingen på port 80, og ser utifra at web-leseren din forteller at du kom dertil via server1.domenenavn.org at tilkoblingen skal redirigeres til IPen og porten som egentlig hoster websiden, og henviser deg derfor dertil. Men igjen så er dette en del av HTTP, og ikke en del av DNS i seg selv

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke mulig å få navnet til å peke på en port på den måten, det kan bare peke til en IP-adresse.

:| men hvordan klarer de store selskapene som MCprohosting.com seg da? De har jo servernavn.mcprohosting.com - uten porter, og de har bare én external IP...

Det kalles for Host header i IIS på Win, og Virtual Servers i Apache. Veldig forenklet: Serveren er satt opp til å svare forskjellig avhengig av hvilken URL en klient prøver å nå. Prøver f.eks bruker1 å gå til domainZYX.com, så gir serveren nettsiden til denne, samme hvis bruker2 prøver å gå til jalla.com, så serveres jalla.com fra samme server. Så du kan ha ørten tusen domener som peker inn til samme IP, men serveren vil gi forskjellig svar, alt etter hva du prøver å nå. Merk at dette kun funker på HTTP, og tildels på FTP, men det fungerer ikke på f.eks SMTP, IPSec, og andre tjenester på nettet, med mindre tjenesten spesifikt støtter multi hostnames på samme IP adresse.

Lenke til kommentar

Spoutcraft støtter SRV records i DNS, men krever en moddet klient og en DNS server du kan sette SRV records i. Du vil da kunne løse dette på måten du ønsker, uten flere IP adresser (http://forums.spout....v-records.1982/).

Dette er såvidt jeg vet ikke mulig med vanilla minecraft, alle som spiller må ha en moddet klient.

MCprohosting.com benytter seg av flere noder (ip adresser) for hosting, men de fleste har forskjellige porter. For HTTP er dette mulig slik som xcomiii beskriver over.

Tilbydere kan gi deg flere IP adresser ja, men dette er strengt tatt ikke nødvendig for å kjøre et par webdomener eller minecraftservere.

Det som vil kunne begrense deg er den utadgående båndbredden din, minecraft servere bruker denne ganske intenst i forhold til andre spillservere. Minecraft sender hele tiden 10 'chunks' radius rundt hver enkelt spiller, eller informasjon om 28901376 'blocks'. Avhengig av mods og aktivitet vil dette i gjennomsnitt tilsvare rundt 30-40kbps/spiller i motsetning til feks. CS som ligger rundt 5kbps per spiller (kjapt google estimat).

Jeg ville slått fra meg å starte en egen ISP ettersom du 'ikke er så veldig god på avanserte internett-løsninger.'

EDIT: Nå kan det virke som at vanilla 1.3 kommer til å støtte SRV records, etter mojang har nevnt på twitter at de skal fungere i 12w30.

Endret av process
Lenke til kommentar

Merk merk merk, siden du mest sansnylig har privat netlinje (ikke bedrift) er det ikke lov og drive slike tjenester.

Og når dette blir realitet, så blir det vel bedriftlinje, for ny nettlinje må opp uansett når dette skal hostes.

For øvrig, som denne karen her nevner:

Spoutcraft støtter SRV records i DNS, men krever en moddet klient og en DNS server du kan sette SRV records i. Du vil da kunne løse dette på måten du ønsker, uten flere IP adresser (http://forums.spout....v-records.1982/).

Dette er såvidt jeg vet ikke mulig med vanilla minecraft, alle som spiller må ha en moddet klient.

MCprohosting.com benytter seg av flere noder (ip adresser) for hosting, men de fleste har forskjellige porter. For HTTP er dette mulig slik som xcomiii beskriver over.

Tilbydere kan gi deg flere IP adresser ja, men dette er strengt tatt ikke nødvendig for å kjøre et par webdomener eller minecraftservere.

Det som vil kunne begrense deg er den utadgående båndbredden din, minecraft servere bruker denne ganske intenst i forhold til andre spillservere. Minecraft sender hele tiden 10 'chunks' radius rundt hver enkelt spiller, eller informasjon om 28901376 'blocks'. Avhengig av mods og aktivitet vil dette i gjennomsnitt tilsvare rundt 30-40kbps/spiller i motsetning til feks. CS som ligger rundt 5kbps per spiller (kjapt google estimat).

Jeg ville slått fra meg å starte en egen ISP ettersom du 'ikke er så veldig god på avanserte internett-løsninger.'

EDIT: Nå kan det virke som at vanilla 1.3 kommer til å støtte SRV records, etter mojang har nevnt på twitter at de skal fungere i 12w30.

så JA kommer det til å bli SRV records i 1.3 - derfor vil minecraft servermarkedet eksplodere, selv om det til dags dato finnes flere servere enn brukere. Har sjekket litt opp og funnet ut at MCProhosting.com muligens benytter et ulikt portsystem, men når SRV records kommer så blir det et enormt marked for servere. De som stort sett overlever er de som tilbyr billige servere - og at den største server-"pakken" kommer med mye kraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...