Gå til innhold

Hva gjelder først; reklamasjonsrett (forbrukerkjøpsloven) eller bruktbilgaranti?

Anbefalte innlegg

Hei, har havnet i en liten sak der jeg er usikker på hvordan jeg skal reagere. Kjøpte en brukt Volvo hos en Wolkswagen-forhandler. Vi har tre ganger nå opplevd at bilen stopper i fart, tilsynelatende uten noen grunn. Vi får start på den igjen umiddelbart. Ringte til min forhandler og la frem problemet, da bruktbilgarantien vi fikk med fremdeles er gjeldende. Forhandler mente her i første omgang at den type problem var reklamasjonssak, og ba meg da kontakte Volvo-forhandler. Var i kontakt med to forskjellige kundebehandlere hos Volvo, den første mente at dette nok gikk på reklamasjon, men han kunne ikke ta meg inn pga lang ventetid. Ringte neste på listen, og der var han mer usikker, mente at bruktbilgarantien er gjeldende her, men at det kunne avhenge av hva som er feil.

Det jeg lurer på er, hva er det som er gjeldende i mitt tilfelle, er det bruktbilgarantien eller forbrukerkjøpsloven? Hvem og hva bør jeg forholde meg til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal kun forholde deg til forhandleren du kjøpte bilen av. Ved en reklamasjonssak kan du levere bilen hos selger, og forlange leiebil om reparasjonen vil ta mer enn syv dager. Om da selger reparerer bilen selv, eller kjører en reklamasjonssak mot Volvo er jo ikke noe du skal måtte bekymre deg om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Lufthode. Du skal kunne forholde deg til den du har kjøpt bilen hos, ferdig snakka.

Om det er en kjøpsrettslig mangel (garantien skal jeg ikke uttale meg om) som de mener de skal kunne gjøre gjeldende overfor sin leverandør, så innrømmer de jo at den forelå allerede da de solgte den til deg. Sak virker dermed ganske enkelt.

Hvordan de fikser det/hvem som i siste instans betaler er ikke ditt problem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...