тurbonєℓℓo Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Jeg snakker naturligvis om Jehovas Vitner... Denne artikkelen er et godt eksempel på det: http://www.oa.no/nyheter/article3858478.ece Her kan folk dele sine erfaringer, og fortelle det de har hørt kanskje fra liknende episoder. Dette er også en diskusjonstråd for en generel debatt rundt JV og deres tro og praksis... Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 Slik behandles en som er ekskludert; Dette er den onde religiøse logikken bak å fryse ut sine egne slektninger, venner etc. ; Slutte å omgås I publikasjonen vises det til Bibelen: «Dere skal slutte med å omgås enhver som kalles en bror, og som er utuktig eller grisk eller en avgudsdyrker eller en spotter eller en dranker eller en utpresser, og ikke engang spise sammen med et slik menneske.» Jehovas vitner mener det er flere grunner til at det virkelig er nødvendig å unngå en ekskludert person helt og holdent. Blant annet fordi dette er et spørsmål om å være lojal mot Gud og hans Ord. «Vi adlyder ikke Jehova bare når det er lett å gjøre det, men også når det byr på virkelige utfordringer.», står det i den nye publikasjonen. Vitnene mener at et fast standpunkt for bibelske prinsipper også vil være til gagn for den som er ekskludert. I publikasjonen står det: «Ved å støtte domsutvalgets avgjørelse kan vi nå hjertet til en overtreder som så langt har unnlatt å reagere positivt på de forsøkene de eldste har gjort på å hjelpe ham. Det at han mister et dyrebart fellesskap med familie og venner, kan få ham til å «komme til fornuft», forstå alvoret i sin gale handlemåte og ta skritt for å vende tilbake til Jehova». Faktisk er dette ei en oppskrift på hvordan et vitne skal gå frem får å gjøre livet vanskeligere for en venn eller et familiemedlem som har mistet troen på Jehovas Vitners troslære... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Det rare med kristne er at mange av dem faktisk TROR det som står i bibelen om folk som ikke tror... For det holder ikke at de ikke tror, å nei, de er også løgnaktige, driver med hor, liker løgner, vold, sex og sløser med penger, de bedrar, dreper og ødelegger.... Mens den lille søte kristenmannen HAN er ærlig, oppriktig, snill og god, dreper ingen og tror overhodet ikke noe vondt om noen, vel, bortsett fra de som ikke tror da..... Dessverre klarer jeg ikke å dokumentere det, men jeg har jobbet sammen med to løgnaktige tyvrader av noen JV'ere, to stykker som villig vekk fortalte oss andre at de anså oss andre som døde og ikke verdt fem sure sild fordi vi ikke trodde på Jesus. Gjorde de en feil tenkte de seg ikke om engang før de satte skylden på andre,(i den tro at det gjorde dem feilfrie) og de stjal det de kom over av matpakker, brus, kaffe poser (som de tok med seg hjem), ja til og med kaffe pengene som vi andre sparte for å kjøpe mer kaffe for, som for det meste var50 øringer, krone stykker og femmere, klarte de å stjele, vi hadde til og med han ene på video der han stjeler store biter av bursdags kaka til en kollega etter at vi begynte å mistenke at noen faktisk var inne i kjøleskapet og stjal, men selv ikke da, med beviser på video, ville han innrømme at han hadde stjålet eller gjort noe galt... Dessverre har jeg ikke denne filmen i dag, den ble ødelagt rett etterpå, (etter påtrykk fra sjefen) da video overvåkning heller ikke er lov selv om det strengt tatt kunne vært et opptak fra et kamera noen hadde glemt å slå av... JV fysakken sluttet noen uker etterpå, etter ganske grov og vel berettiget mobbing fra oss andre, som rett og slett ikke ville ha noe mer med fyren å gjøre i det hele tatt og bare ønsket ham vekk og noen tok tak i problemet og fjernet ham... Vet ikke hvor han havnet jeg... Men dette var medlemmer av den selvforherligende gruppa som heter jehovas vitner... De som elsker å forherligeseg selv mens de innbiller seg at alle andre er døde i den forstand at de ikke tror på jesus og derfor ikke trengs å ta hensyn til. Vi skal være sjeleglade for at det ikke er flere av disse enn det faktik er, for ellers hadde alle andre hatt et helvette med forfølgelser, utfrysninger og ikke minst, tyverier og annen uærlighet... Hadde foresten en JV'er i klassen (en vi andre mobbet uavbrutt fordi han ikke trodde på den samme jesusen som skolen støttet på den tiden, noe lærerne var klar over, men valgte å se bort i fra da det var VI som trodde på den riktige jesusen må vite... ) som stjal forskjellige ting hver eneste jul og når han hadde fødselsdag for ikke å være noe dårligere enn oss andre som faktisk fikk gaver... Trist å oppdra en unge i en så trist og gledesløs forening spør du meg, men i dag er også han hoppet av JV sirkuset og lever i beste velgående uten kontakt med sine foreldre, som ikke har annet velg enn å fryse ham ut etter påtrykk fra de andre i denne kjærlige sekten... (Faren hans er broren til kake tyven på jobben btw..) 6 Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Det rare med kristne er at mange av dem faktisk TROR det som står i bibelen om folk som ikke tror... For det holder ikke at de ikke tror, å nei, de er også løgnaktige, driver med hor, liker løgner, vold, sex og sløser med penger, de bedrar, dreper og ødelegger.... Mens den lille søte kristenmannen HAN er ærlig, oppriktig, snill og god, dreper ingen og tror overhodet ikke noe vondt om noen, vel, bortsett fra de som ikke tror da..... Dessverre klarer jeg ikke å dokumentere det, men jeg har jobbet sammen med to løgnaktige tyvrader av noen JV'ere, to stykker som villig vekk fortalte oss andre at de anså oss andre som døde og ikke verdt fem sure sild fordi vi ikke trodde på Jesus. Gjorde de en feil tenkte de seg ikke om engang før de satte skylden på andre,(i den tro at det gjorde dem feilfrie) og de stjal det de kom over av matpakker, brus, kaffe poser (som de tok med seg hjem), ja til og med kaffe pengene som vi andre sparte for å kjøpe mer kaffe for, som for det meste var50 øringer, krone stykker og femmere, klarte de å stjele, vi hadde til og med han ene på video der han stjeler store biter av bursdags kaka til en kollega etter at vi begynte å mistenke at noen faktisk var inne i kjøleskapet og stjal, men selv ikke da, med beviser på video, ville han innrømme at han hadde stjålet eller gjort noe galt... Dessverre har jeg ikke denne filmen i dag, den ble ødelagt rett etterpå, (etter påtrykk fra sjefen) da video overvåkning heller ikke er lov selv om det strengt tatt kunne vært et opptak fra et kamera noen hadde glemt å slå av... JV fysakken sluttet noen uker etterpå, etter ganske grov og vel berettiget mobbing fra oss andre, som rett og slett ikke ville ha noe mer med fyren å gjøre i det hele tatt og bare ønsket ham vekk og noen tok tak i problemet og fjernet ham... Vet ikke hvor han havnet jeg... Men dette var medlemmer av den selvforherligende gruppa som heter jehovas vitner... De som elsker å forherligeseg selv mens de innbiller seg at alle andre er døde i den forstand at de ikke tror på jesus og derfor ikke trengs å ta hensyn til. Vi skal være sjeleglade for at det ikke er flere av disse enn det faktik er, for ellers hadde alle andre hatt et helvette med forfølgelser, utfrysninger og ikke minst, tyverier og annen uærlighet... Hadde foresten en JV'er i klassen (en vi andre mobbet uavbrutt fordi han ikke trodde på den samme jesusen som skolen støttet på den tiden, noe lærerne var klar over, men valgte å se bort i fra da det var VI som trodde på den riktige jesusen må vite... ) som stjal forskjellige ting hver eneste jul og når han hadde fødselsdag for ikke å være noe dårligere enn oss andre som faktisk fikk gaver... Trist å oppdra en unge i en så trist og gledesløs forening spør du meg, men i dag er også han hoppet av JV sirkuset og lever i beste velgående uten kontakt med sine foreldre, som ikke har annet velg enn å fryse ham ut etter påtrykk fra de andre i denne kjærlige sekten... (Faren hans er broren til kake tyven på jobben btw..) Sukk og dobbeltsukk RWS, du firker som en resonnerende kar - du må da kunne bedre enn dette? Skal du stigmatisere 7-8 millioner mennesker utfra disse få? Jeg bortforklarer ikke at det finnes mennesker med både den ene og den andre tilbøyeligheten innen JV - de finnes overalt - men ingen av de holdningene du skriver om her er represenative for det vi prøver å etterfølge (og nei, ikke alle lykkes åpenbart) Virker nesten som om du er stolt av å kunne bidratt til å mobbe disse mennskene? Tror du det er en perifer mulighet for at de agerte utfra hvordan de ble behandlet og ikke utfra hva de trodde på? :nei2: 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Tror du det er en perifer mulighet for at de agerte utfra hvordan de ble behandlet og ikke utfra hva de trodde på? :nei2: Ut i fra hvordan de ble bahandlet? Hvordan kan du skrive det når det var på grunn av oppførselen de la for dagen de faktisk ble bahandlet slik de ble? Det var en lettvinn en syntes jeg.... Hvorfor skulle de stjele og juge for hvordan de ble behandlet egentlig, i så fall? Og nei, selvsagt er jeg ikke stolt over å mobbe andre mennesker, men en hver handling krever en mothandling og det er faktisk svært få som liker å sitte uten kaffe, matpakke og få spist det meste av bursdags kaka som var ment for alle og vi reagerte på det grunnlaget. Dette er nærmere 20 år siden og mobbe/trakaseringen den gangen var MYE hardere og mye mer naiv enn i dag, i dag ville ihvertfall jeg bare ha snakket med sjefen om dette og latt det være opp til ham å tatt avgjørelsen, men den gangen gjorde man opp der og da... Og jeg syntes de fikk det de fortjente jeg, da man ganske enkelt ikke stjeler og lyver til arbeid kolleger, eller andre for den sakens skyld... Det er en temmelig uskrevet regel på alle arbeids plasser jeg har jobbet ihvertfall... Og nei, jeg stigmatiserer ikke en 7-8 millioner mennesker på hva disse gjorde, men til skillnad fra deg så prøver jeg ikke å stikke under en stol at ikke alle fra JV er til å stole på heller. For det er de ikke, samme hva du måtte tro og mene. Og jada, jeg er klar over at du ikke tror så vondt om noen av de andre i menigheten din og tror selvfølgelig at jeg juger fordi jeg ikke kan dokumentere dette eller på noen måte bevise det (Uten ved å reise hjem til de to som stjal da og konfrontere dem med dette, men egetlig er vi like langt for de vil såklart nekte for alt og neimen om jeg gidder å legge så mye i dette... som du selv sier, dette er noe to stykker fra JV som gjorde, to som faktisk var familie fedre og såkalte ansvarlige voksne, og ikke noe man kan dømme hele JV på grunnlag av. Det jeg syntes var greit å få frem er at det finnes råtne epler i den kurven også, som alle andre steder... 3 Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Tror du det er en perifer mulighet for at de agerte utfra hvordan de ble behandlet og ikke utfra hva de trodde på? :nei2: Ut i fra hvordan de ble bahandlet? Hvordan kan du skrive det når det var på grunn av oppførselen de la for dagen de faktisk ble bahandlet slik de ble? Det var en lettvinn en syntes jeg.... Hvorfor skulle de stjele og juge for hvordan de ble behandlet egentlig, i så fall? Og nei, selvsagt er jeg ikke stolt over å mobbe andre mennesker, men en hver handling krever en mothandling og det er faktisk svært få som liker å sitte uten kaffe, matpakke og få spist det meste av bursdags kaka som var ment for alle og vi reagerte på det grunnlaget. Dette er nærmere 20 år siden og mobbe/trakaseringen den gangen var MYE hardere og mye mer naiv enn i dag, i dag ville ihvertfall jeg bare ha snakket med sjefen om dette og latt det være opp til ham å tatt avgjørelsen, men den gangen gjorde man opp der og da... Og jeg syntes de fikk det de fortjente jeg, da man ganske enkelt ikke stjeler og lyver til arbeid kolleger, eller andre for den sakens skyld... Det er en temmelig uskrevet regel på alle arbeids plasser jeg har jobbet ihvertfall... Og nei, jeg stigmatiserer ikke en 7-8 millioner mennesker på hva disse gjorde, men til skillnad fra deg så prøver jeg ikke å stikke under en stol at ikke alle fra JV er til å stole på heller. For det er de ikke, samme hva du måtte tro og mene. Og jada, jeg er klar over at du ikke tror så vondt om noen av de andre i menigheten din og tror selvfølgelig at jeg juger fordi jeg ikke kan dokumentere dette eller på noen måte bevise det (Uten ved å reise hjem til de to som stjal da og konfrontere dem med dette, men egetlig er vi like langt for de vil såklart nekte for alt og neimen om jeg gidder å legge så mye i dette... som du selv sier, dette er noe to stykker fra JV som gjorde, to som faktisk var familie fedre og såkalte ansvarlige voksne, og ikke noe man kan dømme hele JV på grunnlag av. Det jeg syntes var greit å få frem er at det finnes råtne epler i den kurven også, som alle andre steder... Du skildrer meg som noe naiv kjære deg - fikk du med deg at jeg skrev dette i forrige innlegg: "....Jeg bortforklarer ikke at det finnes mennesker med både den ene og den andre tilbøyeligheten innen JV - de finnes overalt" Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2012 Det rare med kristne er at mange av dem faktisk TROR det som står i bibelen om folk som ikke tror... For det holder ikke at de ikke tror, å nei, de er også løgnaktige, driver med hor, liker løgner, vold, sex og sløser med penger, de bedrar, dreper og ødelegger.... Mens den lille søte kristenmannen HAN er ærlig, oppriktig, snill og god, dreper ingen og tror overhodet ikke noe vondt om noen, vel, bortsett fra de som ikke tror da..... Dessverre klarer jeg ikke å dokumentere det, men jeg har jobbet sammen med to løgnaktige tyvrader av noen JV'ere, to stykker som villig vekk fortalte oss andre at de anså oss andre som døde og ikke verdt fem sure sild fordi vi ikke trodde på Jesus. Gjorde de en feil tenkte de seg ikke om engang før de satte skylden på andre,(i den tro at det gjorde dem feilfrie) og de stjal det de kom over av matpakker, brus, kaffe poser (som de tok med seg hjem), ja til og med kaffe pengene som vi andre sparte for å kjøpe mer kaffe for, som for det meste var50 øringer, krone stykker og femmere, klarte de å stjele, vi hadde til og med han ene på video der han stjeler store biter av bursdags kaka til en kollega etter at vi begynte å mistenke at noen faktisk var inne i kjøleskapet og stjal, men selv ikke da, med beviser på video, ville han innrømme at han hadde stjålet eller gjort noe galt... Dessverre har jeg ikke denne filmen i dag, den ble ødelagt rett etterpå, (etter påtrykk fra sjefen) da video overvåkning heller ikke er lov selv om det strengt tatt kunne vært et opptak fra et kamera noen hadde glemt å slå av... JV fysakken sluttet noen uker etterpå, etter ganske grov og vel berettiget mobbing fra oss andre, som rett og slett ikke ville ha noe mer med fyren å gjøre i det hele tatt og bare ønsket ham vekk og noen tok tak i problemet og fjernet ham... Vet ikke hvor han havnet jeg... Men dette var medlemmer av den selvforherligende gruppa som heter jehovas vitner... De som elsker å forherligeseg selv mens de innbiller seg at alle andre er døde i den forstand at de ikke tror på jesus og derfor ikke trengs å ta hensyn til. Vi skal være sjeleglade for at det ikke er flere av disse enn det faktik er, for ellers hadde alle andre hatt et helvette med forfølgelser, utfrysninger og ikke minst, tyverier og annen uærlighet... Hadde foresten en JV'er i klassen (en vi andre mobbet uavbrutt fordi han ikke trodde på den samme jesusen som skolen støttet på den tiden, noe lærerne var klar over, men valgte å se bort i fra da det var VI som trodde på den riktige jesusen må vite... ) som stjal forskjellige ting hver eneste jul og når han hadde fødselsdag for ikke å være noe dårligere enn oss andre som faktisk fikk gaver... Trist å oppdra en unge i en så trist og gledesløs forening spør du meg, men i dag er også han hoppet av JV sirkuset og lever i beste velgående uten kontakt med sine foreldre, som ikke har annet velg enn å fryse ham ut etter påtrykk fra de andre i denne kjærlige sekten... (Faren hans er broren til kake tyven på jobben btw..) Hehe. Ganske hårreisede egentlig... Må være ganske ubehagelig å gå rundt med et slikt religiøst slim/forurensning i hjernen som forårsaker giftige tanker som igjen forsurer et helt arbeidsmiljø, og gjør det vanskelig både for en selv og andre å gå på jobb.... For det kan ikke være lett å gå på jobb når det er slik... Verken for den hjernevaskede eller for de/dere andre som måtte gjennomgå dette... Lurer egentlig på hva som gjør at Jehovas Vitner er så tiltrekkende for enkelte. Det er jo ikke veldig mange, sånn i forhold til mainstream kristendom etc. men det er utrolig mange likevel som velger å "offre sitt liv" for denne sekten og dens giftige vranglære.... 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2012 (endret) Det rare med kristne er at mange av dem [.....]Sukk og dobbeltsukk RWS, du firker som en resonnerende kar - du må da kunne bedre enn dette? Skal du stigmatisere 7-8 millioner mennesker utfra disse få? Stigmatiserer han 7-8 millioner, når han sier "mange av dem" ??? Ikke missforstå meg. Jeg forstår jo at du tar deg nær av dette, ettersom du selv er et vitne... =) Men, han stigmatiserte jo ikke dere alle når han sa "mange av dem" ... Jeg bortforklarer ikke at det finnes mennesker med både den ene og den andre tilbøyeligheten innen JV - de finnes overalt - men ingen av de holdningene du skriver om her er represenative for det vi prøver å etterfølge (og nei, ikke alle lykkes åpenbart) Virker nesten som om du er stolt av å kunne bidratt til å mobbe disse mennskene? Tror du det er en perifer mulighet for at de agerte utfra hvordan de ble behandlet og ikke utfra hva de trodde på? :nei2: Når disse begynte med å si at de andre var døde, og de har den holdningen at disse var løgnerske, etc. og alt det andre RWS beskriver, så er det mobbing... At man tar igjen med samme mynt... Vel, de fikk som fortjent i alle fall.. All den tiden de stjal penger, og oppførte seg dårlig mot de andre... Endret 5. juli 2012 av turbonello 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2012 Spørsmål til sofiemyr: Hvorfor er det viktig for deg, for eksempel, å tilhøre JV? Hvorfor ikke bare tro på bibelen uten å være tilknyttet en slik sekterisk organisajon? Spesielt med tanke på hvor fæl organisasjonen i seg selv er, og hvor mange intriger og problemer det skaper for folk... Hvorfor? Mener du at det mest sannsynlge er at disse få på toppen som dikterer hvordan alt skal tolkes og forståes innad i denne sekten; har fulle og hele sannheten om alt? .... Disse lager seg oppskrifter for hvordan oppdra et barn i god JV ånd, hvordan ditt og hvordan datt... Er du ikke tilhenger av å tenke og resonere selv? At dine barn skal det? Om du er tilhenger av det, hvorfor lar du en slik organisasjon "tenke for deg"?? Tror du forresten at bibelen ble skrevet med tanke på en liten amerikansk sekt som skulle oppstå flere tusen år i etterkant? Hva er det som er så troverdig ved JV? 1 Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 For å ta det første først så stigmaiserer både du og RWS (og flere andre)... Ta sitat fra denne tråden: "Men dette var medlemmer av den selvforherligende gruppa som heter jehovas vitner... De som elsker å forherligeseg selv mens de innbiller seg at alle andre er døde i den forstand at de ikke tror på jesus og derfor ikke trengs å ta hensyn til. Vi skal være sjeleglade for at det ikke er flere av disse enn det faktik er, for ellers hadde alle andre hatt et helvette med forfølgelser, utfrysninger og ikke minst, tyverier og annen uærlighet... Trist å oppdra en unge i en så trist og gledesløs forening spør du meg..." Tja.... Jeg resonnerer og tenker selv mer enn du aner. De som irriterer meg er den kunnskapsløse kritikken av organisasjonen som dukker opp i enkelte fora med henvisninger til at Gud bor i Brooklyn etc... Det er pr def ingen som tjener på at organisasjonen eksisterer enn de som tilhører den i tillegg til de som har glede av publikasjonene... Faktum er at det er egentlig ikke så viktig for meg å tilhøre en organisasjon - men når det kommer til hva JV tror på så finner jeg at av de mulige trosretninger jeg har klart å analysere i dybden (en hel del) så finner jeg at de/vi har mest rett... Ikke nødvendigvis alt rett - men mest rett når det gjelder å forstå Bibelen... Ta ellers inn over deg at JV ikke har noen leder eller ledere - joda et styrende råd men ingen prester ect... Det er ingen som mesker seg i rikdom fra andres bidrag... Jeg mener utover det forresten bestemt å huske når du var noe mer åndelig innstilt i dine Nettby dager så var du ganske så stor tilhenger av nettopp vår bibelske forståelse på slike ting som treenigheten, helvete m.m... Lenke til kommentar
O3K Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 (endret) Jeg vil gjerne komme med et sitat fra boken; 'Er mennesket blitt til ved utvikling eller ved skapelse?'. Utgitt av, Vakttårnet i 1967; og oversatt til norsk i 1970, som er oversettelsen jeg siterer fra: «...I de vestlige land, i kristenheten, er utviklingslæren ofte en direkte årsak til at mange mennesker godtar kommunismen..» Si hva du vil om Vakttårnet, men en kilde til høyere visdom er ikke ord som jeg ville bruke om det. Det burde ikke sjokkere noen at sitatet over ble skrevet under den kalde krigen. Men kan man virkelig stole på et selskap som får seg til å trykke noe som er så opplagt påvirket av samtidspolitikk? Dette er jo tross alt ikke et hvilket som helst selskap, men et som visstnok skal forkynne den sanne tolkningen av den sanne religion! Endret 5. juli 2012 av O3K 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Jeg resonnerer og tenker selv mer enn du aner. Du virker reflektert ja, faktisk overraskende mye mer reflektert enn de man normalt ville trodd frekventerte slike sekter... Spørsmålet er: Har du hørt og, eller vet hva, kognitiv dissonans er? De som irriterer meg er den kunnskapsløse kritikken av organisasjonen Tja, en mulighet er jo såklart at folk rett og slett VET for lite om organisasjonen. Vakttårnet er IKKE på høyden i det hele tatt når det kommer til god informasjon ut til folk, har selv fått bladet en del ganger i posten og jeg LESER faktisk det som står i blekka fordi jeg er nysgjerrig (eller rett og slett for å få meg en god gneggende og oppgitt latter over alle de håpløst utdaterte og grunnløse påstandene samt fordreiningen av virkeligheten, som oftest i JV favør, som står der, for der står det ofte mye rart...). Med en lett hoderistning av oppgitthet over hva i utgangspunktet voksne opplyste mennesker kan få seg til å juge om i naiv gudetro legger jeg som regel bladet i papir innsamlingen.... Men hvis vakt tårnet er det eneste medium ut til andre folk så vil jeg si at den gjør det stikk motsatte av hva den sikkert er ment å gjøre, den skremmer folk langt vekk fra JV og er med på å fremme fordommene folk faktisk har mot JV nettopp fordi den tvister og vrir på virkeligheten og skal sette jesus som svar på alle problemer, noe jesus aldri har klart å svare på... Faktum er at det er egentlig ikke så viktig for meg å tilhøre en organisasjon - men når det kommer til hva JV tror på så finner jeg at av de mulige trosretninger jeg har klart å analysere i dybden (en hel del) så finner jeg at de/vi har mest rett... Ikke nødvendigvis alt rett - men mest rett når det gjelder å forstå Bibelen... Nøyaktig hvem andre religioner var du innom før du bestemte deg for JV? Eller var kanskje mannen din JV? Ta ellers inn over deg at JV ikke har noen leder eller ledere - joda et styrende råd men ingen prester ect... Det er ingen som mesker seg i rikdom fra andres bidrag... Og det styrende rådet holder alle andre i et fordummende grep tydeligvis, som denne tvilsomme videoen som nå ble gitt ut og som skal være en styrende pekepinne for JV'ere... Ellers så har du helt rett i at det ikke er en mann som mesker seg på de andres bekostning, det meste blir vel satt opp på dugnad tror jeg.. Ihvertfall ble rikets sal satt opp på dugnad over en helg her hjemme.... Men det koster deg vel 10% av inntektene dine, ikke sant? Eller er prosent satsen satt opp nå? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Kort innpå med en kjapp bønn - kan dere være så snill å la folk få snakke ferdig før dere kverker dem!? Jeg ønsker ikke å blande meg inn i debatten som pågår, men synes at man av høflighet og hensynet til "alle" skal la folk få snakke seg ferdig. Selv er jeg veldig interessert i hva "sofiemyr" har å fortelle, og siden den brukeren formulerer seg på en god måte, er det både alminnelig synd og skam å trette brukeren ut på alle de små nålestikk dere kommer opp med i farten. Sett heller ned farten litt, please! Husk at det kan være en grei pekepinn at vi er skapt med to ører, men har bare en munn ... Ha en fin dag! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Husk at det kan være en grei pekepinn at vi er skapt med to ører, men har bare en munn ... Ha en fin dag! Vi er også skapt med ti fingre.... Som tar for seg "pratingen" på et slikt forum... 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Husk at det kan være en grei pekepinn at vi er skapt med to ører, men har bare en munn ... Ha en fin dag! Vi er også skapt med ti fingre.... Som tar for seg "pratingen" på et slikt forum... haha, det var da ett smekkert poeng ... Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 (endret) Jeg resonnerer og tenker selv mer enn du aner. Du virker reflektert ja, faktisk overraskende mye mer reflektert enn de man normalt ville trodd frekventerte slike sekter... Spørsmålet er: Har du hørt og, eller vet hva, kognitiv dissonans er? De som irriterer meg er den kunnskapsløse kritikken av organisasjonen Tja, en mulighet er jo såklart at folk rett og slett VET for lite om organisasjonen. Vakttårnet er IKKE på høyden i det hele tatt når det kommer til god informasjon ut til folk, har selv fått bladet en del ganger i posten og jeg LESER faktisk det som står i blekka fordi jeg er nysgjerrig (eller rett og slett for å få meg en god gneggende og oppgitt latter over alle de håpløst utdaterte og grunnløse påstandene samt fordreiningen av virkeligheten, som oftest i JV favør, som står der, for der står det ofte mye rart...). Med en lett hoderistning av oppgitthet over hva i utgangspunktet voksne opplyste mennesker kan få seg til å juge om i naiv gudetro legger jeg som regel bladet i papir innsamlingen.... Men hvis vakt tårnet er det eneste medium ut til andre folk så vil jeg si at den gjør det stikk motsatte av hva den sikkert er ment å gjøre, den skremmer folk langt vekk fra JV og er med på å fremme fordommene folk faktisk har mot JV nettopp fordi den tvister og vrir på virkeligheten og skal sette jesus som svar på alle problemer, noe jesus aldri har klart å svare på... Faktum er at det er egentlig ikke så viktig for meg å tilhøre en organisasjon - men når det kommer til hva JV tror på så finner jeg at av de mulige trosretninger jeg har klart å analysere i dybden (en hel del) så finner jeg at de/vi har mest rett... Ikke nødvendigvis alt rett - men mest rett når det gjelder å forstå Bibelen... Nøyaktig hvem andre religioner var du innom før du bestemte deg for JV? Eller var kanskje mannen din JV? Ta ellers inn over deg at JV ikke har noen leder eller ledere - joda et styrende råd men ingen prester ect... Det er ingen som mesker seg i rikdom fra andres bidrag... Og det styrende rådet holder alle andre i et fordummende grep tydeligvis, som denne tvilsomme videoen som nå ble gitt ut og som skal være en styrende pekepinne for JV'ere... Ellers så har du helt rett i at det ikke er en mann som mesker seg på de andres bekostning, det meste blir vel satt opp på dugnad tror jeg.. Ihvertfall ble rikets sal satt opp på dugnad over en helg her hjemme.... Men det koster deg vel 10% av inntektene dine, ikke sant? Eller er prosent satsen satt opp nå? Du tenker nok på Pinsevennene nå (tiende)... I JV er det kun frivillige (og anonyme) bidrag... Burde sikkert gitt litt mer men jeg er en gnien kjerring Så ja, jeg vokste opp i statskirken, var innom pinsevennene, adventistene og og havnet på ateisttoget etter å ha lest endel filosofi i retningen av Immanuel Kants "praktiske fornufts" liberalteologi... Havnet vel der du er nå muligens? Min mann hadde vært ekskludert i over tyve år og begynte å snakke om at han lengtet tilbake, noe jeg likte svært dårlig. Jeg gjorde meg derfor stor flid i å finne elementer som skulle undergrave og sabotere alle muligheter til at det skulle skje. "Problemet" var at jeg oppdaget ting med spesielt Bibelen jeg aldri hadde sett/forstått tidligere og istedet for å finne argumentasjon mot fant jeg argumentasjon for... Om det var jeg som etter å ha klekket ut noen unger og overlevd hormonsentrifugen hadde utviklet et åndelig behov eller ikke vet jeg ikke, men jeg ble så oppslukt av dette at det til slutt ble jeg som dro min mann inn og tilbake En av mine virkelig sterke motforestillinger var nettopp organisasjonen og det henger faktisk i litt ennå, men jeg har etterhvert sett hvordan ting fungerer og lar tvilen komme "tiltalte" tilgode. Det ble utgitt en ny brosjyre om organisasjonen og detaljer rundt den på stevnet hvor den infamøse Sparlock ble lansert - skal poste den så snart den ligger på jw.org i digitalt format... Når det gjelder kognitiv dissonans så er det et kort du og andre liker å bruke på religiøse både her og andre steder. Og for al del, det er virkelig noen som poster her (vi vet begge hvem) som selvsagt uvitende serverer særdeles motstridende elementer som simpelthen ikke henger på greip... Dette er allikevel ikke grunn nok til at enhver som henger sine valg på religiøse moralnormer skal anklages for å være tvunget til å velge mellom to like gode eller dårlige alternativer. Det handler mer om å tilkjennegi at man faktisk ønsker å følge en vei som ikke nødvendigvis er enklest - men tryggest... Det ER mye utrygghet dessverre rundt oss, og i så måte gir Bibelen mye trøst og veilledning som faktisk funker Endret 6. juli 2012 av sofiemyr Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Havnet vel der du er nå muligens? Nope. Jeg anser det som en umulighet for meg å tro på noen gud uten bevis og med bevis så mener jeg faktiske ordentlige skikkelige steinharde bevis, ikke noe "åssomatte dersomatte" liksom-vitnesbyrd fantasi drømme bevis som religion henger på nå... Men jeg sitter litt igjen med følelsen at jesus "bare" er en unnskyldning på tryggheten samholdet gir, både for deg og for veldig mange andre... Tro er ikke tro om du skjønner hva jeg mener Det ER mye utrygghet dessverre rundt oss, og i så måte gir Bibelen mye trøst og veilledning som faktisk funker Bra dette funker for deg... Og synd at det er så mange mennesker som setter jernalderens "fornuft"og regler over dagens viten og kunnskap... Og ja, det er en rekke mennesker som er i troen rett og slett fordi de er for ignorante og uærlige til å skjønne hele bildet. Jeg var som sagt kristen en gang, det jeg kaller for skole kristen, altså det man den gangen lærte bort i skolen som den "riktige" troen på jesus, men falt rett og slett i fra da jeg ikke lenger klarte å tro at påstander er sannhet... Jeg var rett og slett for ærlig slik jeg ser det... Nå tok det en stund før jeg var helt fri for døds truslene den religionen byr på da, men etter det har jeg aldri hverken ønsket meg tilbake til den naive, fryktelig sort/hvit tenkende og ignorante "gjengen" som utgjorde den menigheten jeg gikk i, ellers takk. Jeg foretrekker skikkelige ærlige svar uten en rekke halvgjorte unnskyldninger og der ingen svar finnes er jeg oppriktig nok til å stille meg avventende uten ville gjettninger eller oppleste påstander. Så religion er nok ikke noe for meg om ikke en av disse påståtte gudene skulle ta seg en tur og faktisk la meg få VITE at den gud finnes... Enn så lenge så ser dette heller dårlig ut... Faktisk ikke mer enn løse påstander faktisk.... Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Havnet vel der du er nå muligens? Nope. Jeg anser det som en umulighet for meg å tro på noen gud uten bevis og med bevis så mener jeg faktiske ordentlige skikkelige steinharde bevis, ikke noe "åssomatte dersomatte" liksom-vitnesbyrd fantasi drømme bevis som religion henger på nå... Da var jeg der du er nå Lenke til kommentar
RWS Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Havnet vel der du er nå muligens? Nope. Jeg anser det som en umulighet for meg å tro på noen gud uten bevis og med bevis så mener jeg faktiske ordentlige skikkelige steinharde bevis, ikke noe "åssomatte dersomatte" liksom-vitnesbyrd fantasi drømme bevis som religion henger på nå... Da var jeg der du er nå Hva skjedde? Hadde du et uærlig tilbakefall? Hvordan klarte du å legitimere disse mytene i så stor grad at du klarte å tro på dem? Sannheten om kristendom, og JV, er der ute, det er bare å sjekke den opp selv... Ufattelig mye av det su i dag tror på har aldri skjedd, det er en fiksjon og lite annet, så.... Nei, du var nok ikke der jeg er nå nei, til det er du tydeligvis ALT for uærlig når du kan gå hen å ta noe så bak mål som sannhet... Beklager å måtte si det, men det er den ENESTE muligheten JEG kan forestille meg for MEG SELV akkurat nå for at JEG skulle trodd dette du åpenbert tror på.... Jeg måtte rett og slett ha gått på kraftig akkord med mitt eget intellekt om jeg skulle trodd på disse mytene i dag... intet mindre... 1 Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Jeg har veldig stor respekt for RWS som har klart å komme seg ut av religionens onde klo. Vi er alle født uten noen Gudetro. Derfor synes jeg begrepet "Ateist" er helt forkastelig. Normal vil jeg heller kalle det. Religiøs eller ikke-religiøs. Hvordan det er mulig å tro på "tannfeen" i voksen alder er for meg helt utrolig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå