Gå til innhold

Overbevis meg!

Anbefalte innlegg

Zorion er desværre ikke den beste distroen.

Jeg skal ikke krangle med deg, men hva begrunner du dette med? Alle trenger ikke å starte som "hardcore" linux fanatikere. Zorin OS bygger på Ubuntu, og du kan dermed benytte alle de gode veiledninger du finner for Ubuntu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale å starte med ubuntu. Dette er etter min erfaring den mest populære distribusjonen per dags dato. At flere bruker det betyr som regel at det finnes flere besvarte problemer på forumer. Bruker du en mindre populær distrubisjon er mest sannsynlig også communityen mindre, og det kan være vanskeligere å få svar. Det må ikke nødvendigvis være sånn for alle tilfellene, men det er min generelle oppfatning.

Lenke til kommentar

Skal du spille så bare booter du opp windows.

Ubuntu kan installeres" i windows", og ved boot av maskinen kan du velge om du vil starte ubuntu eller windows.

Skulle du ikke ville ha ubuntu lenger, går du bare på legg til\fjern programmer i windows og avinstalerer ubuntu.

Kan knapt bli enklere.

Lenke til kommentar

Skal du spille så bare booter du opp windows.

Ubuntu kan installeres" i windows", og ved boot av maskinen kan du velge om du vil starte ubuntu eller windows.

Gjør deg selv den tjenesten at du ikke installerer Ubuntu via Windows. Da er det bedre å prøve Ubuntu fra USB. Dual-boot er en grei måte å starte på, men da via normal innstallasjon fra DVD eller USB.

Lenke til kommentar

nei skal nok ta en fresh install ;) er så dritt lei windows :p

å jeg spiller jo ikke så mye spill :p er bare noen få iblant :)

men linux kan jo gjøre det samme som windows hvis man bare fikser og trikser nok?

litt mer jobb men lærer jo da :)

kom gjærne med tips osv :)

skal installere det litt senere idag så får vi håpe på det beste :)

blir ubuntu da btw ;)

Lenke til kommentar

Linux kan enkelt fylle daglige behov. Hos meg så føler jeg meg veldig hemmet når jeg er på Windows, siden det er så vanskelig å gjøre alt mulig, og jeg aldri finner programmer som kan gjøre små-ting jeg trenger gjort. Men samtidig så er det mye mye mindre kommersiell software til Linux (av typen som /ikke/ koster mange hundre tusen), så f.eks spill, eller verktøy for kreativt arbeid er sjeldent, og ofte ikke like bra.

Det er ikke noe å gjøre med det, det har blitt bedre i det siste, og ting beveger seg veldig fort mot å være på par med Windows og Mac på disse frontene, men det er ikke der enda. En veldig dårlig løsning er å rett og slett kjøre Windows software på Linux. Det er ikke ideelt, men det funker.

Bare vær klar til å vende deg til andre løsninger. Ofte du tenker at det ikke er noen vite å endre på noe som funker, men som oftest vil du finne at de nye løsningene faktisk funker bedre om du blir vant med dem. Spør mye, aldri anta at noe ikke går an, og prøv deg frem met et åpent syn. Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vet jeg går imot meg selv her. Men du burde se på den linken Omnithunder linket tidligere, og gjøre alle tingene på listen. Selv om det er ting du ikke egentlig har så veldig lyst på. Ikke fordi det forbedrer Ubuntu opplevelsen din, det tror jeg ikke det gjør. Men så du kan bli vant med å endre ting. Skriv av kommandoer i stedet for å copy/paste, og prøv å skjønn hva de betyr. Se hvor enkelt det er å endre på ting veldig radikalt. Det er noe sånn som 25 steg, tar neppe mer enn en time, men i stedet så kan du si at du behersker Linux etterpå. Om du ikke liker noe av det så er det ikke all verdens å bare endre noen ting tilbake, eller ta en fresh install.

Når du har fulgt hele den listen over endringer, og du enda føler du har lyst på noe mer Windows-esc, så prøv KDE. Eller om KDE lagger, prøv Cinnamon.

Sure, tar nok 30 min+ å gjøre alt det her for en nybegynner, men på pluss siden så tar det ~3 sekunder neste gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde du noen problemer med installasjonen? Noe hardware som ikke funker? Innebygget laptop webcam for eksempel.

Edit: Vet ikke helt hva du mener med telefon og pocketpc. Altså smart telefon/tablet? Jeg bruker Samba til slikt, men det funker vel via en USB kabel og. Bare pass på at du har rettigheter til å mounte ting, så skal det dukke opp i Nautilus (som er fil-navigatoren som følger med Ubuntu. Anbefaler også å teste ut Dolphin og PCManFM, siden disse er litt anderledes, og populære.) (sudo apt-get install dolphin)

Endret av Sekai-ichi
Lenke til kommentar

som i smart telefon ja ;D

0 problemer med drivere ! :D

hehe er stor fornøy fortsatt :D har dukka opp noen småting som var lett å rette opp i men jeg sliter med spillet da :ooo når jeg bruker wine til å kjøre setup.exe kommer det bare ugyldig format :S

Lenke til kommentar

Wine må konfigureres, og det er neppe en enkel sak. (Forøvrig så brukes Wine slik; Fra terminal emulatoren: "wine Downloads/Assassins\ Creed/setup.exe", tror ikke Wine funker med noe GUI. \ setter man før mellomrom. Noen terminaler kan gjette seg til om du mener mellomrom, eller om det en folder/fil med mellomrom i navnet.)

Bruk heller "Playonlinux"

wget -q "http://deb.playonlinux.com/public.gpg" -O- | sudo apt-key add - && sudo wget http://deb.playonlinux.com/playonlinux_precise.list -O /etc/apt/sources.list.d/playonlinux.list && sudo apt-get update && sudo apt-get install playonlinux

Bare copy/paste hele den der.

Lenke til kommentar

Samba i Nautilus gjøres fra filmenyen. "Connect to server", så velger du "Windows share". Adressen er IPen til tingen du vil koble deg på, workgroup bryr vi oss ikke om, navn/passord er for en konto på tingen du prøver å koble deg til. Tror de fleste Android mobiler kommer med samba konfigurert til å alltid være på som default. Banshee (musikkspiller) også videre kan jo også ta seg av syncing. Kjæresten min bruker Rhythmbox med iPhoneen sin, og han mener det funker bedre enn iTunes gjorde.

Fulgte du guiden? Har du prøvd litt forskjellige desktopper og programmer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...