Gå til innhold

Beste SSD kjøp til min Asus N56VZ.

Anbefalte innlegg

Hei hei. Jeg har nå nettopp kjøpt meg en Asus N56VZ, som nå har en 750gb 7200 r/min disk. Jeg tenkte å bytte ut denne med en SSD på 2-300gb.

Noen som har noen tips om hvilke SSD disk jeg burde kjøpe? jeg ser prisene ligger på ca 1500-2000 for disse diskene. Men er jo så mange valg, så om noen har tips til beste SSD kjøp på max 2000,- så er det toppers :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herlig lesning. Bestilte en samsung 256gb til min. Satte inn en intel 120 som egentlig fungerer kjempebra, men blir litt for liten. La forresten inn w7 clean fra OEM disk med bruk av retail key'en på undersiden av laptopen. Blir å gjøre dette igjen når samsungen kommer. Blir kos:) Crucialen var også oppe til vurdering hos meg. Ble litt hipp som happ. Har lest ørtenvis av tester og begge disse kommer alltid strålende ut.

Endret av Fender77
Lenke til kommentar

Hei hei. Jeg har nå nettopp kjøpt meg en Asus N56VZ, som nå har en 750gb 7200 r/min disk. Jeg tenkte å bytte ut denne med en SSD på 2-300gb.

Noen som har noen tips om hvilke SSD disk jeg burde kjøpe? jeg ser prisene ligger på ca 1500-2000 for disse diskene. Men er jo så mange valg, så om noen har tips til beste SSD kjøp på max 2000,- så er det toppers :)

Hei!

Jeg mener å huske at den pc'en der ikke støtter mer en Serial ATA-300. Så i prinsippet trenger du ikke nyeste genrasjon SSD, men kan jo være greit med nyeste for å tenke at du kan utnytte dette på et senere tidspunkt evn? En annen ting er tykkelsen på SSD. Tror det er 8mm og 7 mm det går i?. Så du burde velge en med samme tykkelse som den disken du har i. Du kan vel strengt talt ikke gjøre noe feil, men greit å tenkte igjennom disse tingene før du hander. Det med ata-300 kontra ata-600 er vel bare et spørsmål angående kostnad, og det med tykkelsen vil jeg tro er 8mm i den maskina du har. Så du kan uansett ikke få kjøpt feil. Men greit at SSD'en sitter tight i maskina
:)

Lykke til
Lenke til kommentar

Det høres rart ut ..

N56VZ kommer da med 3'rd generasjon i7 prosessor (eks Core i7 3610QM 2.3Ghz)

Den har da brikkesett for SandyBridge eller nyere cpu (HM76), og har da selvfølgelig hoveddisk tilkoplet Intels chipsett integrerte ICH/PCH og har da SATA-600 (6Gb/s).

Mobile HM76 kan levere 2x SATA III, 4x SATA II

cq5dam.webintel.450.450.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ok. Bare så på utvidet info på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744833#extra Der stod det bare ata 300. Gikk ut ifra at det evn hadde stått ata 600 der evn. Har vel lest noe om at bios ikke støtter ata 600 enda også. Men jeg har vel sikkert antatt feil da. Syntes det er rart om den ikke støtter ata 600 jeg også sånn egentlig da det er ny maskin :)

Sitter ikke med maskina forran meg så jeg får ikke sjekket, men regner med at trådstarter kan gå inn i bios å sjekke grensesnittet?

Lenke til kommentar

Til info så har jeg mottat samsung ssd'en i dag og satt inn denne. Er akkurat blitt ferdig med å installere windows fra scratch. Går så det suser, denne disken!

Med intel disken klarte jeg 7,6 eller 7,7 i WEI, mens Samsungen stanser på max som er 7,9. Merker at den er litt vassere, men det viktigste var å få mer plass. Nå har jeg bare gjort et standard oppsett med drivere og enkelte programmer, men sitter igjen med rundt 208GB ledig. Det er bra og over dobbelt så mye som intel-disken.

Lenke til kommentar

Til info så har jeg mottat samsung ssd'en i dag og satt inn denne. Er akkurat blitt ferdig med å installere windows fra scratch. Går så det suser, denne disken!

Med intel disken klarte jeg 7,6 eller 7,7 i WEI, mens Samsungen stanser på max som er 7,9. Merker at den er litt vassere, men det viktigste var å få mer plass. Nå har jeg bare gjort et standard oppsett med drivere og enkelte programmer, men sitter igjen med rundt 208GB ledig. Det er bra og over dobbelt så mye som intel-disken.

Kun bruk Intels ACHI driver og hold deg langt unna Marvell så får du best ytelse. I tillegg så burde du kjøre CDen fra samsung og trykke på deres 'optimaliserte strømmodus' for Windows noe som faktisk førte til en forbedring.

Mitt resultat med Samsung SSD 830 256gb uten Marvell driveren:

527.9Mb/s les og 413.3Mb/s skriv er høyere enn lovet men den var faktisk lavere med Marvell driveren.

post-264877-0-67092500-1341936907_thumb.png

Lenke til kommentar

Takker for tips Symmetrical, men trenger ørlite hjelp her; Snakker vi selve chipset driveren eller? Kjørte forøvrig disk optimizer og OS optimizer gjennom Samsungs 'magiske' ssd-programvare;)

Dersom du går inn på 'enhetsbehandleren" eller "Device Manager" så skal du se en stor liste med mange forskjellige drivere - alt fra USB, skjermkort og lignende drivere. Hvis det er noen 'Marvell' driver - merk: KUN Marvell - i listen så fjerner du den ved å høyreklikke samt derav avinstaller. Ikke rør noe annet.

Enklere forklart:

Åpne Enhetsbehandling ved å klikke Start-knappen , Kontrollpanel, System og vedlikehold og deretter Enhetsbehandling.‌ Hvis du blir spurt om administratorpassord eller - bekreftelse, må du skrive inn passordet eller gi en bekreftelse.
Lenke til kommentar

Kun Intel kontrollere på denne pc'en. Ser at Marvel sata kontroller er blitt nevnt flere steder som en mulig slowdown for ssd'er.

Det er raskere å trykke på windowsikonet og skrive devicemanager /evt enhetsbehandling for de som kjører norsk utgave:)

Takker for tipset.

Pc'en er forøvrig knall ellers. Eneste dumme er at realtek drivern ikke er perfekt. Husker at det var slik med multicom kunshanen jeg kjøpte i 2007.

Hvor lenge har du hatt disken forøvrig? Opplevd den som stabil?

Lenke til kommentar

Hvor lenge har du hatt disken forøvrig? Opplevd den som stabil?

Jeg har hatt den i cirka 7 måneder hvorav ytelsen har vært identisk siden første dag. Jeg driver med veldig mye overføring av data samt onlinespilling. Med andre ord så er stabilitet viktig noe som er grunnen til at jeg valgte denne SSDen. I tillegg så har jeg en C300 SSD men den er ikke i nærheten så stabil og rask som Samsung SSD 830.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Jeg vurderer å gjøre det samme som du har gjort: Kjøpe N56VZ og smelle inn i en SSD-disk.

(Det er dog mulig jeg går for et billigere alternativ til disk). Men det er kun plass til én disk om gangen?

Om jeg smeller inn SSD-en, går det altså på bekostning av den medfølgende HDD-en, ev. DVD-spilleren?

Jeg kunne selvfølgelig ha koplet den til med kit, men tenkte å ha OS og programfiler på SSD-disken, og

da blir det fort litt klønete. Takk på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...