BurntToast Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Hei, Jeg har en eldre Acer Aspire 5920G, kjøpt i 2008. Prosessor: Intel Dual Core T5550 @1,83GHz Grafikkkort: ATI mobility radeon HD 3400 series. Opreativsystem: Windows 7 32 bit. Opprinnelig kom denne dataen med 3Gb men rammen kunne oppgraderes til 4Gb. Etter oppgradering kommer denne informasjonen opp: (Klikk på bildet for å se større) Mitt spørsmål er derfor: Hvorfor er kun 3Gb RAM useable? Vet noen hvordan en fikser det slik at all ram blir tatt i bruk? Jeg har prøvd å google det, men har enda ikke funnet noe godt svar. Blir evig takknemlig for hjelp Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Fordi du har 32 bit som kun støtter 3.5gb ram ish Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Windows 7 32 bit kan maks adressere 4 GB. Til fratrekk kommer adresser som er reservert av diverse hardware. I praksis vil du derfor kun få utnyttet 3-3,2 GB ram. 1 Lenke til kommentar
Redman Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Jaaada.. du ha googla;) tror deg ikke litt engang! 1 Lenke til kommentar
BurntToast Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) Windows 7 32 bit kan maks adressere 4 GB. Til fratrekk kommer adresser som er reservert av diverse hardware. I praksis vil du derfor kun få utnyttet 3-3,2 GB ram. Takk for svar. Ja, det var noe lignende jeg også fant på nett men jeg får det ikke helt til å stemme. Jeg har en annen laptop, Acer timeline 64bit, som kom med 4Gb minne og kunne oppgraderes til 8Gb minne. Da jeg oppgraderte var 7,85Gb "usable". Derfor følte jeg at det var i overkant lite at kun 3,00Gb var usable på min eldre Acer. Pluss at 3,00Gb virket som et altfor "rundt" tall:s Har du kjennskap til et program som kan sjekke ut om alt er som det skal være mtp RAM? Med det mener jeg et program som sier hvordan den forskjellige rammen blir brukt. Kunne vært greit å avkrefte at det ikke var fingertrøbbel fra min side=) Edit: Når jeg sjekket på nett stod det at Windows 7 32bit støttet opp til 4Gb RAM. Endret 4. juli 2012 av BurntToast Lenke til kommentar
oOF Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 I det biten med minne er vel også skjermkortets minne inkludert også? Lenke til kommentar
laurell Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Windows 7 32 bit kan maks adressere 4 GB. Til fratrekk kommer adresser som er reservert av diverse hardware. I praksis vil du derfor kun få utnyttet 3-3,2 GB ram. Ja, det var noe lignende jeg også fant på nett men jeg får det ikke helt til å stemme. Jeg har en annen laptop, Acer timeline 64bit, som kom med 4Gb minne og kunne oppgraderes til 8Gb minne. Da jeg oppgraderte var 7,85Gb "usable". Derfor følte jeg at det var i overkant lite at kun 3,00Gb var usable på min eldre Acer. Pluss at 3,00Gb virket som et altfor "rundt" tall:s Kan være flere grunner til dette, jeg kommer på 2 i farten. 1.Trykk startknappen, i søkefelten skriver du "msconfig" - velg boot - så Avanserte alternativer, se deretter om "Maksimal Minnestørrelse" er markert, den skal _ikke_ være markert! Ta så en boot om du huker av valget. 2. Om dette ikke løser problemet må du inn i BIOS og lete litt der etter noe som har med RAM å gjøre, evt så må du oppdatere BIOS`en din. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 @BurnToast: Det er nok HD 3400 GPU-en som "stjeler" det meste av minnet ditt. 1 Lenke til kommentar
BurntToast Skrevet 5. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2012 Jeg satt inn den gamle RAM brikken og da viste dataen følgende bilde: ^^Det virker som 3 av 3 Gb ram er "useable" ettersom det ikke står noe annet. Jeg finner det derfor rart all den nye RAMen skal bli spist av grafikkortet. @Bolson: kjenner du til en metode for å undersøke om grafikkkortet faktisk bruker RAMen? @Laurell: Jeg har forsikret meg om at nr. 1 ikke er markert, men jeg har enda ikke sett på nummer 2. RAMen som er installert er en Corsair ValueSelect hvis det har noe å si. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 (endret) Setter du bare i 1 GB så kan den bare bruke 1GB Du må ha 64bit windows for å få utnyttet 4GB fullt ut,det er ikke mer å lure på.. Endret 5. juli 2012 av TaZ Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Poenget er at Windows 32-bit kun kan adressere 4 GiB (totalt). Av disse 4 GiB adresserom skal også minne på skjermkortet samt en lang rekke andre funksjoner ha sine adresserom. Om skjermkort + diverse trenger f.eks 1 GiB adresserom vil man ved 4 GiB minne ha 3 GiB som kan brukes (4 -1). Har man 3 GiB minne vil man fremdeles ha 3 GiB tilgjengelig (også her er det 4 - 1). Altså har dette ikke noe med minne i seg selv å gjøre, men det har med at 32-bit kun har et 4 GiB adresserom for minne og alt annet som trenger minne. Grafikkortet bruker ikke rammen, men de bruker adresserommet til rammen - som da ikke blir tilgjengelig. 1 Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 I det biten med minne er vel også skjermkortets minne inkludert også? To måter skjermkortet minne er inkludert på. Mange bærbare har delt minne mellom grafikk og CPU, evt en hybrid løsning med noe dedikert minne og noe fra system minnet. Tar grafikk 512 av 4gb sitter du igjen med 3.5 Det andre er at grafikk minnet telles med de 4GB i et 32 bit system. Har du en pc med 4GB system minne og 2GB minne på skjermkortet vil du bare få brukt 2GB av system minnet, du ville faktisk ligge bedre ann med 2GB system minne og Win 7 32 bit da du kunne brukt swap fil i tileg. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Kommer ikke Windows7 med både 32 og 64bit i samme pakke? Isåfall er det bare å formatere disken og legge inn 64bit system. Problem løst. Jeg har en Win7 retail-utgave, og i den pakka ligger både 32 og 64bit-plata. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Ikke når det gjelder OEM som er det vanlige på bærbare. Kun retail som har begge versjonene. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Det andre er at grafikk minnet telles med de 4GB i et 32 bit system. Har du en pc med 4GB system minne og 2GB minne på skjermkortet vil du bare få brukt 2GB av system minnet, du ville faktisk ligge bedre ann med 2GB system minne og Win 7 32 bit da du kunne brukt swap fil i tileg. Dette er feil. Du mister ikke 2 GB av system minnet. Windows adresserer ikke skjermkortets minne direkte. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå