Gå til innhold

Overbevis meg!

Anbefalte innlegg

Hei jeg kan stort sett alt som er med windows.

har windows 7 nå og kjøpt meg en heftig gaming laptop.

probleme er at jeg bare blir mer og mer irritert på visse ting med windows.

drivere som ikke virker som di skal og masse oppdateringer og møkk.

har tenkt på å bytte til linux så har prøvd det litt ut i virtual pc.

men alt er jo så annerledes fra windows så blir helt forvirra.

spiller ikke så veldig mye men er en must å ha assassins creed spillene og kansje noen andre. er det mulig på linux?

kan eller klarer du overbevise meg om at linux er bedre og jeg burde bytte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal kjøre linux er det en fordel om du er glad i å eksperimentere, prøve og feile litt. Ubuntu har veldig gode brukerforum, og der får du svar på det meste. Vil forøvrig anbefale Ubuntu for førstegangs-brukere.

Når det gjelder programmer og spill for windows kan du kjøre det meste i Wine. Noen titler fungerer bedre enn andre, naturlig nok. I enkelte tilfeller også bedre enn i Windows. Er du villig til å bruke noen timer på å prøve deg fram kan du kjøre det aller meste. Anbefaler også Playonlinux, en slags automatisert brukerinterface for wine, som installerer alt du trenger av runtime-applikasjoner og versjoner du trenger for det enkelte program. Bare velg tittel, og programmet gjør resten.

Hvis du er villig til å betale, finner du et program med navnet CrossOver. Dette er en mer sofistikert og hyppigere vedlikeholdt Wine-utgave, hvis jeg har forstått det riktig.

Jeg kjører selv Ubuntu og er avhengig av en del av windows-programmer. Bruker f.eks Microsoft Office, Sibelius, ftp-programmer. Spilte en del WoW i Linux før. Sistnevnte fungerer feilfritt i Wine. Såkalt platinum-rangert. Sjekk http://appdb.winehq.org for å se kompatibilitets-ratingen for et stort antall titler.

Lenke til kommentar

så selfølgelig er det masse nye komandoer ogsånt jeg må lære med tiden osv.

men wine vil altså kjøre stort sett det som er av windows programmer? :)

åssen ligger linux ann med drivere da?

må jeg lete etter riktig driver til linux til f.eks skjermkortet? :p

Lenke til kommentar

Åpne drivere i Linux er som regel gode, og blir installert og konfigurert av seg selv. Lukkede drivere derimot er et helvete. For skjermkortet, om du har Nvidia eller Intel går det helt fint. Intel fungerer ganske mye bedre på Linux, og Nvidia funker greit-ish. AMD drivere derimot klarer ikke power management worth shit.

Er du heldig tar installeren seg av alt du trenger for lyd og nett osv, men noen ganger så må du gjøre det selv. Da er det så lett som å skrive "[pakke program] [valg] [pakke]". Et ekte eksempel er f.eks "pacman -S broadcom-wl", eller "yum install firefox". Der Pacman er Arch sin package manager, -S står for sync, og broadcom-wl er det du trenger for Wifi om du har broadcom nettkort. Yum er package manageren til Fedora, "install" er det du skriver når du vil ha nye programmer, og Firefox er en nettleser.

Om du skal bytte til Linux må du enten være klar til å tukle mye, og være flink til å lese. ("Program --help", "program -h" og "man program" er nyttige!), eller så må du bare ikke endre ting. Om du føler distro defaults funker alt fint, og bedre enn det noen gang har i Windows.

Kan anbefale å spørre på IRC om det er noe du lurer på. På starten kan det hjelpe å spørre før du gjør ting så mye som mulig. Denne tråden er også et bra sted for spørsmål.

Edit: Angående spill: Spill på linux er ganske trist. Linux fanboyer vil som oftest overbevise deg om at det ikke er det, men ikke forvent at alle spillene dine funker med det første. Det finnes ting som Gaikai som funker smertefritt på Linux, men meh. Om du vil kjøre dine egne spill så er den letteste måten via en VM. Men dette krever en sterk PC. Om du vil ha så bra performance som mulig så kan du bruke Wine. "Playonlinux" er et program som konfigurerer Wine for deg om du er litt lat. Wine er ikke alltid perfekt, men funker ofte. Bemerk deg at om et spill faktisk funker perfekt gjennom Wine vil det kjøre bedre enn hva det gjorde på Windows, pga at det som er under er mindre tungt.

Samtidig, om du har litt tålmodighet så kommer Steam (steam funker perfekt under Wine ATM) native til Linux, sammen med alle første parti Valve spillene veldig snart.

Edit2: Humble Bundle er alltid til Linux, Overgrowth kommer, Eldre Id-software spill, World of Goo følger med gratis på Sabayon. Så det finnes Linux spill, selv om de ofte ikke er Triple-A, som det heter.

Endret av Sekai-ichi
Lenke til kommentar

Skal du kjøre Assassins Creed tror jeg nok du bør holde deg til Windows. Prøvd Linux litt og spillt enda mindre (på linux altså). Fyrt opp type Counterstrike og Day of defeat på linux og det sugde balle for å si det pent. (mulig jeg gjorde noe galt da i oppsett og sånt, men men)

Lenke til kommentar

kan eller klarer du overbevise meg om at linux er bedre og jeg burde bytte?

Med ditt utgangspunkt ville jeg ha startet med dual-boot med Windows 7 og Ubuntu.

Sider som er kjekke å følge med på er:

http://www.noobslab.com/

http://www.webupd8.org/

http://www.omgubuntu.co.uk/

En grei guide for ting som bør gjøres etter installering (ikke alle tipsene er like relevante) http://www.noobslab.com/2012/04/important-things-to-do-after-install_26.html

Lenke til kommentar
En grei guide for ting som bør gjøres etter installering (ikke alle tipsene er like relevante) http://www.noobslab....install_26.html

...Det guiden er veldig tvilsom. For det første er den siden der proppet med reklame, og for det andre så virker det ikke i det heletatt som om forfatteren vet hva han driver med. Dessuten er veldig mye av det ting som kommer an på personlig preferanse, men jeg lett kan se mesteparten misliker.

Lenke til kommentar
En grei guide for ting som bør gjøres etter installering (ikke alle tipsene er like relevante) http://www.noobslab....install_26.html

...Det guiden er veldig tvilsom. For det første er den siden der proppet med reklame, og for det andre så virker det ikke i det heletatt som om forfatteren vet hva han driver med. Dessuten er veldig mye av det ting som kommer an på personlig preferanse, men jeg lett kan se mesteparten misliker.

Kan du utdype? To små reklamer. Hvordan kan du si at forfatteren ikke i det hele tatt vet hva han driver med?

Lenke til kommentar

Om han skal i stedet for å forklare hva du skal gjøre, bare skrive masse kommandoer som han vil du skal copy/paste, så skal det ikke så mye til å automatisere de fleste av disse stegene.

Poenget er at du selv kan velge hvilke tweaks du ønsker. Du lærer deg også å installere via terminalen. Du får også tips om mange vanlige programmer som mange bruker. Hvis du på død og liv vil gjøre ting tungvint så kan du laste ned Getting Started with Ubuntu 12.04 og starte fra scratch http://ubuntu-manual.org/

Lenke til kommentar

Jeg synes den største fordelen med linux er at du kan konfigurere det akkurat som du vil. Personlig er jeg opptatt av ryddighet, minimalisme og gjennomført design på brukergrensersnittet. Har brukt mange timer på å få det akkurat som jeg vil. Men da får jeg det også AKKURAT som jeg vil. Har også endret på viktige systemfiler slik at jeg ikke har kunnet boote opp osv. Da er det kjekt at du kan ha en linux-versjon på minnepenn, som du kan boote fra og lese på forum for å finne ut hva du gjorde galt. Du kan også lage scripts som installerer alt du trenger etter en "fresh install", så systemet ditt er identisk med det du hadde før du f. eks. formaterte disken eller lignende.

Budskapet er at du lærer mens du sitter der og knoter med kommandoer osv. I starten vil du plages mer. Etter hvert som du blir mer erfaren løser du eventuelle problemer på egen hånd, og mer effektivt. En kan nesten si at desto mer du strever, desto større blir belønningen. Det er ikke meningen å skremme deg bort fra linux her altså. Det finnes en masse distribusjoner der du ikke trenger å endre så mye, eller bruke kommandolinjen.

Det Sekai-Ichi sier om drivere er også et viktig poeng. En får det jo alltids til bare man knoter nok, men det er safe å holde seg til Nvidia og Intel. Gjerne sjekk rundt på internett om komponentene dine er kompatible med linux.

At du behersker linux er heller ingen dum egenskap å sette på CV-en.

Endret av psii
Lenke til kommentar

Zorion er desværre ikke den beste distroen. Arch er veldig bra om man vil lære. Eller Gentoo om man vil lære hardcore.

Men anbefaler også Ubuntu some noe litt mer brukervenlig alternativ. So heller bytte til standard Gnome 3 eller noe annet.

Endret av Sekai-ichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...