Gå til innhold

Delta i forskningstudie innen Javaprogrammering!

Anbefalte innlegg

Vi trenger din hjelp!

I forbindelse med vår mastergrad er vi nå i gang med innsamling av data for vår masteroppgave. Målet med studiet er å undersøke hvorvidt det er forskjeller mellom programmerere som er selv-lærte og de som har fått erfaring gjennom akademisk utdannelse. En spørreundersøkelse og et sett med programmeringsoppgaver er utviklet og du kan bidra ved å respondere!

Testprogrammet vi benytter vil ta 1-2 timer å gjennomføre avhengig av hvor rask du er som programmerer. Programmet vil bestå av en selvrapporteringsdel og tre Java-programmeringsoppgaver med ulik kompleksitet. Hvis du liker korte programmeringsutfordringer som er ikke-logaritmiske, vil du antakeligvis ha glede av å utføre de tre oppgavene i studiet. Studiet kan utføres sammenhengende, men det er også mulighet til å ta pauser mellom oppgavene. Du kan for eksempel fortsette med gjennomføringen dagen etter at en oppgave er løst.

Etter at du har gjennomført studiet vil du få tilbakemelding på hvor gode dine programmeringsferdigheter er, sammenlignet med andres. I tillegg vil du få tilbakemelding på dine estimeringsferdigheter. Programmeringsutfordringene du vil møte har tidligere blitt brukt omfattende i annen forskning, noe som bidrar til å gi deg en god indikasjon på hvordan dine ferdigheter er sammenlignet med andre Java-programmerere.

All data vil bli behandlet konfidensielt.

Vi trenger ett bredt datagrunnlag med respondenter, så om du synes dette høres interessant ut og har lyst til å bidra, oppfordrer vi deg til å bli med! Vi setter stor pris på ditt bidrag! Vi er også veldig åpne for konstruktiv kritikk så kommer du over ting som bør forbedres eller endres, ikke nøl med å si i fra.

Hvis du er interessert i å delta, vennligst send en epost til [email protected]. En link til undersøkelsen vil bli sendt i retur.

Bakgrunnsinfo:

Som en del av vår mastergrad i Organisasjonspsykologi og Ledelse ved Handelshøgskolen BI undersøker vi hvordan ekspertise og utdannelse påvirker eksperters ytelse og hvordan forskjellige utdannelsesbakgrunner og erfaring påvirker programmereres mentalitet når de møter programmeringsoppgaver av varierende kompleksitet. Vi samarbeider med Technebies og Thorvald Hærem (veileder) fra Handelshøyskolen BI. Masteroppgaven kan sees på som et ledd i en forskningskjede. Våre samarbeidspartnere vil fortsette forskningen på dette fagfeltet etter at vår masteroppgave er ferdigstilt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Takk til dere som har svart, det setter vi veldig pris på! Var det noe som virket rart, eventuelt ikke virket som det skulle? Vi skal publisere dette i flere fora i tiden fremover og setter pris på all den feedbacken vi kan få. Dette gjelder også invitasjonsteksten over, så hvis det er noe dere her på diskusjon.no syns bør endres, eller virker kronglete formuler (dumt hvis teksten skremmer bort respondenter), ikke nøl med å si fra!

Mvh

Knut Erlend

Edit: Studiet er fortsatt aktivt, så det er fortsatt bare å melde seg på!

Endret av Knut Erlend
Lenke til kommentar

Beskrivelsen av hvordan prosjektet skal importeres i Eclipse stemte ikke helt hos meg (jeg bruker Eclipse Juno). Jeg gjorde det slik: File --> New --> Java Project, deretter fjerne avhukingen for Use default location og bla fram til technebies-katalogen og trykke Finish. Synes for øvrig det var litt knapt med tid for å se gjennom PDF-filene, noe som helt klart går utover estimeringen...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Beskrivelsen av hvordan prosjektet skal importeres i Eclipse stemte ikke helt hos meg (jeg bruker Eclipse Juno). Jeg gjorde det slik: File --> New --> Java Project, deretter fjerne avhukingen for Use default location og bla fram til technebies-katalogen og trykke Finish. Synes for øvrig det var litt knapt med tid for å se gjennom PDF-filene, noe som helt klart går utover estimeringen...

Hei,

Takk for tilbakemeldingen! Jeg har tatt det videre til utviklerne, så får vi se om vi får fikset det.

Det er noen respondenter som ikke har gått videre når de har kommet til programmeringsoppgavene, så dette er absolutt verdifull informasjon! Om det er noen som har prøvd seg, men avbrutt pga. tekniske problemer ikke nøl med å si i fra!

Mvh

Lars-Kristian

Lenke til kommentar

Hei!

Du kan bruke miljøet du selv ønsker så NetBeans bør gå bra. Skulle du dog møte på problemer setter jeg stor pris på om du sier i fra, slik at vi kan fikse det.

Mvh

Knut Erlend

Endret av Knut Erlend
Lenke til kommentar

Hve mener dere med High School? Ungdomsskolen eller Videregående?

edit: Når jeg kommer til neste spørsmål (categories of higher education), så skjønner at dere er interessert i hva som har skjedd etter videregående.

Men dere mangler et par kategorier (f.eks. elektronikk, som er min utdannelse) og utdannelse i forsvaret (teknisk eller kun befalsopplæring)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Takk for tilbakemeldingen. Bakgrunnen for valg av kategorier er sammordna opptak sin inndeling, men det er mulig den inndelingen er for snever så det skal vi ta opp til vurdering. Muligens blir vi nødt til å utvide utvalget ja.

Mvh

Knut Erlend og Lars-Kristian

Endret av Knut Erlend
Lenke til kommentar

Er det mulig å få resatt spørreundersøkelsen og begynne forfra? Ettresom jeg har svart feil i antall år utdannelse, så blir det bare surr på neste side.

Da har jeg fått undersøkt med utviklerne. Bare send en epost til [email protected] så får du en ny i retur.

mvh

Knut Erlend

Endret av Knut Erlend
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...