amplizz Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Vi driver å pusser og skal male vinduskarmene. Vi har gamle karmer med gammel maling, og har brukt mye tid på pusse karmene ned, har vasket med salmiakk, og lagt heftgrunn på de stedene treverket ble synlig etter pussingen. Vi har prøvd oss på vannfortynnet maling, men syns resultatet ikke blir bra. Det er blant annet kommet renninger noen plasser. Karmene er brede, og vi bruker en malerulle beregnet på lister/karmer kjøpt på clas ohlson. (Heftgrunn og maling er fra malerbutikk) Har dere noen tips? - Burde vi ha grunnet hele karmen? - Kan vi pusse bort "renningene" og male på nytt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Pusse bort og male på nytt går fint. Pass på at du bruker maling som er beregnet på lister og karmer, gjerne en vannløselig oljemaling. Bruker som regel pensel selv, har aldri forsøkt rull på karmer. Og husk: Det er sikkert ingen andre enn du/dere selv som ser dette (unntatt der malingen har rent, da) Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Renning skyldes, at du har påført for mye maling. Hvis dere har brukt sterkt salmejakk og vasker over den gamle malingen, trenger dere ikke å pusse over, for å få "vedheft". Så langt, er det bra. Der dere har skrapet bort løs maling, bør etter grunning, sparkles og slipes først, før dere påfører mer maling. (Om dette ikke synes ellers, så blir ofte dette sjekket ved takst og et salg, så det anbefales). Håper dere har brukt kvistlakk over kvister. Heftgrunn er bra. Innvendig (på vindu/dør/foringer/listverk) bør en ikke bruke akrylmaling, da den er difusjonsåpen. (Slikt bør brukes utvendig!) Inv. bør du bruke alkydmaling, eller oljemaling, så det fungerer som en sperre for fukt. Gjelder både listverk, utforinger og på vindu. Alkydmalingen er delvis "tett", men ikke helt difusjonstett som oljemaling. Viser til bl.a. Byggforsk. Puss vekk "renningen" og bruk overnevnte behandling! Er dere usikker på om dere har brukt sterkt nok salmejakk vann, kan dere dra lett over den gamle malingen med et sandpapir, for å få vedheft. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Vannbassert maling SKAL gi godt resultat. Dere burde ha grunnet hele vinduskarmen slik at toppstrøket hadde likt underlage med tanke på feste og farge. Dere har også mest sannsynlig brukt for mye maling eller feil utstyr. Det finnes spessiele ruller / koster for glatte underlag som dere burde benyttet. For best resultat ville jeg brukt Jordan ultimate pensel, denne gjør det lett å stryke ut malingen og etterlater seg ikke striper. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Vannbassert maling SKAL gi godt resultat. Dere burde ha grunnet hele vinduskarmen slik at toppstrøket hadde likt underlage med tanke på feste og farge. Dere har også mest sannsynlig brukt for mye maling eller feil utstyr. Det finnes spessiele ruller / koster for glatte underlag som dere burde benyttet. For best resultat ville jeg brukt Jordan ultimate pensel, denne gjør det lett å stryke ut malingen og etterlater seg ikke striper. Inv. skal malingen være difusjonstett, eller delvis. Samme som inv. vegg. Så dine råd er lite relevant. Viser til Byggforsk, når du ikke vet bedre. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Hvordan er råd om å bruke riktig utstyr irrelevant? Hvilken bakgrunn har du ? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Hvordan er råd om å bruke riktig utstyr irrelevant? Hvilken bakgrunn har du ? Jeg kommenterte ikke utstyret, men type maling! Resten av dine råd, var bra. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Hvordan er råd om å bruke riktig utstyr irrelevant? Hvilken bakgrunn har du ? Jeg kommenterte ikke utstyret, men type maling! Resten av dine råd, var bra. Hva driver du med og hvor gammel er du? Jeg skjønner i såfall at den gamlere garde har problemer med å akseptere vannbasert maling. Det er nemlig et problem. Har vært borti fler som mener utvendig maling vil renne vekk neste gang det regner. Endret 18. juli 2012 av m0ffe Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Hvordan er råd om å bruke riktig utstyr irrelevant? Hvilken bakgrunn har du ? Jeg kommenterte ikke utstyret, men type maling! Resten av dine råd, var bra. Hva driver du med og hvor gammel er du? Jeg skjønner i såfall at den gamlere garde har problemer med å akseptere vannbasert maling. Det er nemlig et problem. Har vært borti fler som mener utvendig maling vil renne vekk neste gang det regner. Byggebransjen har et problem med ekspeditører i maleforettninger/maleavdelinger, som ikke kjenner byggeforskriftene og anbefalinger fra Byggforsk. Mange av dem gir råd i "hytt og pine", uten nødvendig kompetanse! Det finnes unntak, men det virker ikke som du er av dem. De seriøse inne byggebransjen (og jeg) vet at inv. på yttervegg SKAL det være diffusjonstett sperre, gjelder hele ytterveggen, også på foringer og vindu, helt til glasset. Malingen som jeg har beskrevet (over) er tillatt,selv den ene bare er delvis dif.tett. Tråden gjelder inv. maling. Det eneste som er skrevet om utvendig, er at jeg kom med en kommentar om en maling som IKKE skulle brukes inv, på vindu, foring og listverk. Ellers har jeg og den "gammle garde" ingen motforestillinger, mot vannbassert maling utvendig. Men, jeg har ikke diskutert utv. maling! 1 Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Det var bare et eksempel, så bare slapp helt av. Jeg har ikke sagt at jeg er uenig med deg. Jeg føler du legger ord i munnen min med å påstå at jeg gir råd i hytt å pine... Her var det snakk om å male innvendig vinduskarmer og jeg ser ikke helt problemet med å bruke en vannfortynnet maling som f.eks Jotun Intriør Tre? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Det var bare et eksempel, så bare slapp helt av. Jeg har ikke sagt at jeg er uenig med deg. Jeg føler du legger ord i munnen min med å påstå at jeg gir råd i hytt å pine... Her var det snakk om å male innvendig vinduskarmer og jeg ser ikke helt problemet med å bruke en vannfortynnet maling som f.eks Jotun Intriør Tre? Du er på nytt ganske upressis! Men hva du sier og mener, er ganske urelevant! Når du kan foreslå en akrylmaling (Jotun Interiør Tre, som er difusjons åpen), inv. på vinduer, har du ikke peilig på lover, forskrifter og anbefalinger! Inv. på dør/vindu/utforinger og listverk, på utvendig vegg, skal ha difusjonssperre og det innebærer at en må bruke produkter som difusjonstett lakk, oljemaling. Eller alkydmaling, som er delvis difujonstett og godkjent for dette bruket. Dif.sperren her (på treverket), skal ha sammen funksjon, som "plast" på ytterveggen. Hindre fuktvandring fra inneluft og nå ut i treverk/konstruksjonen. Utv. må det være en difusjonsåpen vindtetting. Så utv. på vinduer, skal det brukes en difusjonsåpen beskyttelse, bl.a. akryl maling/beis. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 Jotun skriver selv dette om Intriør Tre: Bruksområde: Mellom- og toppstrøk på panel, MDF, møbler, dører, karmer og listverk. Men du mener alltså at vanlige folk skal bruke det oljebasserte alternativet som Lady Classic eller lignende? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Jotun skriver selv dette om Intriør Tre: Bruksområde: Mellom- og toppstrøk på panel, MDF, møbler, dører, karmer og listverk. Men du mener alltså at vanlige folk skal bruke det oljebasserte alternativet som Lady Classic eller lignende? Jeg forholder meg til lovverket, ikke til Jotun og deg! Jotun har vært i rettsaker før, fordi de anbefalte produkter som ikke var tilfredstillende. Ser du ynder å bruke typenavn og ikke produktegenskaper. Men det er ikke noe galt i ditt sitat, fra Jotun. Det er IKKE nevnt vinduer/dører og tilhørende utforinger og listverk til utvendig vegg, i sitatet. Så, dette ser korrekt ut. Men, du forstår kanskje ikke forskjellen. Det er mange invendiger dører (m/ listverk/utforinger), som malingen kan brukes på.Tror du bør droppe slike evigvarende diskusjoner, når du ikke vet og kan bedre! Lenke til kommentar
Herodebird Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 olje maling er anbefalt til maling av lister. Gjerne høy glans også.. Lady Classic eller Lady Supreme Finnish Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Jeg ville også brukt oljemaling for best resultat. Men det jeg prøver å si er at resultatet med vannbassert kan bli godt nokk om du ikke bommer på potteplanten eller har vinduet oppe i nordvest kuling.... det har blitt satt restringsjoner på innholdet i maling så det måtte fjerne endel stoffer fra f.eks jotun tre og panel , og måtte derav skifte navn til classic. De vannfortynnede/vannbasserte blir forbedret hele tiden. Det er ingen tvil hva som er framtiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå