Gå til innhold

Er du for eller imot følgende saker?

Gjest medlem-82119

97 stemmer

1. 1. Homofili

• For
      68
    • Stort sett for
      19
    • Stort sett imot
      6
    • Imot
      4
  2. 2. Abort

• For
      66
    • Stort sett for
      21
    • Stort sett imot
      6
    • Imot
      4
  3. 3. Innvandring

• For
      14
    • Stort sett for
      35
    • Stort sett imot
      29
    • Imot
      19
  4. 4. Islam / Muslimer

• For
      12
    • Stort sett for
      25
    • Stort sett imot
      25
    • Imot
      35
  5. 5. Religion

• For
      11
    • Stort sett for
      20
    • Stort sett imot
      25
    • Imot
      41
  6. 6. Monarki

• For
      29
    • Stort sett for
      20
    • Stort sett imot
      16
    • Imot
      32
  7. 7. Terrorhandlingene mot regjeringsbygget og på utøya

• For
      2
    • Stort sett for
      2
    • Stort sett imot
      7
    • Imot
      86
  8. 8. Likestilling

• For
      46
    • Stort sett for
      43
    • Stort sett imot
      2
    • Imot
      6
  9. 9. Prostitusjon

• For
      29
    • Stort sett for
      25
    • Stort sett imot
      25
    • Imot
      18
  10. 10. Legalisering av milde stoffer som hasj og marihuana

• For
      39
    • Stort sett for
      23
    • Stort sett imot
      12
    • Imot
      23
  11. 11. Dødsstraff

• For
      13
    • Stort sett for
      6
    • Stort sett imot
      30
    • Imot
      48
  12. 12. Fysisk avstraffelse av barn

• For
      3
    • Stort sett for
      7
    • Stort sett imot
      25
    • Imot
      62
  13. 13. Overvektige mennesker

• For / OK
      24
    • Stort sett for / OK
      29
    • Stort sett imot
      28
    • Imot
      16
  14. 14. Israel

• For
      19
    • Stort sett for
      33
    • Stort sett imot
      30
    • Imot
      15
  15. 15. Piratkopiering

• For
      29
    • Stort sett for
      37
    • Stort sett imot
      15
    • Imot
      16
  16. 16. Uthenging av kriminelle

• For
      18
    • Stort sett for
      17
    • Stort sett imot
      36
    • Imot
      26
  17. 17. Lekser

• For
      33
    • Stort sett for
      25
    • Stort sett imot
      27
    • Imot
      12
  18. 18. Kollektivtrafikk (Tog, buss, trikk osv)

• For
      70
    • Stort sett for
      18
    • Stort sett imot
      4
    • Imot
      5
  19. 19. Svenskehandel (Strømstad, Nordbysenteret osv)

• For
      52
    • Stort sett for
      24
    • Stort sett imot
      16
    • Imot
      5
  20. 20. Gi 16 åringer stemmerett

• For
      13
    • Stort sett for
      8
    • Stort sett imot
      12
    • Imot
      64
  21. 21. Færre kommuner

• For
      39
    • Stort sett for
      25
    • Stort sett imot
      20
    • Imot
      13
  22. 22. Klimaproblemene er menneskeskapte

• Enig
      26
    • Stort sett enig
      34
    • Stort sett uenig
      18
    • Uenig
      19
  23. 23. Aldersgrenser på film, spill osv

• For
      36
    • Stort sett for
      36
    • Stort sett imot
      10
    • Imot
      15
  24. 24. Dyrevern

• For
      55
    • Stort sett for
      29
    • Stort sett imot
      11
    • Imot
      2
  25. 25. Privatisering

• For
      27
    • Stort sett for
      38
    • Stort sett imot
      24
    • Imot
      8

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Legger ut en spørreundersøkelse om endel tema. Noen har jeg spurt og diskutert før, men har samlet dem her for å få en bedre oversikt.

Er vel mest nysgjerrig på hva folk mener, og har vel også følelsen av at politikerne ikke følger folkets vilje i alle saker. Har også splittet noen spørsmål som tilsynelatende henger sammen, fordi de har hatt høyt mediefokus.

Synes det er intr. å se hva folk svarer i ulike mer eller mindre kontroversielle saker.

Kommer ikke til å tilføye mer elelr gi flere alternativer, om det ønskes så får du lage din egen :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Lurer på hva man skal velge når første alternativ er "homofili"

Er homofili noe man velger å bli, eller noe man bare har. Hvis det er sånn at det er medfødt, da er jo valget klart.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Mange er imot selv det å være homofil, og ikke bare retten til å være det. Tenker da på homofile som både homofile og lesbiske. Spørsmålet var tenkt som om man aksepterer at noen er homofile og behandler dem likt som heterofile.

Svenskehandelen er litt pussig, ja, og noen har har en holding om at det er fyfy, nærmest kriminelt, å handle i sverige. Man kan jo også dra det lenger og dra frem tollreglene hvor man faktisk forbyr folk å handle over gitte grenser. Teknisk sett så ville det vel vært miljøvennlig å la folk handle alkohol og mat for de neste månedene fremfor å tvinge folk som ikke vil bli tatt for smugling til å kjøre flere runder. Møter mange som har faste rutiner på å ta to turer samme dag fordi de ikke har lov til å ta med alt på en gang.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er homofili noe man velger å bli, eller noe man bare har. Hvis det er sånn at det er medfødt, da er jo valget klart.

Spørsmålet var ment som folks holdninger til homofile, dvs om folk aksepterer at folk er homofile. Mulig det er en grammatikkfeil der, men det er ment å dekke homofile (menn) og lesbiske (kvinner) derav homofili som generelt begrep.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Spørsmålet var ment som folks holdninger til homofile, dvs om folk aksepterer at folk er homofile. Mulig det er en grammatikkfeil der, men det er ment å dekke homofile (menn) og lesbiske (kvinner) derav homofili som generelt begrep.

Den er grei.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I privatiseringsspørsmålet så ligger det jo at de med god råd kan kjøpe seg ut av offentlige helsetjenester, eller sende ungene på privatskole som ikke er nedslitt slik mange av de offentlige. Spørsmålet blir da litt todelt, dvs privatisering kan både bety at private kan drive en skole tilsvarende den offentlige, men også at det etableres private tilbud hvor de som har råd kan kjøpe seg et bedre tilbud. I privatiseringens natur ligger jo dette, men greit å få avklart om noen lurer.

Lenke til kommentar

Denne undersøkelsen kunne vært et skoleeksempel i feil/ledende spørsmål. Ærlig talt, for eller mot abort? Jada, vi ELSKER aborter! Jo flere jo bedre! Noen ganger fanger jeg gravide damer på gata og gir de abort der og da!

Endret av Shruggie
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forumet likte tydeligvis ikke svarene mine, siden jeg fikk 503 Service Unavailable, men jeg kan ta noen av em her:

Homofili: For. Jeg ser ingen grunn til forskjellsbehandling her. Hvorfor bry seg om andres legning og seksuelle preferanser, så lenge ingen utnyttes?

Abort: Stort sett for. Jeg synes det er bedre å ta abort om man ikke føler at man kan ta skikkelig vare på barnet, nesten uavhengig av grunn - inkludert av man ikke føler at man er "klar" for det. Men helst tidligst mulig om det først skal gjøres.

Innvandring: Delvis for. Per i dag synes jeg det er riktig å begrense innvandringen, men ikke stoppe det 100%. Norge har godt av litt innvandring, men ikke mer enn at man klarer å integrere dem til en viss grad. Det bør være et absolutt krav om å lære seg et nordisk språk, eller engelsk, for de som ikke allerede behersker det.

Islam/muslimer: Svarte ikke. Jeg tar avstand fra religion, men vil ikke si at jeg er mot verken muslimer, kristne eller andre troende så sant man unngår ekstremister som begår voldelige handlinger i religionens navn. Dette gjelder alle religioner, samt ekstremister som bruker annet grunnlag for samme type handlinger.

Religion: Mot, med forbehold. Jeg tar avstand fra religion, men ønsker ikke å konvertere religiøse med fysisk makt (som har blitt brukt til å innføre religion svært mange steder, inkludert Norge).

Monarki: Mot. Posisjonen som statsoverhode bør ikke gå i arv.

Terrorhandlingene mot regjeringsbygget og på utøya: Mot. Jeg er for at alle skal kunne ytre sin mening, men tar sterk avstand fra slike fysiske virkemidler.

Prostitusjon: Stort sett for at det skal være et lovlig yrke, og det kan med fordel reguleres bedre slik at man kan motvirke menneskehandel. Det har utvilsomt baksider i dag som er forkastelige.

Legalisering av milde stoffer som hasj og marihuana: For. Flere milde narkotiske stoffer er mindre helseskadelige enn f.eks. alkohol, og det er idioti at det skal forbys siden det bare fører til at handelen foregår i det skjulte. En legalisering vil åpne for bedre grunnlag for regulering og kvalitetssikring, så folk vet hva de har i seg.

Dødsstraff: Mot. Jeg synes ikke at vi har moralsk rett til å bestemme at et medmenneske skal avlives.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Denne undersøkelsen kunne vært et skoleeksempel i feil/ledende spørsmål. Ærlig talt, for eller mot abort? Jada, vi ELSKER aborter! Jo flere jo bedre! Noen ganger fanger jeg gravide damer på gata og gir de abort der og da!

Poenget er om du synes det er greit eller ei at noen velger å ta abort. Noen forbyr abort selv etter voldtekt, andre bruker det som en prevensjonsmetode.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Loddet er kastet ... :)

Så forøvrig at det var en stemme på "for Utøya"

Å være for utøya kan også tolkes dit at det var nødvendig for å ta tak i debatten osv. slik kirkebrannene banet vei for dagens suksessrike metalartister eller slik holocaust førte til fortgang i datautviklingen eller slik mengeles grusomme eksperimenter gav nyttig info til helsevesenet. Kunne selvsagt splittet opp mer, men valgte å ha det enkelt

Lenke til kommentar

Poenget er om du synes det er greit eller ei at noen velger å ta abort. Noen forbyr abort selv etter voldtekt, andre bruker det som en prevensjonsmetode.

Jeg skjønner poenget, men dersom du er ute etter å bli tatt seriøst, så stiller du spørsmålet slik, og ikke slik du gjorde i pollen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Du burde alltid ha et "vet ikke", "bryr meg ikke" eller "verken for eller i mot" alternativ.

Vurderte det, men valgte isteden å dele opp slik jeg gjorde. Om du ikke bryr deg er du ihvertfall ikke imot, og da kan man f.eks velge stort sett for eller for. Håper også at folk kan smake på spørsmålene og gjøre seg opp en mening.

Forumet likte tydeligvis ikke svarene mine, siden jeg fikk 503 Service Unavailable, men jeg kan ta noen av em her:

Homofili: For. Jeg ser ingen grunn til forskjellsbehandling her. Hvorfor bry seg om andres legning og seksuelle preferanser, så lenge ingen utnyttes?

Abort: Stort sett for. Jeg synes det er bedre å ta abort om man ikke føler at man kan ta skikkelig vare på barnet, nesten uavhengig av grunn - inkludert av man ikke føler at man er "klar" for det. Men helst tidligst mulig om det først skal gjøres.

Innvandring: Delvis for. Per i dag synes jeg det er riktig å begrense innvandringen, men ikke stoppe det 100%. Norge har godt av litt innvandring, men ikke mer enn at man klarer å integrere dem til en viss grad. Det bør være et absolutt krav om å lære seg et nordisk språk, eller engelsk, for de som ikke allerede behersker det.

Islam/muslimer: Svarte ikke. Jeg tar avstand fra religion, men vil ikke si at jeg er mot verken muslimer, kristne eller andre troende så sant man unngår ekstremister som begår voldelige handlinger i religionens navn. Dette gjelder alle religioner, samt ekstremister som bruker annet grunnlag for samme type handlinger.

Religion: Mot, med forbehold. Jeg tar avstand fra religion, men ønsker ikke å konvertere religiøse med fysisk makt (som har blitt brukt til å innføre religion svært mange steder, inkludert Norge).

Monarki: Mot. Posisjonen som statsoverhode bør ikke gå i arv.

Terrorhandlingene mot regjeringsbygget og på utøya: Mot. Jeg er for at alle skal kunne ytre sin mening, men tar sterk avstand fra slike fysiske virkemidler.

Prostitusjon: Stort sett for at det skal være et lovlig yrke, og det kan med fordel reguleres bedre slik at man kan motvirke menneskehandel. Det har utvilsomt baksider i dag som er forkastelige.

Legalisering av milde stoffer som hasj og marihuana: For. Flere milde narkotiske stoffer er mindre helseskadelige enn f.eks. alkohol, og det er idioti at det skal forbys siden det bare fører til at handelen foregår i det skjulte. En legalisering vil åpne for bedre grunnlag for regulering og kvalitetssikring, så folk vet hva de har i seg.

Dødsstraff: Mot. Jeg synes ikke at vi har moralsk rett til å bestemme at et medmenneske skal avlives.

Forumet har hatt noen kapasitetsproblemer inimellom, eller det har vært utført vedlikehold. Pleier hjelpe å forsøke påny en time senere

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hva du spør om. Homofili, for eksempel. Hva er jeg i tilfelle for eller imot? Jeg er for at homofile kan få leve som de vil, men jeg er ingen entusiastisk utøver av homofili, hvis det er hva du mener. Hvis du spør om jeg foretrekker homofili framfor heterofili, er svaret mitt vet ikke/ingen mening. Jeg er heterofil selv, men jeg er fullstendig likegyldig til andre menneskers legning.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg ser ikke hva du spør om. Homofili, for eksempel. Hva er jeg i tilfelle for eller imot? Jeg er for at homofile kan få leve som de vil, men jeg er ingen entusiastisk utøver av homofili, hvis det er hva du mener. Hvis du spør om jeg foretrekker homofili framfor heterofili, er svaret mitt vet ikke/ingen mening. Jeg er heterofil selv, men jeg er fullstendig likegyldig til andre menneskers legning.

Det er saken i seg selv. Når det gjelder f.eks homofili, så er jo spørsmålet om du aksepterer det, om du hadde syntes det var greit om din sønn eller datter sto frem som homofil/lesbisk, om du er mer negativ til om f.eks to menn kysser eller om en mann og en dame kysser? Se kort sagt på hver sak som en vurdering om du er for eller imot saken, eller om du synes det er greit eller ei.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å svare med bare en avstemning egentlig, så jeg skriver litt om alt.

Homofili

For, men dette pårører meg direkte så jeg er partisk. Er for at alle skal få være som de selv vil innen rimelighetens grenser (adult babies og den slags mener jeg er mer relatert til å være mentalt syk)

Abort; jeg er for abort om ungen er uønsket og fosteret ikke er eldre enn det som er grensen i dag & om det blir oppdaget at ungen har downs syndrom eller andre uønskede gener som som vil gå utover barnets livskvalitet.

Innvandring: Innvandringen må endres på sånn at det blir mer og bedre integrering, men jeg er generelt sett for kulturelt mangfold. Innvandrere som er imot integreringen og nekter å la barnene sine gifte seg med etnisk norske o.l er jeg imot. Jeg er her igjen partisk fordi jeg har nær slekt som er innvandrer.

Islam / Muslimer

Igjen partisk, men jeg er altså for religionsfrihet så lenge det ikke bryter menneskerettighetene og andre lover i landet, igjen partisk pga tidligere nevnte slektning er muslim.

Religion

Jeg er personlig agnostiker og støtter ikke tilbedning av noen form, men det er et valg hver enkelte person må ta selv.

Monarki

Stort sett imot, det finnes tilfeller der det stabile styret man får ut av et monarki er en fordel. Norge i dag er ikke et sånt tilfelle.

Terrorhandlingene mot regjeringsbygget og på utøya

Jeg er imot all terror og er skuffet over hvor lite fornuftig debatt som har komt ut av denne saken og hvor dårlig norsk media har håndtert dette, jeg har i mange år sagt at det bare var et tidsspørsmål før noe sånt ville skje ettersom vi har så dårlig psysisk helsevern i Norge (jeg tenkte da heller på en skolemassakre), og nå skjedde det uten at psykiatrien, eller snarere mangelen på, har blitt debattert i det hele tatt.

Likestilling

For.

Prostitusjon

Dette er et vanskelig spørsmål egentlig. Jeg synes folk må få gjøre som de vil med sin egen kropp, men det eneste jeg er sikker på er at sånn som det er i dag fungerer det ikke.

Legalisering av milde stoffer som hasj og marihuana

Jeg er imot alle narkotiske stoffer, den eneste grunnen til å legalisere dette er for å gi mer rom til å stoppe de virkelig alvorlige rusmidlene som heroin osv.

Dødsstraff

Imot, ikke nødvendigvis fundamentalt men med dødsstraff blir konsekvensene av justismord altfor farlige.

Fysisk avstraffelse av barn

Imot.

Overvektige mennesker

Jeg er selv mildt overvektig, og jeg er imot. Altså, om folk heller vil spise kake og drikke øl enn å ta seg en joggetur så bør folk få lov til det, men det er definitivt en uting å være feit. Det er usunt og gjør deg mindre kapabel fysisk og psykisk.

Israel

Jeg er imot stater basert på religion generelt, men selve staten Israel er jeg ekstra imot.

Piratkopiering

Jeg er imot, med mindre produktet ikke er mulig å få kjøpt fra eieren (ikke brukt). Jeg piratkopierer til tider selv, men jeg gjør det jeg kan for å støtte artister, filmskapere etc.

Uthenging av kriminelle

Imot.

Lekser

Jeg synes ikke leksesystemet fungerer sånn som det er i dag, men det gjelder det meste innen den norske offentlige skole.

Kollektivtrafikk (Tog, buss, trikk osv)

For! Jeg er også for nasjonalisering & forbedring, bussen i Bergen for eksempel er helt rævva og de private gjør det bare verre og verre. Sist jeg var på Østlandet og tok tog ble jeg veldig imponert, og undergrunnen i London er noe vi burde la oss inspirere av.

Svenskehandel (Strømstad, Nordbysenteret osv)

Jeg er vestlending og har ikke et forhold til svenskehandel egentlig. Jeg aner ikke, men i kapitalismens ånd er vel konkurranse bare bra?

Gi 16 åringer stemmerett

Imot. Jeg fikk stemmerett ved forrige valg, og det synes jeg at fungerte bra nok.

Færre kommuner

Dette kan jeg ikke nok om til å si noe om.

Klimaproblemene er menneskeskapte

Ja.

Aldersgrenser på film, spill osv

For, så lenge man er klar over at de bare er veiledende.

Dyrevern

Ja, men jeg er ikke manisk på dette og prioriterer mennesker over dyr.

Privatisering

Imot, med mindre staten ikke greier å utføre oppgaven og så lenge det blir konkurranse mellom det private og ikke privat monopol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...