Gå til innhold

[Løst] Tips til ny bærbar til fotoredigering.

Anbefalte innlegg

Noen som har gode tips til bærbare som er bra spekket og er på tilbud eller har en god pris.

Har en Nikon D800, så den gamle bærbare min begyner å slite, er over 4 år gammel.

Krav er:

- Minumum 17" skjerm

- Minst 8 gb ram, helst 16

- Ganske kraftig prosessor (har ikke helt fått sjekket opp hva som duger eller ei, siden det er mye som har skjedd siden sist jeg kjøpte)

- 1 TB harddisk (ikke absolutt krav)

- Helst blue ray spiller, men ikke et must.

Har sett på litt via prisjakt.no og vært innom Dell. Noen som har et odt oppsett på Dell å anbefale?

Budsjett 10-12.000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har gode tips til bærbare som er bra spekket og er på tilbud eller har en god pris.

Har dessverre ikke noe konkret svar, men noen generelle kommentarer: Bærbar til fotoredigering er vanskelig. Det jeg ville sett etter primært er en med god skjerm. Det finnes noen med IPS-paneler, problemet er at de er vanskelige å finne siden slike opplysninger ofte mangler i specen og paneltype er heller ikke søkbart i prisguiden, prisjakt osv (for laptoper). Personlig ville jeg også hatt matt skjerm, men det er mer en smakssak.

Jeg har ikke prøvd å editere D800-filer, men for basiseditering (crop, farger, kontrast osv) synes jeg ikke minneforbruket i hverken Photoshop eller Lightroom er spesielt høyt og 8GB vil sannsynligvis fungerer greit. Driver du med mange lag og generelt "tung" editering kan det hende du trenger 16GB, men (gitt at maskinen er oppgraderbar) og budkjettet stramt ville jeg nok prioritert andre ting før de ekstra 8GB'ene. Det spørs selvsagt også hvor mye det koster ekstra.

Andre kriterier jeg ville prioritert:

- Displayport fremfor HDMI

- USB3 (og/eller eSATA) for bra hastighet til ekstern disk

- I en så stor maskin bør det være plass til to disker og da har du mulighet for en kjapp systemdisk (SSD) + en større datadisk som er den eneste måten du kan få SSD og bra kapasitet innefor budskjett. Jeg ville offret optisk for å få en disk til for seriøs fotobruk.

Prosessor gjelder som normalt at du bare går for så bra spec som mulig. Prosessorene er veldig bra nå og er neppe den største flaskehalsen, men det spørs litt hvor avansert editering du gjør. Merk at det er en ny generasjon prosessorer inn nå så skal du ha siste generasjon (en fordel) må du sjekke lanseringsdato og spec.

Til slutt: Jeg antar at du planlegger å ha med maskinen mye for å editere siden du vil ha 17-tommer. Skal du bruke maskinen mer eller mindre fast på et sted (eller to) kan du få et bedre oppsett ved å kjøpe en 15-tommer pluss ekstern(e) skjerm(er).

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke noe konkret svar, men noen generelle kommentarer: Bærbar til fotoredigering er vanskelig. Det jeg ville sett etter primært er en med god skjerm. Det finnes noen med IPS-paneler, problemet er at de er vanskelige å finne siden slike opplysninger ofte mangler i specen og paneltype er heller ikke søkbart i prisguiden, prisjakt osv (for laptoper). Personlig ville jeg også hatt matt skjerm, men det er mer en smakssak.

Jeg har ikke prøvd å editere D800-filer, men for basiseditering (crop, farger, kontrast osv) synes jeg ikke minneforbruket i hverken Photoshop eller Lightroom er spesielt høyt og 8GB vil sannsynligvis fungerer greit. Driver du med mange lag og generelt "tung" editering kan det hende du trenger 16GB, men (gitt at maskinen er oppgraderbar) og budkjettet stramt ville jeg nok prioritert andre ting før de ekstra 8GB'ene. Det spørs selvsagt også hvor mye det koster ekstra.

Andre kriterier jeg ville prioritert:

- Displayport fremfor HDMI

- USB3 (og/eller eSATA) for bra hastighet til ekstern disk

- I en så stor maskin bør det være plass til to disker og da har du mulighet for en kjapp systemdisk (SSD) + en større datadisk som er den eneste måten du kan få SSD og bra kapasitet innefor budskjett. Jeg ville offret optisk for å få en disk til for seriøs fotobruk.

Prosessor gjelder som normalt at du bare går for så bra spec som mulig. Prosessorene er veldig bra nå og er neppe den største flaskehalsen, men det spørs litt hvor avansert editering du gjør. Merk at det er en ny generasjon prosessorer inn nå så skal du ha siste generasjon (en fordel) må du sjekke lanseringsdato og spec.

Til slutt: Jeg antar at du planlegger å ha med maskinen mye for å editere siden du vil ha 17-tommer. Skal du bruke maskinen mer eller mindre fast på et sted (eller to) kan du få et bedre oppsett ved å kjøpe en 15-tommer pluss ekstern(e) skjerm(er).

Takk for mange gode tips.

Grunnen til at jeg skifter er at jeg kun har 4gb ram og ikke får oppdatert + pluss at harddisk er full. Har 2 stk 500mb disker i den bærbare jeg har nå (en Acer 18.4")

Har egen laptop på jobben jeg har med på reiser, så det blir en laptop jeg skal bruke hjemme. Men liker best å ta med laptop'en på fanget og jobbe med bilder, og derfor vil det ikke alltid være gunstig med en 15". Ønsker derfor stor skjerm. Har en 24" ekstern skjerm, som jeg kan koble til.

Hva er fordel med display port vs HDMI port?

USB3 skal jeg sjekke at følger med, glemte det i farten. Takk for tips.

Ser at D800 filene er såpass store + at jeg har ti tusner av bilder før, så hovedlagringen blir nok på eksterne harddisker. Ser at Dell har mulighet for å velge hd+ssd på de største laptop'ene.

8GB ram vil nok holde, men da vil jeg som du nevner ha mulighet til å oppgradere, noe jeg ikke har nå.

Endret av Tom Ames
Lenke til kommentar

Hva er fordel med display port vs HDMI port?

Var kanskje litt kjapp der. HDMI støttet i tdlige versjoner max 1920x1080 som gjør at det ikke kan drive 1920x1200-skjermer (eller høyere), men sjekket nå og de siste versjonene støtter også høyere oppløsning. Displayport og DVI (dual link) har "alltid" klart høyere oppløsning (aktuelt for mange 27/30-tommere). Kjøper du en med HDMI så kan det uansett være lurt å sjekke specen for å se hva porten supporterer.

Hvis du ikke bruker ekstern skjerm noe særlig er jeg enig i at størrelsen på den innebygde skjermen er veldig viktig og at 17 tommer eller mer er fornuftig enn 15-tommer.

Lenke til kommentar

Fremdeles er det slik at mange bærbare med HDMI ikke støtter mer enn 1920 x 1080. Når det gjelder støtte over 1920 x 1200 så støttes det kun i 30 Hz (30 fps). Alt dette skyldes båndbreddebegrensningene i HDMI.

DisplayPort er således klart det mest fremtidsretta gjennom at de har full støtte for 4K i 60 Hz. Båndbredden på Displayport er mer enn det dobbelte av HDMI.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.

Har bestilt en Dell xps17 med:

- 12GB ram

- 256 GB SSD disk

- i7-2670QM prossesor

- USB 3.0 porter

Mener den har displayport også. Håper dette blir bra.

Kunne velge med 2 vanlige harddisker eller en ssd disk.

Lurer på om det er en ledig plass til en ssd disk ved en senere anledning...?

Lenke til kommentar

- 12GB ram

- 256 GB SSD disk

- i7-2670QM prossesor

- USB 3.0 porter

Er det lov å spørre hvor mye den kom på?

Lenke til kommentar

- 12GB ram

- 256 GB SSD disk

- i7-2670QM prossesor

- USB 3.0 porter

Blir ikke disse levert med 2-ramslotter da? Hvordan havnet du på 12GB da?

Lenke til kommentar

Blir ikke disse levert med 2-ramslotter da? Hvordan havnet du på 12GB da?

Ser ut som det er 3 x 4GB Ram jeg får med. Her er spec:

XPS 17

2nd generation Intel® Core™ i7-2670QM processor (2.20 GHz with Turbo Boost up to 3.10 GHz)

Minne

12288MB 1333MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [3x4096]

Tastatur

Innebygd nordisk flerspråklig tastatur

Grafikkort

3GB NVIDIA® GeForce® GT 555M Graphics Card - 3D Capable

Harddisk

256GB Solid State Hard Drive

Operativsystem

Windows® 7 Home Premium, 64-biters, Norsk

Optisk stasjon

8x DVD+/-RW, & Blu-ray Disc™ combo drive (reads Blu-ray Disc™ & writes to CD/DVD

Trådløs tilkobling

Intel® Centrino® Advanced-N 6230 (2x2 b/g/n+ Bluetooth Combo Card)

Kabler

European 250V Power Cord

Leveringsdokumenter

Norsk dokumentasjon

Gedis Bundle Reference

N05X7M35

Service

Standard Service - 1 year of Collect & Return 10 day coverage included with your PC

Extended Service

3 års maskinvare hjemmeservice neste dag

Integrated Mobile Broadband

Mobile Broadband Not Included

Bestillingsinformasjon

XPS L702x Order - Norway

Primærbatteri

9-cell 90Whr Lithium Ion battery

Bærevesker

Ingen bæreveske

Dell System Media Kit

XPS L702x Resource DVD

Farger

Silver Anodized Aluminum Cover

Accidental Damage Support

3 års skader ved uhell skyttelse

Online Backup

DataSafe sikkerhetskopiering online, 2GB – 1 års lisens

TV Tuner and Remote Control

Internal DVB-T TvTuner

LCD

44 cm(17.3") FHD 3D WLED TL (1920x1080) 1080p with 2.0 Mega Pixel Integrated Camera with 3D Glasses

DataSafe

Grunnleggende Datasafe Lokal sikkerhetskopiering 2.3

Microsoft-programvare

Microsoft® Office Starter 2010 inkluderer begrenset funksjonalitet for Word og Excel med reklame.Uten PowerPoint og Outlook.

Protect your new PC

McAfee® Security Centre - 15 måneders beskyttelse – norsk

Power Supply

150W AC Adaptor

Operating System Recovery Options

OS Media MUI Windows® 7 Home Premium (64 biter) ressurs-DVD

Endret av Tom Ames
Lenke til kommentar

- 12GB ram

- 256 GB SSD disk

- i7-2670QM prossesor

- USB 3.0 porter

Er det lov å spørre hvor mye den kom på?

ca 14.500,- inkl. frakt om mva. Har da med bl.annet 3 års service neste dag. Har postet spec som svar på en annen post.

Edit: La inn en kode som gav 800,- rabatt ved kjøp av xps pakke til en verdi over 8990,- for å ende på denne prisen.

Endret av Tom Ames
Lenke til kommentar

Mener alle Dell xps 17 har dobbel HD-dokking.

Takk for tips til den artikkelen. Vil nok sette inn en ekstra SSD disk til høsten/vinteren. Prisene faller vel jevnt på slike disker, så greit å vente litt. Hadde håpet jeg kunne velge en HD og en SSD, men valget var 2 stk HD eller en stk SSD. Kapasiteten vil uansett være for liten til å kunne ha hele bildearkivet lagret, da jeg allerede har over en TB med bilder. Derfor ønsket jeg å kun kjøre SSD disker, pga størrelsen på Nikon D800 filene og ytelsen det krever for å få gjort dette uten særlig ventetid.

Vil nok også prøve å redigere HD filmopptakene fra speilrefleksen, og da er det ok at hele maskinen er greit spec'et, inkludert skjermkortet (ikke at det er noe rått skjermkort som sitter i maskinen, men ok nok til video redigering ihvertfall).

Lenke til kommentar

Men hva man skal med blu-ray/dvd i en laptop er et helt annet spørsmål :)

Se på pr0n når man er ute å reiser, og ikke har godt nok bredbånd? :ninja:

Om dette er et absolutt krav for enkelte så bør de muligens heller fokusere på andre tjenester på reiser? :grin2:

Lenke til kommentar

Men hva man skal med blu-ray/dvd i en laptop er et helt annet spørsmål :)

Har pr. dags dato kun blueray spiller koblet opp mot anlegg i kjeller stue.

Oppe i stuen har vi ikke blueray, så da er det nå et pluss å kunne koble til en blueray spiller der hvis behovet melder seg.

det går heller ikke an å velge bort bluray spilleren på denne Dell modellen og tror ikke det er mange hundre lappene i kostnad for den heller, så jeg ser ikke problemet i det hele tatt :)

Lenke til kommentar

Problemet er vekt, derfor jeg liker Apple sin nye strategi; de har droppet dette fullstendig og heller gått for langt mindre og lettere design i helstøpt aluminium. trenger man blu-ray/dvd; så kan dette kobles opp via USB. Har forøvrig så langt ikke hatt noe DVD/Blu-ray koblet til min macbook air. Har absolutt ingen behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...