dan83 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 hei, jeg får ofte krummet horisont på sjølandskapsbilder og jeg begynner å bli litt lei av dette, siden det kan ha en litt ødeleggende effekt på bilde. Men har enda ikke funet ut hvordan man kan rett dette? Bruker LR3. Lurer også på om dette er veldig avhengig av hvilket objektiv man bruker? Opplever en del krumming med kitt linsa 18-55mm IS, men litt usikker på om et bedre objektiv(feks 16-35 L, eller 17-40mm L) vill gi like mye krumming? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Lens distortion, Corrections, hvis det er det du mener, lar seg fint korrigere i mange redigeringsprogrammer. Vet ikke hvordan det fungerer i LR, men i ACDSee Pro som jeg bruker til dette, ligger det under Geometri Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Du kan rette dette i LR. LR4 har mulighet for å rette det automatisk. De aller, aller fleste vidvinkelobjektiver har dette i en eller annen grad. Les for eksempel mer hos Adobe: http://help.adobe.com/en_US/Lightroom/3.0/Using/WS43660fa5a9ec95a81172e081210db09b94-7feb.html Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Jeg vil bare minne fotografen om at jorden er rund. - Hvilket innebærer at horisonten ER buet. Horisonten er en del av en sirkel. Vannet er ikke flatt. Det er rundt. (Hold en linjal opp mot horisonten å se selv.) Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 Jeg vil bare minne fotografen om at jorden er rund. - Hvilket innebærer at horisonten ER buet. Horisonten er en del av en sirkel. Vannet er ikke flatt. Det er rundt. (Hold en linjal opp mot horisonten å se selv.) ehh...det gjelder vell når man ser utover mye større brennevidde en hva et vidvinkel objektiv viser? 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Det gjelder tydeligere jo mer vidvinkel (lavere brennvidde) det er, men distorsjonen i et typisk vidvinkelobjektiv vil være markant kraftigere enn noen synlig kurve på horisonten. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) Har ikke LR3 her lenger, men det ligger under Lens corrections? De vanligste kameraene og objektivene ligger allerede inne, men hvis du ikke finner objektivet ditt kan du se om noen andre har laget noe med Adobe Lens Profile Downloader: http://labs.adobe.co...le_creator.html Det finnes også en Creator der hvis du vil lage din egen profil. Edit: Canon 18-55IS finnes selvsagt allerede i LR. Samme med 16-35L og 17-40L. Endret 4. juli 2012 av Mr. Mustard Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 Det gjelder tydeligere jo mer vidvinkel (lavere brennvidde) det er, men distorsjonen i et typisk vidvinkelobjektiv vil være markant kraftigere enn noen synlig kurve på horisonten. Men varierer dette veldig fra objektiv til objektiv? Gir feks L serien til canon mindre krumming en feks mindre dyre objektiver? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Men varierer dette veldig fra objektiv til objektiv? Gir feks L serien til canon mindre krumming en feks mindre dyre objektiver? Til dels, men det er forskjellig fra objektiv til objektiv. Distorsjon er ellers ikke så "farlig" - det kan korrigeres i etterbehandlingen, mens skarphet, dybdekroma, stygg bokeh og sånt er vanskeligere å gjøre noe med. Les anmeldelser hos for eksempel Photozone, hvor de tydelig viser distorsjon ved forskjellige brennvidder. For meg personlig er ikke distorsjon det viktigste kriteriet - vidvinkelobjektivet jeg har mest lyst på, Zeiss 2.8/21, har en kompleks "mustasj"-distorsjon som er krøkkete å korrigere for i etterbehandlingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå