Gå til innhold

Finner ikke S-ATA disken

Hertis

Anbefalte innlegg

Jeg har nå mottatt min nye Western Digital Harddisk, 120GB S-ATA.

Men når jeg skal installere Win XP, får jeg meldingen om at harddisken ikke finnes.

Hva er galt her mon tro? Alle koblinger er riktige, jeg har prøvd alle mulige jumper settings...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Er det jumpere på Sata disker?

2) under innstalasjonen av XP så er det et sted du kan trykke F4 (tror det var rett knapp) for å innstalere drivere til hardisk kontroller. Det må du gjøre, da XP ikke har "native" støtte for Sata. Da må du ha den disketten som fulgte med hovedkortet.

Lenke til kommentar
hmm er det s-ata på vanlig a7v8x ?

Nei, men regner da med at han har Deluxe utgaven, ellers burde det ringe en bjelle når det ikke fantes noen kontakter å sette SATA disken inn i.

På den andre siden kan det forklare at han ikke fant noen drivere, da siden for "ikke deluxe" naturlig nokk ikke inneholder noen SATA drivere.

Lenke til kommentar

På A7n8x kortet er det en jumper på hovedkortet, den er default på "enable Sata", men kanskje den er feil satt (hvis den er der) hos deg?

Dessuten har asus lagt driverene til sata på cd-rom, så jeg måtte kopiere dem over på en diskett for instalasjon av xp på sata disken min.

F6 under instalasjon for å legge til tredje parts scsi/raid drivere.

Lenke til kommentar
Jeg har nå mottatt min nye Western Digital Harddisk, 120GB S-ATA.

Men når jeg skal installere Win XP, får jeg meldingen om at harddisken ikke finnes.

Hva er galt her mon tro? Alle koblinger er riktige, jeg har prøvd alle mulige jumper settings...

Høres ut som om Windows ikke kjenner igjen HDD kontrolleren din. Da må du lage deg en driverdiskett, og trykke F6 med det samme Windows installasjonen starter (med en gang det kommer blå installasjons- skjerm står det nederst noe om Specify Additional Devices). Da burde du finne disken....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...