Gå til innhold

TN eller IPS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Kidio007

Vanskelig å bli klok på. Noen anbefaler U2410 sterkt, andre som deg anbefaler den ikke.

 

Hva ville du foreslått?

 

Det beste hadde vært om du kunne sett en U2410 med egne øyne. Jeg takler i hvertfall ikke den anti-glare coatingen som er på de fleste IPS paneler. Da jeg satte U2410 ved siden av 2 TN paneler og en annen glossy IPS skjerm så merket jeg med en gang at tekst var svakere og vanskeliger å lese, skygger i filmer ble unaturlig lyse, høy respons, høy input lag osv.

 

Er enig med han fyren her, som opplever akkuratt de jeg snakket om. Han har også eid en Dell 2408 (flott skjerm) og vært kjempefornøyd, men U2410 likte han ikke.

 

Om du absolutt må ha IPS, så fins det ikke mange glossy å velge mellom. Apple cinema display 8000kr og catleap 1900kr er de eneste jeg kommer på (de er samme skjermen). Når Apple velger paneler til Cinema display serien sin så velger de kun A+ paneler, resten sier de nei takk til. Så alle fra B til A minus, selger bedrifter fra Korea for 2000kr. Har selv sett en Catleap skjerm og de er utrolig flotte monitorer. Det er en enorm tråd om catleap monitorene på overclock.net:

http://www.overclock...ap-monitor-club

 

Tror at grunnen til at mange er så fornøyde med U2410 er at de ikke har hatt flere skjermer å sammenligne den med. Ja, skjermen produserer veldig nøyaktige farger, og den vil fungere ypperlig til fotoredigering (den får altså gode reviews fordi den har disse egenskapene), men brukeropplevelsen i seg selv er IKKE god, og den, med dette sterke AG-laget sitt vil ikke fungere optimalt til vanlig bruk. Skulle gjerne hørt fra en her på forumet som har en U2410 og et glossy TN panel og sammenligne den med, se hva de synes også.

 

Jeg har som sagt fjernet dette AG-laget på min U2410 uten å ødelegge polariseren (over halvparten av de som har prøvd denne modden har ødelagt polarizeren, og dermed skjermen). Nå ligner den veldig på slik apple cinema display og catleap monitoren ser ut, altså meget bra. Om du kan takle litt høy input og responstid, så velg for guds skyld et glossy IPS panel, slik at du slipper å irritere deg over denne AG-coatingen. Det vil selvsagt da bli refleksjoner om du har en lampe eller et vindu bak deg, slik det er på alle glossy skjermer, men bildekvaliteten blir så ekstremt mye bedre uten AG-coatingen.

 

Så jeg mener da at IPS slik det står i dag, for det meste er laget for folk som absolutt trenger 100% nøyaktige farger i jobben sin. Hadde IPS vært laget for vanlige brukere så hadde vi sett flere IPS skjermer uten scaler, med glossy skjerm (lages med matt for å unngå artifacts) og med mindre elektronikk i PCB boardet som øker input lag og responstid for å da igjen øke nøyaktigheten i fargene på skjermen. Sistnevnte øker som sagt fargenøyaktigheten, MEN skjermen ville fortsatt ha sett like nydelig ut uten, for det blotte øyet.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Hørt om Catleap. Mye bra for prisen. Men litt høy oppløsning. Ikke at det er noe negativt, men liker å kjøre spill på max res til skjermen, og jeg har ikke kraftig nok skjermkort eller nok VRAM til å dra spill på de oppløsningene. :(

 

Må ikke ha IPS, men hører veldig mye bra om de, så hvorfor ikke ihvertfall undersøke litt??? Uansett ny skjerm er ikke noe jeg skal ha med engang. Kanskje iløpet av de neste 6 månedene. Selv om det er fristende å bestille en med engang må jeg inrømme.

 

Det hadde veldig greit å se en U2410 med egne øyne som du sier. Litt usikker på hvor jeg kan få gjort dette. Må si et pluss ved U2410 er jo alle tilkoblingsmulighetene den har. Hadde vært herlig å koble opp PC, PS3, X360 og mer til en skjerm.

 

PS: Skal bort i et par uker nå, så får ikke sjekket denne tråden igjen før slutten av July.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...