Zepticon Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) Hei=) Jeg får internett gjennom et 3G USB modem fra netcom, og nå som jeg har fått Raspberry Pi i hus, tenker jeg at det er på tide å sette opp et skikkelig nettverk. Jeg har en D-Link DIR-655 router, og tenker å bruke denne til å dele nettverket trådløst, og via nettverkskabel til Raspberry Pi. Så, jeg har lest guidene som MS har laget om å bruke Windows Internet Connection Sharing aka ICS, men jeg ble ikke noe klokere av det. Så planen er: 3G-modem -----> PC --(kabel)--->Router -----> Wifi/Kabel Er det noen som ahr erfaringer med dette som de kan dele? Endret 4. juli 2012 av Zepticon Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Gå inn på kontrollpanelet, nettverk og delingssenter. Merk 3G + LAN1 og høyreklikk. Lag virtuell nettverksbro. Tror den deler ut 192.168.0.x, så sørg for at det ikke blir konflikt med routeren din som bruker samme adresse. Du kan f.eks endre routerens ip til 192.168.1.1. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 5. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2012 Gå inn på kontrollpanelet, nettverk og delingssenter. Merk 3G + LAN1 og høyreklikk. Lag virtuell nettverksbro. Tror den deler ut 192.168.0.x, så sørg for at det ikke blir konflikt med routeren din som bruker samme adresse. Du kan f.eks endre routerens ip til 192.168.1.1. Har ikke mulighet til å lage nettverksbro da jeg prøvde i går i hvertfall... Jeg merket begge, men alle options var grået ut. Mulig det kan skyldes det du sier om IP, skal prøve å tvinge den til å bruk en annen adresse på rutern. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 (endret) Med Windows 7 skal dette normalt være plug and play. Er både USB-stick og nettverkskort OK hver for seg? EDIT: Så lenge routeren ikke er tilkoblet LAN på PC, så skal det ikke påvirke noenting på muligheten for å få nettverksbro. Endret 5. juli 2012 av Jan Skrotnes 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 5. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2012 Med Windows 7 skal dette normalt være plug and play. Er både USB-stick og nettverkskort OK hver for seg? EDIT: Så lenge routeren ikke er tilkoblet LAN på PC, så skal det ikke påvirke noenting på muligheten for å få nettverksbro. Ja, begge fungerer. Skal teste litt mer når jeg er ferdig på jobb Er forresten et modem noa ala dette: http://image.dhgate.com/albu_220407481_00/1.0x0.jpg Bruker Netcom sin software for å koble til nettet og slikt. Men om jeg fokuserer på å lage nettverksbro så er jeg i hvertfall på vei, og har tin gå søke etter. Den søkingen jeg holdt på med i går var ikke så matnyttig da flesteparten av resultatene tok for seg en case der jeg bruker PCens wifi til å dele nettet på. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Her er noen som har brukt DIR-655 med E220 via routerens USB-port. Mulig du må legge inn en russisk formware (for å kunne legge inn eldre firmware igjen). Uten den kan man bare oppgradere til nyere firmware. Den nye firmwaren støtter nemlig bare noen få typer med D-links egne dongler. http://www.dslreports.com/forum/r21786016-Info-DIR655-FIRMWARE-122-released~start=100 Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 om alle standard verktøy skulle feile så kan du installere privoxy (verktøy som er lagd for å filtrere bort reklame og uønskede nettsider, men som kan brukes som rein proxy) eneste du trenger å gjøre er å konfigurere privoxy til å lytte på samme ipadresse som pc'en har på lan( funker også over bluetooth ). så kan andre ting koble seg til (f.eks ruter, for å dele internett videre) eneste som kan være litt pes er windows sin branmur. men når den er ferdig med å krangle funker denne setupen til pc'n skulle få hardware havari =) Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 5. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2012 Okay, sitter nå hjemme og det er ikke ut som om modemet jeg bruker støtter bridge mode Høyreklikk på LAN kortet gir meg alternativet "opprett bro mellom tilkoblinger", mens dette valget ikke er der når jeg høyreklikker på 3G modemet. om alle standard verktøy skulle feile så kan du installere privoxy (verktøy som er lagd for å filtrere bort reklame og uønskede nettsider, men som kan brukes som rein proxy) eneste du trenger å gjøre er å konfigurere privoxy til å lytte på samme ipadresse som pc'en har på lan( funker også over bluetooth ). så kan andre ting koble seg til (f.eks ruter, for å dele internett videre) eneste som kan være litt pes er windows sin branmur. men når den er ferdig med å krangle funker denne setupen til pc'n skulle få hardware havari =) Finnes det noen guider for dette? Er ikke helt sikker på om jeg forsto det rett. Skal jeg sette opp Privoxy på den PCn som 3G modemet er på, og så skal rutern da kunne få internett over LAN? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 5. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2012 Her er noen som har brukt DIR-655 med E220 via routerens USB-port. Mulig du må legge inn en russisk formware (for å kunne legge inn eldre firmware igjen). Uten den kan man bare oppgradere til nyere firmware. Den nye firmwaren støtter nemlig bare noen få typer med D-links egne dongler. http://www.dslreport...eased~start=100 SW33T!! Er samme dongel som jeg har... skal prøve den der da det hadde vært sykt bra om det bare kunne settes rett i rutern Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 ja, privoxy skal installeres på pc-en med modemet. da kan du stille provoxy inn til å lytte etter koblingsforsøk på lan kortet. dette gjorde jeg ved å bare taste inn lokal ip-adresse inn der det skulle i config fila. neste steg er å åpne port i windows brannmur. siste steg blir å koble seg til pc-en med utstyr. er sikkert tonnvis av guider der ute om du googler det. og det ligger forklaringer i config filene Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Her er firmware for nedgradering: http://www.techgremlin.com/2010/01/31/downgrade-d-link-dir-655-1-3x-firmware/ Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 6. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2012 Her er firmware for nedgradering: http://www.techgreml...-1-3x-firmware/ Awsome! Da har jeg noe å leke med når jeg kommer hjem fra jobb i kveld Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 6. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2012 Da hadde jeg flashet med Russisk Firmware, og skriver dette fra min nye oppkobling! Takker så meget mye for hjelpen!! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Wow, det gikk tydeligvis veldig greit :-) Gratulerer. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 6. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2012 Wow, det gikk tydeligvis veldig greit :-) Gratulerer. Ja, hadde heldigvis "gammel" firmware inne, så da lasta jeg ned den 1.31RU som var i artikkelen du linket, flashet med den, valgte 3G-modem på USB porten, og 3G som internett. Da vare det bare å bla frem norge i listen, velge netcom, og lagre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå