Tafsen Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Nokon som veit når dei ulike levrandørane planlegg å lansere slike? Eg er veldig spent på dei modellane der man kan separere skjermen og tastaturet, alla Asus Transformer. Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Disse skal helst skippes med Windows 8, så da blir det vel dagen Windows 8 kommer ut. Forhåpentligvis er Norge smarte nok til å ulovliggjøre UEFI dritten de driver med, så da blir det litt delay før det kommer til Norge. Personlig tviler jeg dog. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 5. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2012 Det er jo ikkje uvanleg at slike modeller blir shippa med Win7 og at man får gratis oppgradering til Win8 når det er tilgjengeleg. Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Ikke når touch og metro-UI er så vesentlig for produktet. Selvskapene som satser på Win tableter vil nok helst ikke vise frem produktene sine til kunder mens de kjører Win 7. Men f.eks Lenovo Yoga tror jeg man kan få allerede, og den har jo touch, selv om det er først og fremst en laptop, ikke et nettbrett. 1 Lenke til kommentar
Fillfall Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Håper det kommer en mulighet til å "nedgradere" til Windows 7. Foretrekker å kunne kjøre photoshop osv. Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Ingen grunn til at du ikke kan kjøre Photoshop. Den kommer enda med alt som trengs for de nåværende GUI APIene. Og å skrive om GUIet i et program er ikke mye arbeid. Når de tar over 10.000 for en kopi av Photoshop så bør de orke å bruke de 20 minuttene det ville tatt meg å porte Photoshop. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 5. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2012 Du vil ha tilgong til skrivebordet i Win8 slik som det er i dag, minus startknappen. Lenke til kommentar
Fillfall Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Du vil ha tilgong til skrivebordet i Win8 slik som det er i dag, minus startknappen. Og minus alle de bra nettleserne. Kommer til å dø av IE etterhvert.. Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Det er ikke noe som sjekker om programmet du kjører er en nettleser eller ikke. De vil bare ikke la nettlesere inn i appstoren med det første for å minimere virustrussel. Om du har en Firefox fil så kan du enda kjøre Firefox, du kan bare ikke finne det i appstoren til Microsoft. Lenke til kommentar
covah Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Her var det skrevet mye tull. 1. Photoshop virker uten problemer i Win8. 2. Du kan installere så mange nettlesere du vil i Win8, og de funker på samme måte som i Win7. Men dersom du bruker Metro grensesnittet, virker bare IE10. Man kan uansett veksle sømløst mellom vanlig desktop og Metro, så jeg ser ikke problemet? Lenke til kommentar
Fillfall Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Og alle de funksjonene vil komme I fullversjonen? Lenke til kommentar
covah Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 (endret) Ja, er bare Win8 RT versjonen som BARE kommer med Metro. RT er den versjonen som bare er ment for tablets, selv om det også kommer tablets med full Win8 versjon også (men de blir litt tykkere/tyngre). Dvs. at Win8 på stasjonære PCer og på vanlige bærbare PCer (og de tabletene med full Windows8 versjon, altså IKKE RT versjonen) kan kjøre vanlige desktop-program på samme måte som Win7. Men de kan I TILLEGG kjøre alle Metro apps. Endret 5. juli 2012 av covah Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Du vil forresten ikke kunne nedgradere, uten å skru av UEFI-locken som Microsoft prøver å gjøre så vanskelig som mulig å bli kvitt. PCer solgt med Win 8 vil kun kunne kjøre Windows 8, og å installere Linux eller en eldre Windows variant vil kreve roting i BIOS med lage certificates uten noen bra verktøy. Win 8 vil enda kunne gjøre alt Win 7 gjorde, men MS gjør sitt beste for at folk ikke skal prøve andre OS. Lenke til kommentar
covah Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Det stemmer heller ikke. For det første, UEFI er ikke noe Microsoft har oppfunnet. Det er Intel som står bak det. UEFI er, forenklet sagt, noe som overtar for det BIOS gjorde før. Mange maskiner som selges i dag har allerede UEFI. Det Microsoft gjør med Win8, er at de krever at UEFI Secure Boot er på. Det betyr at bare OS som er sertifiserte kan boote. Dette for å forhindre at feks. et root-kit overtar PCen din. Hvilke problemer skaper dette for deg? - Multiboot mellom Win8 og Linux. Dersom Linux-versjonen du bruker ikke er sertifisert, vil det ikke være mulig. - WinXP har ikke UEFI støtte, så det vil du få problemer med. Kjører du feks. bare Linux, velger du et PC/hovedkort hvor det er mulig å slå av Secure Boot. Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 (endret) Hardware som lar deg skru av sperren får ikke lov til å shippe med Windows RT, eller si at de funker med Win 8 (selv om de selvfølgelig gjør det). Har UEFI på Macen min (Som både jeg og Grub misliker), så er vant med åssen det funker. I alle logiske implementasjoner av Secure Boot vil det ikke være noe ferdig-signet software, og hardwaren vil ikke vite hva Windows er. Når du får PCen kan du velge å skru det på, og large certificaten du sel genererer for Windows, og da kan du ikke bli rootkittet. Dette er ikke noe nytt, vi har hatt muligheten til å gjøre dette i mange år. Microsoft tvinger OEM partnere til å gjøre det så vanskelig som mulig for vanlige brukere å fjerne certen til Win 8, eller å stole på et annet OS. Da kan du ikke nedgradere, piratkopiere Windows, eller installere et OS som ikke er laget av Microsoft. Som alt er kjempeflott for MS. Foreløpig går det også an å kjøpe en cert av Microsoft (Så det kan alle som lager root-kit-virus gjøre også. Ikke det at det er så veldig mange root-kit virus...), dette er det Red Hat og Canonical gjør. Dette er en grei løsning for gigantiske selvskaper som Red Hat, Google eller Oracle, men en stor hindring for små-distroer som Parted Magic og Redo. Endret 6. juli 2012 av Sekai-ichi Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Maskiner som leveres med Windows RT er låste ja. Men hvorfor er dette galt? Windows RT er i samme klasse som feks. iOS. Hvorfor er det ingen som klager på at iPads er låst? Du kan jo ikke installere Linux på disse heller. Maskiner som leveres med en av fullversjonene av Win8, må Secure Boot være påslått, men dette kan man slå av selv senere. Alle kan kjøpe en cert av Microsoft. Det er et engangsbeløp på $99. Pengene går ikke til Microsoft, men til firmaet som utsteder cert'ene. Linus Torvalds sier: “I’m certainly not a huge UEFI fan, but at the same time I see why you might want to have signed bootup etc. And if it’s only $99 to get a key for Fedora, I don’t see what the huge deal is” Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 iPad er ikke låst på hardware nivå, det er på software. Du kan faktisk overskrive iOS, bare ikke modifisere iOS. iPaden min er jeg fornøyd med, men ville vært veldig irritert om jeg var stuck med Android no sted. $99 er ikke mye (igjen, for f.eks Parted Magic vil det være mye, siden det prosjektet krever veldig mye arbeid og tjener ikke noe), men problemet er måten dette utvikler seg. Foreløpig er ikke x86/amd64 PCer sperret, men dette kan endre seg om MS får lov. Siden ingen har klaget på det de gjør nå med Win 8 på launch så kan de nok trygt ta det et steg videre. At det går an å skru av er jeg klar over. Men lykke til å forklare hvordan man gjør det til halvparten av forumbrukerne her. Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 $99 er ikke mye (igjen, for f.eks Parted Magic vil det være mye, siden det prosjektet krever veldig mye arbeid og tjener ikke noe), men problemet er måten dette utvikler seg. $99 er et engangsbeløp. Ikke per PC. Lenke til kommentar
Thommesen Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 Noen som har noen tanker rundt laptoper/nettbrett med touch og full win8? Når tiden kommer, ønsker jeg meg noe ala Lenovo Ideapad Yoga, men finner ikke mye info om verken den, eller lignende. Det jeg er ute etter er en maskin som kan brukes som en pad, men også flikke opp et tastatur for å bruke ting som Office, CS3 og litt retro spill type Heroes 3, Might and Magic 6-8, Age of empires 2&3, NWN1 og FM12. Så bør definitivt ha brukbar hardiskplass, min 80gig. Ser for meg at batterilevetiden til Yoga kanskje kveler hele pad bruken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå