Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lovlig å kreve at man har gjort seg klar til jobb før jobb?

*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver i dag med telefonsupport og det kreves i min bedrift ihht interne rutiner at man skal være klar logget på PC-en sin nøyaktig klokken XX (jobbstart).

For min del har det ikke særlig å si, det er snakk om noen minutter det tar å gjøre seg klar, men jeg snakket med en kolega her som mente dette var lovlig praksiss, noe jeg er uenig i.

Jeg vil gjerne ha noen paragrafer jeg kan slenge fra meg i morgen :)

Et normalt skift er for eksempel fra kl 08:00 til klokken 16:00, og man får betalt fra kl 08:00.

Det kreves dermed at man logger på telefonprogramvaren før klokken 08:00 slik at man er klar til inngående samtaler.

Til sammenlikning kan man ikke forvente at en truckfører er ferdig med periodisk kontroll av trucken sin og er klar til å løfte paller ved jobbstart.

Er dere enig? Og i såfall, har dere paragrafer og henvise til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber innen det samme og her forventes det også at man er klar det tidspunktet man starter. Har også blitt oppfordret om å komme et kvarter før betalt tid for å være klar.

Tenker litt annerledes på det enn deg. Ser på oppstart av maskiner og innlogging i systemer som en del av "veien til jobb". Jeg kan ikke akkurat kreve betalt fordi jeg har 15 minutter å kjøre på vei til jobben, ei heller begynne å kjøre da jeg egentlig skulle startet på jobben.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er greit at man kreves at man er på jobb og klar i form av at man personlig er klar til jobb til jobbstart.

At man skal klargjøre arbeidsverktøyet til jobbstart vil jeg ikke annse som rimelig.

(PS: Jeg ser du bor i kristiansand, kanskje vi jobber samme plass :p)

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Nei, jeg mener at man bør starte jobben når man ihht arbeistid skal starte.

Det mest naturlige er å f.eks starte klokken 8 og ha åpningstider fra 08:05 f.eks.

Samtidig legger jeg til at det ikke er noe stor sak for meg da jeg altid møter opp en del tidligere for en kopp kaffe og surfing, dog mener jeg det er lovstridig praksiss.

Lenke til kommentar

yupp, jeg tenker pedantisk og juridisk i denne sammenhengen, dermed poster jeg i juss forumet og ikke i sunn fornuft forumet. :)

Jeg ønsker lover som som bekrefter dette.

Er selv dårlig på å slå opp i lovverket

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Aml § 10-1 (1): "Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver."

Det er vel det nærmeste du kommer. Så er spørsmålet om du "står til disposisjon forarbeidsgiver" når du skrur på PCen osv.

Jeg mener at det er helt åpenbart at dette er arbeidstid. Det er ikke transport eller lignende, det er drift av arbeidsgivers systemer.

Lenke til kommentar

Så du forventer å få betalt for 5min ekstra?

Du vil vel ha godtgjørelse for å kle på deg om morran også?

DETTE får meg til å se både rødt og sort.

Så om det tar 50 minutter å logge seg på systemet så skal han møte en time før uten å få betalt?

Jeg fatter ikke at arbeidsgivere eller folk kan tenke slik.

Det er respektløst ovenfor den ansatte og den ansattes tid.

Husk at arbeidsgiver skal selge arbeidsplassen til den ansatte, og at den ansatte er en kjøper av en tjeneste:

Arbeidsgiveren sine penger i bytte mot arbeiderens tjenester.

De fleste arbeidere tenker nok ikke slik om seg selv og SIN TID, men det er det vel på høy tid å gjøre noe med??'

For å finne ut hvem som er kunden i ethvert forhold:

Hvem er det som får overskudd av arbeidet?

Du får din avtalte lønn.

Arbeidsgiveren får overskuddet av ditt arbeid.

Du er kunden.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Det er bra du ikkje jobber på eit smelteverk der det tar mange timer, kanskje også nærmare ein dag å varme opp smelteovnane til rett temperatur etter at dei har vært avslått. :wee:

Om dette er noke å lage bråk om vil være avhengig av kor lang tid det tar å starte systemet.

Normalt sett så er ikkje dette eit problem på dei fleste arbeidsplasser då det ikkje speler så stor rolle om du starter PC'en nokre minutter før eller nokre minutter etter arbeidsstart. Men dersom arbeidsgiver vil lage eit problem ut av dette så ville eg ha vært vanskelig tilbake. I mine auger så må det mest tidseffektive være at du alldri logger ut av systemet og at du heller har eit privat kontor med eigen nøkkel slik at du låser kontoret ved arbeidsslutt i staden for å logge ut og slå av systemet.

Dersom arbeidsgiver har investert i dårlig utstyr som krever lang tid før det er oppe å gå så er det rett og rimelig at du som arbeidstaker får kompansert den tida du bruker på oppstarten. Det er ikkje din feil at du er klar for å arbeide klokken 08:00 og at du må vente på at arbeidsverktøyet ditt er klart.

I andre tilfeller der du f.eks må skifte før du starter arbeidet så blir situasjonen litt annaleis då du i eit slikt tilfelle vanligvis ikkje står klar til arbeidsgivers disposisjon før du er påkledt og ute av garderoben.

Slik som eg ser det så skal du ha betalt for den tida der du er klar for å arbeide, ikkje frå den tida utanforliggande faktorer er klare, dette være seg datamaskiner som skal starte opp, kollegaer som må være klarer, arbeidsleder som skal gi deg arbeidsoppdrag for dagen, osv.

Kva skjer dersom det er straumlaust? Blir du sittande på jobb utan betaling å vente på at straumen kjem tilbake?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at et slags stempelsystem ved døren er det smarteste, fra øyeblikket jeg går inn døra på jobb til øyeblikket jeg går ut er jeg, praktisk talt, på jobb. Foruten familiebedriften (på 4 mann) så har dette vært praktisert på alle arbeidsplassene jeg har jobbet.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Hos meg stempler man inn når man starter og logger ut når man drar, hadde aldri godtatt å logge ut når jeg begynte å gjøre selve arbeidet mitt! Tar det 5 minutter å starta opp kassa så kommer jeg ikke fem minutter før! Dog jeg møter opp 15 min før for og skifte, men det ser jeg på som noe helt annet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...