Gå til innhold

automatisk oppstart av programmer før innlogging?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg en maskin som oppfører seg på følgende vis:

- trykk power

(gå å gjøre noe annet)

- skrive passord

- thunderbird er øyeblikkelig oppe, ferdig oppdatert med mail

I teorien ser jeg for meg at det gjøres på følgende måte:

maskina, etter boot, starter de nødvendige prosesser som min bruker

Blant disse prosessene er DE, med loginscript og thunderbird

Når jeg kommer tilbake til maskina og logger inn skal det nesten oppleves som unlock.

En mulig workaround er:

Automatisk login som min bruker

I loginscriptet ligger instrukser som først setter maskina i lock, deretter starter thunderbird.

Dette har tre ulemper:

- en som får fingra i maskina kan klare å avbryte loginscriptet før den før den får satt lock og dermed skaffe seg kontroll.

- Automatisk login er stor fy!

- Det er ikke alltid man ønsker å kjøre loginscriptet ved login. Jeg vil at det kun skal kjøre etter boot. Ikke når jeg tar logoff+login.

Finnes det noen smarte triks som fikser på noen av disse ulempene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget her er at maskina skal få beskjed om å gjøre seg klar, og så være klar når jeg setter meg ned noe senere. Ting skal gjøres enklere, ikke sikrere. Nevnte workaround er god nok til formålet, men også skitten nok til at det verdt å se etter alternativer.

Praksis i dag er:

-trykk power

-vent

-skriv passord

-vent

-start thunderbird

-vent

-les mail

Mens jeg vil ha:

-trykk power

-gå å gjøre noe annet

-skriv passord

-les mail

Rett og slett samle alle små ventetiden i en lang som kan brukes til noe annet unyttig.

Dette er en hjemmemaskin, men den er ikke alltid innelåst.

Lenke til kommentar

Sett maskinen til dvalemodus eller 'hibernate', ikke shutdown. Da gjenoppretter den siste sesjon ved neste oppstart. Med skjermlåsing konfigurert spør den alltid meg om passord når jeg kommer tilbake fra hibernate.

Sett thunderbird til å sjekke etter ny mail på faste tidsintervaller (usikker på om dette er standard oppførsel).

Endret av process
Lenke til kommentar

Det er en debian. Min første debian-install. Skal begynne å lete etter login-config nå.

(Har bare hatt linux (gentoo) som servere de siste 5-6 årene.)

Hibernate kan være en mulighet. At strømmen er ustabil her (merkelig nok bare på morningen) setter en stopper for drift 24/7. Maskina brukes bare for å kjapt sjekke mail og kanskje en nettavis når jeg egentlig ikke har tenkt å sitte foran en skjerm på lenge. Samt at den den starter backup av en nas-disk like etter boot. Å gi den ups til den er ikke aktuellt.

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Ser ikke ut som om debian bryr seg om ~/.xinitrc

Jeg skal jo logge inn, på et tidspunkt, men programmet skal jo starte lenge før jeg gjør det. Og utfordringen er altså å få det til å starte i det skjermbildet jeg kommer til etter innloggingen.

Lenke til kommentar

Debian ignorerer ikke .xinitrc, men det kan være at DEet ditt velger å ikke bry seg.

SLIM, eventuelt littt tweaking med inittab ser ut til å være løsningen, men Thunderbird KAN ikke starte før du logger inn.

Det du KAN ha er automatisk innlogging (med dertilhørende Thunderbird-init) som umiddelbart aktiverer skjermlås. Vil gi samme resultat.

Lenke til kommentar

Debian kommer med gnome som standard. Hadde forventet at installasjonen ville litt fler valg enn DE=ja|nei.

Med ja dro den inn gnome, openoffice, diverse spill, og mye annet rart uten noen videre spørsmål. Så skummelt ut, men det faktisk den mest responsive gnomeinstallasjonen jeg har hatt. (Gammel pc som jeg testa endel andre distroer på den gang den var ny.)

Det er definitivt noe her som gjør at .xinitrc ikke leses. Kanskje en instilling et annet sted som velger om den skal lese slikt?

Uansett, hvis eneste alternativet er autologin, med lock i loginscriptet, er man jo tilbake der jeg starta.

Lenke til kommentar

Debian-installeren 'har' dette på samme måte som ubuntu, såvidt jeg vet. Gjennom andre images.

Gnome leser ikke .xinitrc, men det er ingenting i Debian som skulle tilsi det.

Det som kan være løsningen er å modde initscriptene direkte, men det blir fort mye jobb og MYE pes under reinstallasjon/oppgradering. Ser ikke helt hva du inbiller deg å tjene på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...