TanteEdgar Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Skal nå muligens levere tilbake en problempc som jeg har slitt med lenge nå, får det nok igjen på garantien da den har vært inne 3 ganger til rep. og nå har den begynt å trøble igjen. Derfor er jeg på utkikk etter ny laptop, helst en litt kraftig en. Den jeg har nå kostet ca 7k for et år siden (eller 11mnd). Min data har nå en AMD 4x ettellerannet, 8gb minne, 1gb skjermkort og 1000gb disk. Dette er vel ok for en 7k pc, men jeg kunne tenkt meg en litt mer "mamba" pc. Jeg har nesten fått skrekken for ferdigpcer, HP skal iallefall ikke i mitt hus mer. Jeg har kikket innom en side som heter Multicom og ser at de lager laptoper etter bestilling. Er Multicom bra maskiner? Hor mye laptop er det mulig å få for rundt 15k? Jeg har også en ganske ny 500gb disk liggende som helt sikkert kan brukes. Så i stedet for å koste på 400kr for en ekstra disk så kan det legges i mer minne/skjermkort ect... Jeg bare monterer inn disken jeg har liggende. Kunne noen med peiling ha satt opp det beste oppsettet for ca 15 lapper? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Hva er fokusene dine? Spill? Isåfall hvilke spill? Batterilevetid? Vekt, størrelse? Utseende? Service? Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 Tenkte på litt spilling, ja. Type spill er vel de mer krevende som f.eks Skyrim og Crysis 2 etc. Pcen står alltid i nærheten av et strømuttak, så batterilevetid er ikke veldig viktig. Vekt er heller ikke noe jeg bryr meg veldig mye om, men 17" er vel noe dyrere enn 15"? Altså hvis du skal ha en like kraftig spesifisert 17-tommer som en 15-tommer, så blir vel 17" endel dyrere? Men det er veldig behagelig størrelse da, jeg har 17" nå. Full HD skjerm er vel å foretrekke og helst matt. Har hatt både blanke og matte skjermer, blanke skjermer har mye reflekser og dritt. Utseende er meg totalt likegyldig, det er skjermen jeg skal glo på likevel. Litt usikker på hva du mener med service, de fleste butikker har vel god service? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 I denne pris- og ytelsesklassen er det fint lite forskjell i pris mellom 15" og 17" Mitt forslag: http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10615944;c:100560;fl:0#2806-10616042-1;2807-4710186-1;3175-10501975-1;2817-4603260-1;2872-10501975-1;2813-10582288-1;2815-10500502-1;2808-10583002-2;2811-10616395-1;2809-10520786-1 7970M er langt kraftigere enn 675M, og nesten like kraftig som 680M (Nvidia overpriser sine bærbare skjermkort ja.) Hvor kraftig er et 7970M? http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic-Cards.13849.0.html Stort sett alle nyere (lette) spill går på omtrent maks, mens de tyngste spillene vil du måtte kutte litt ned på for grei ytelse. Alienware/Dell har bedre Service enn de fleste siden man kan få opp til 3 års hjemmeservice på døra neste dag dekket for et tillegg i prisen, det kan ikke Multicom matche siden de er såpass små i forhold Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 Har alltid trodd at Alienware var overpriset. Tar jeg feil? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Har alltid trodd at Alienware var overpriset. Tar jeg feil? http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n00w7m01&model_id=alienware-m17x-r4&c=no&l=no&s=dhs&cs=nodhs1 Du betaler 700 kr ekstra her for tilsvarende specs som multicom-maskinen. Om robusthet og kvalitetsfølelse er veldig viktig for deg vil jeg påstå de 700 kronene er vel verdt det, men du får ikke matt skjerm her. Dessuten får du jo også all Alienware-blingen (baklyst tastatur har ofte vist seg å være praktisk i min opplevelse, og høyttalerne på min M14x er imponerende gode for å være så små.) 1 Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 Har lest som noe som heter Razr Blade, den var visst overpriset, men hadde veldig mange justeringsmuligheter, bla. lysene i tastaturet. Tror man kunne velge farger og inndele soner, har Alienware et sånt system siden du sier den har tastaturlys? Tviler på det er veldig praktisk, men stash er jo alltid morro Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Har lest som noe som heter Razr Blade, den var visst overpriset, men hadde veldig mange justeringsmuligheter, bla. lysene i tastaturet. Tror man kunne velge farger og inndele soner, har Alienware et sånt system siden du sier den har tastaturlys? Tviler på det er veldig praktisk, men stash er jo alltid morro Mitt keyboard har fire soner jeg kan sette en farge på, ikke like individuelt som Razer Blade nei. Men så er Razer Blade laget for å være en 17" bærbar først og spillmaskin etterpå, så den er ikke særlig imponerende fra et maskinvareperspektiv. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 Aaah... Så de e SÅNN de e... Har fått litt å tenke på nå. Såg forresten en Samsung maskin på Multicom, den hadde mange store tall iallefall, men om den er noe monster klarer jeg ikke å tyde utfra bokstav og tallkombinasjoner... http://www.multicom.no/NP700G7C-Series-7-17e3-Full-HDe-Intel-Core-i7-3610QMe-16GBe-1e5TB-7200RPM-(750GBx2)e-BluRaye-GF-GTX-675M-2GB-GDDR5e-BTe-WiDie-Windows-7-Home-Premium-SAMSUNG/cat-p/c100560/p4601704 Lenke til kommentar
Oskbre Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Samsungen har 675M som er et mye svakere grafikkort enn 7970M, som sitter i multicom og alienware sin maskin. Hvis du er student kan du får 15% rabatt på dell/alienware sine pc'er 1 Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 Jeg har kikket litt rundt og ser nå at Alienware pcene ikke er så spinndyre som de var før. En hvilken som helst annen pc nærmer seg veldig den prisen om man skal ha like bra ytelse. Ser at det går an å få en såkalt SSD på 256gb, men da skyter også prisen i været. Er ytelsen på SSD så bra at det kan forsvare prisen? Som sagt så har jeg en nesten ny 500gb disk i PS3'en min som jeg kan bruke siden jeg mer eller mindre har sluttet å bruke PS3. Jeg setter heller inn igjen den gamle 60gb disken. Jeg tror jeg har forstått at 256gb disken er èn enhet og ikke to separate som er koblet sammen. Men for å høre med dere som kan dette, her er et forslag jeg har sett på (det ble 15k + + + + +) Klipp og lim fra webshopen: Intel® Core™ i7-3610QM (6MB Cache, up to 3.3GHz w/ Turbo Boost 2.0 Windows® 7 Home Premium, 64-biters, Norsk 2 GB GDDR5 AMD® Radeon™ HD 7970M 8192 MB (2 x 4 GB) 1600 MHz tokanals DDR3 256GB Solid State Hard Drive -------------------------------------------- Denne er jeg mest usikker på 44 cm(17.3") Wide FHD (1920 x 1080) WLED LCD Alienware M17x Stealth Black DVD+/- RW-stasjon (leser og skriver til DVD og CD Killer Wireless-N 1103 a/g/n 3x3 MIMO with Bluetooth 4.0 Alienware TactX-mus 434,25 kr Jeg har en 11-12 år gammel Logitech optisk mus som kanskje kan pensjoneres nå. Men den har vært enormt bra hele veien. Totalen på dette er ca 19500kr med SSD og ca 16300kr med en 500gb disk. Det er mye forskjell, men er forskjellen så enorm at det på noen måte kan forsvare prisen? Er det evt billigere å få tak i en løs SSD selv og sette inn? Jeg får jo med en recoverydvd uansett, så jeg kan jo sette inn hvilken disk jeg vil uten å miste Windows etc... Ser også i en annen tråd her at en person ble tilbudt en bedre pris enn normalt ved å ringe til Dell, det er jo verdt å prøve Stemmer det at disse pcene har HDMI inn? Altså kan man da spille PS3 på pc-skjermen? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Totalen på dette er ca 19500kr med SSD og ca 16300kr med en 500gb disk. Det er mye forskjell, men er forskjellen så enorm at det på noen måte kan forsvare prisen? Er det evt billigere å få tak i en løs SSD selv og sette inn? Jeg får jo med en recoverydvd uansett, så jeg kan jo sette inn hvilken disk jeg vil uten å miste Windows etc... Stemmer det at disse pcene har HDMI inn? Altså kan man da spille PS3 på pc-skjermen? Billigere å kjøpe løs SSD vanligvis, Crucial M4 512GB kan fås på komplett for 3900 kr. Kan ikke M17x ha to HDDer forresten? Trenger på ingen måte å ha spill på SSDen. Ytelsesforskjellen fra en HDD til en SSD er så enorm at 600 kr for 60GB er et røverkjøp, vi snakker om å gå fra Pentium 4 til dagens prosessorer x10, så enorm er forskjellen. Hadde gått for en annen mus enn Alienware sin, sjelden disse er noe annet enn rebrands og enda mer sjelden de faktisk er gode. Min M14x R2 har ikke HDMI inn ihvertfall, har svært vanskelig for å forestille meg at Dell har lagt inn et capturecard i sine laptoper, det høres særdeles lite effektivt ut for en gaminglaptop om man ser på pris/vekt/strømforbruk Annet: Du kan få 8GB DDR3 1600MHz på komplett for 430 kr, syns det er drøyt å betale 300 kr for 2GB RAM ekstra når 6GB er mer enn nok idag for spill og RAM-prisene vil falle enda mer over tid. 500GB 7200RPM HDD + 32GB mSATA SSD (Under "Others") for caching høres ut som den optimale løsningen egentlig, eller 750GB om du vil ha mer lagring. SSDer er mest av alt for å få programmer til å laste raskere, cache-bruk av disse er den mest optimale løsningen siden man får masse IO-ytelse for de små filene og sekvensiell ytelse på HDDer er på ingen måte en flaskehals. Alternativt kan du kjøpe 2x HDDer i RAID0, kjøpe en 128GB SSD og eksternt HDD-kabinett fra komplett, det vil nok bli litt raskere enn med SSD cache og om du trenger en ekstern HDD for rask overføring av store filer med USB3.0 slår du to fluer i en smekk. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 9. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2012 Har snakket med en som jobber med data og fått beskjed om at et raid 0 oppsett skulle være bra nok til spilling. Han er iallefall enig med meg om at den vanvittige prisen på ssd ikke kan forsvares av ytelsene i forhold til et raid 0. Valget hos Dell er 2x500gb 7500 disker som da gir 1tb og langt bedre ytelse enn å ha en enkel harddisk, om jeg misforstod rett. Fikk også beskjed om å velge full 3års garanti og uhellforsikring for da mente han at Dell bygger hele maskinen kraftigere (mer robust), dette skal jeg sjekke mer opp i. Ram var det aldri for mye av visstnok, så jeg slenger på de 2gb ekstra, frakt vil jo komme utenom hvis jeg kjøper fra f.eks Komplett og vinninga går opp i spinninga. Dessuten vil jeg da få to identiske rambrikker og da bedre utnyttelse av tokanals greiene (har jeg lest). Med AMD skjermkortet sa han at prosessoren ikke trenger å være så enormt kraftig, da det kraftige skjermkortet visstnok vil avlaste prosessoren endel. Ang. den Alienware TactX musa, jeg har sett litt reviews på den og de fleste sier at den er kjempebra, uansett må det være bedre enn den jeg har nå. 3d skjerm er etter min mening bare tull på en så liten skjerm og med en teknologi som egentlig er i startfasen så ser jeg på det der som penger i dass. Men full HD skjerm er det ikke noe spørsmål om, den skal velges. Vet noen hvordan lyden i pcen er? På min møkka-HP har jeg Beats høyttalere og de låter faktisk kjempebra (til en laptop å være). Har noen testet eller hørt m17x sin lyd? Tror iallefall at det er noe 5.1 greier. Ang. Windows, så fikk jeg beskjed om å velge enten Proff. eller Ultimate utgaven, men jeg forstod egentlig ikke helt hvorfor, han brukte litt vel mye faglige ord og uttrykk når han forklarte meg dette. Det som ble nevnt med en ekstern SSD som hurtigminne, fungerer det som dette Readyboost systemet? Den delen forstod jeg ikke helt. Håper ikke dere irriterer dere ihjel over min noobhet, men jeg har ikke fulgt med på disse datagreiene på mange år. Men jeg vet hva en noob og lol er i det minste Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Har snakket med en som jobber med data og fått beskjed om at et raid 0 oppsett skulle være bra nok til spilling. Han er iallefall enig med meg om at den vanvittige prisen på ssd ikke kan forsvares av ytelsene i forhold til et raid 0. Valget hos Dell er 2x500gb 7500 disker som da gir 1tb og langt bedre ytelse enn å ha en enkel harddisk, om jeg misforstod rett. Fikk også beskjed om å velge full 3års garanti og uhellforsikring for da mente han at Dell bygger hele maskinen kraftigere (mer robust), dette skal jeg sjekke mer opp i. Ram var det aldri for mye av visstnok, så jeg slenger på de 2gb ekstra, frakt vil jo komme utenom hvis jeg kjøper fra f.eks Komplett og vinninga går opp i spinninga. Dessuten vil jeg da få to identiske rambrikker og da bedre utnyttelse av tokanals greiene (har jeg lest). Med AMD skjermkortet sa han at prosessoren ikke trenger å være så enormt kraftig, da det kraftige skjermkortet visstnok vil avlaste prosessoren endel. Ikke for å virke frekk, men alt det der er helt feil: En typisk HDD oppnår ca 130MB/s sekvensielt og klarer rundt 100 IOPS med tilgangstider på 10ms, en typisk SSD oppnår 500MBs sekvensielt og over 10 000 IOPS med tilgangstider på 0,01ms. Hva som er viktigst i de fleste tilfeller er IOPS, å påstå at et RAID0-oppsett med HDDer klarer å komme i nærheten av hva en typisk SSD klarer er så fjernt fra virkeligheten som det kan bli, du kan like greit påstå at en Pentium 4 er sammenlignbar med en Core i7-3770k. Robusthet mot garantitid? Har ikke peiling her, syns min M14x virker veldig solid til tross for at jeg "bare" valgte 1 år garanti. Mer RAM er kun nyttig om det kan brukes. Fakta er at spill er begrenset til 4GB bruk i dag siden alt er på 32bit, og de færreste er Large Address Aware, så de aller fleste klarer kun opp til 2GB. Kraftigere skjermkort krever kraftigere prosessor, nesten alle mer krevende grafikkinnstillinger krever ekstra prosessorsykler. Skjermkort i bærbare er ikke i nærheten av kraftige nok til at du vil kunne måle eller merke forskjell på 10% ekstra CPU-ytelse i annet enn 3DMark11. Vet noen hvordan lyden i pcen er? På min møkka-HP har jeg Beats høyttalere og de låter faktisk kjempebra (til en laptop å være). Har noen testet eller hørt m17x sin lyd? Tror iallefall at det er noe 5.1 greier. Ang. Windows, så fikk jeg beskjed om å velge enten Proff. eller Ultimate utgaven, men jeg forstod egentlig ikke helt hvorfor, han brukte litt vel mye faglige ord og uttrykk når han forklarte meg dette. Det som ble nevnt med en ekstern SSD som hurtigminne, fungerer det som dette Readyboost systemet? Den delen forstod jeg ikke helt. Håper ikke dere irriterer dere ihjel over min noobhet, men jeg har ikke fulgt med på disse datagreiene på mange år. Men jeg vet hva en noob og lol er i det minste Min Alienware M14x har jeg sagt flere ganger at jeg er mektig imponert over høyttalerne på: god bass, veldig høyt volum, og god lydkvalitet størrelsen tatt i betraktningen, men det er selvfølgelig ikke en erstatning for skikkelige høyttalere. Win 7 Pro eller Ultimate mot Home Premium støtter mer enn 16GB RAM, flere CPUer (fysiske brikker,) og det er det. Ingenting som betyr noe for gaming i dag eller i den (relativt) nære fremtiden en M17x vil vare for nye spill. SSD Cache foregår på maskinvarenivå, og blir forbedret av Intels programvare. Readyboost er en dårlig sammenligning, en bedre sammenligning er at de mest søkte sektorene på disken vil legges over på SSDen. Siden en SSD har tilgangstider som er en tusendedel av hva en HDD kan levere vil lastetiden for ofte brukte programmer forbedres enormt. Lenke til kommentar
secondarykid Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Samsungen har 675M som er et mye svakere grafikkort enn 7970M, som sitter i multicom og alienware sin maskin. Hvis du er student kan du får 15% rabatt på dell/alienware sine pc'er Kan hinte om at nevnte samsungmaskin får en storebrorutgave lik den som kom i fjor, nå til høsten med 7970m og 3d-skjerm. Datoen er ikke helt spikret enda, men antar rundt august-september. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Må spill installeres på SSD'en for å få optimal ytelse? I såfall kunne det kanskje være greit med en 256gb disk fremfor en 128 eller 60 elns. Det blir jo fort fullt når man har flere installasjoner på mange gb hver. Windows tar vel også masse plass. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Må spill installeres på SSD'en for å få optimal ytelse? I såfall kunne det kanskje være greit med en 256gb disk fremfor en 128 eller 60 elns. Det blir jo fort fullt når man har flere installasjoner på mange gb hver. Windows tar vel også masse plass. Spill har ekstremt lite nytte av å lagres på SSD, lastingen for spill er for det meste sekvensiell lesing av store filer. SSDer vil hjelpe medt på lastetiden til programmer med høy lastetid som Windows og Photoshop, for de fleste holder derfor en 120GB SSD i lange baner. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Jeg har nå fått et tilbud fra Dell (jeg ringte) Alienware m17x med følgende specs: Standard prosessor Amd 2gb skjermkort 8gb minne 500gb disk (skal kjøpe en 128gb ssd på Komplett) Fullhd skjerm uten 3d tullet Det anabole wifi-kortet man kunne velge TactX mus (for å matche pcen) 1 år uhellforsikring så jeg kan sprute Monster og Cola overalt Totalprisen kommer på 15 785kr Noen innvendinger mot dette oppsettet her? Så langt som jeg har lest meg opp så vil det bli skrekkelig dyrt å få noe særlig mer guff i denne pcen her hvis jeg velger deler fra listen på webshopen der. 5-10 arbeidsdager levering synes jeg heller ikke er verst i det hele tatt. Hun fra Dell sa hun kunne oppføre den som haste-bygg om jeg trengte den kjapt Ssd disker så jeg man får for under 1000kr og med over 500mb/s. Men finnes det forresten hvitt lys på pcen? I tilfelle jeg skulle føle for å ikke ha pimpet pc hele tiden. Lysstyrken går vel an å stille på som på alle andre pcer? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Ssd disker så jeg man får for under 1000kr og med over 500mb/s. Men finnes det forresten hvitt lys på pcen? I tilfelle jeg skulle føle for å ikke ha pimpet pc hele tiden. Lysstyrken går vel an å stille på som på alle andre pcer? Ikke se på sekvensielle hastigheter når du handler SSD, velg: Samsung, Crucial eller Intel, så får du best ytelse og viktigst av alt ingen problemer. Alienware har hvitt lys ja. Lysstyrken på skjermen kan justeres, på tastaturet er det kun av/på. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Takker for alle svar så langt, jeg syntes litt synd på deg, arni90 for alt maset Men du har iallefall hjulpet masse da Jeg snakket med en på den lokale datasjappa og han hadde både Intel og Ocz til rundt 1000-lappen for 128gb. Så jeg tror jeg kjøper en disk derfra, bedre å støtte de små firmaene enn de svære om overtar hele markedet, sånn som Komplett som har sånne terminator roboter som sorterer varene på lageret... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå