Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Universitet (IT), og jobb/stipend

Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt å kanskje begynne på en "IT og informasjonssystemer" linje. Vet noen hvordan timeplanen ser ut på skole linjer? Er det skole hver dag, eller en del selvstudie? Har lyst til å beholde min nåværende jobb og jobbe dager hvor det er lite/ingen skole.

Og, hvordan er det med stipend? Funker dette om man har jobb? Går det om man ikke har det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På universitetene er det sjelden obligatorisk oppmøte. Her er det litt prosjektarbeid, og noen få emner der man må møte opp personlig for å få godkjent øvingene, men ellers kan man styre seg selv.

Angående inntekt, så er det en maksgrense. Sjekk lanekassen.no.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Fant denne der; http://www.lanekassen.no/Toppmeny/Om_Lanekassen/aktuell-kundeinformasjon/stipend-og-lan/Skal-du-begynne--i-utdanning-til-hosten/

Men sliter med å finne ut hva som er lån, og hva stipend. Jeg har planer/ett håp om å få jobba ca en gang i uka eller noe iallefall, så blir vel 1-2k uka i inntekt. Med mindre det er veldig enkelt (sikkert ikke, enda jeg er over gjennomsnittet), så tviler jeg på at jeg kommer over 145 400 i inntekt.

Lenke til kommentar

Da søker du om fullt stipend + lån, så får du 92.400 fra lånekassen i tillegg til det du får i lønn.

Vær VELDIG oppmerksom på at du velger riktig (altså stipend OG lån) ellers kan du oppleve at du får ganske mye mindre enn 92.400.

Jeg har ikke lyst på lån. Kan jobbe iallefall i ferier, så får noe penger av det. Om det så er ca 1-2k som jeg fikk tidligere, er dette nok for meg. Bare det er nok til popcorn, litt brus, VPN osv som er faste utgifter for meg. Men bruker ikke mer enn ca 4-500kr på det i mnd (vet ikke om mye i forhold til andre).

Lenke til kommentar

Alt blir utbetalt som lån, men 40% av maksbeløpet kan gjøres om til stipend om man står på eksamen. Jeg vet ikke hvordan du har tenkt å finansiere husleie, strøm og så videre uten studielån, men om du skal bo hjemme så blir ingenting gjort om til stipend.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...