KoKo_ Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Hei Jeg skal kontrollere at en MFC (MassFlowController) måler riktig ved 652 mg/s. Jeg har målt med et kalibrert MFM (MassFlowMeter) som er kalibrert for luft, men med et kalibreringssertifikat som forteller at ved 22 grader Celsius og 995 hPa er omregingsfaktoren slik at 100 ln/min tilsvarer 34,34 ln/min propan. (Jeg regner med at ln er normal-liter eller lignende) Jeg måler ca 56 ln/min som tilsvarer 19,23 ln/min propan ut fra omregingsfaktoren over. Det er ca 4 bar i propanrøret, mens jeg er noe usikker på hvilken temperatur gassen holder. Jeg klarer fint å regne meg direkte fra ln/min til g/s ved å bruke en tetthet på 1,91 kg/m3 (som er ved gassform, 15 grader og 1,013 Bar). Men jeg regner med at jeg må ta hensyn til både temperatur og trykk (og kanskje noe mer?) for å få nøyaktige målinger. (Tettheten til propan ved kokepunkt på -42 grader er oppgitt til ca 2,4 kg/m3, så det er nok en del parametre som må inn.) Kan noen av dere smartinger hjelpe meg litt? Lenke til kommentar
autmek Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Hva står det om kalibrering av instrumentet i manualen fra produsenten? Regner med det står en del nyttig info der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå