U1tima Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Hei alle sammen! Jeg har kjøpt et hovedkort "ASUS P8P67 B3 P67 S-1155 ATX" hos Dustin Home for i overkant av 1 år siden. Jeg opplevde at pcen crasjet (bilde frøs, og man måtte restarte pcen) helt fra første stund. Etter hvert begynte jeg å oppleve blåskjerm. I starten trodde jeg det var softwarefeil/driverfeil og prøvde mange forskjellige drivere, feilsøking etc, men da dette ikke fungerte tok jeg kontakt med Dustin Home da det måtte være maskinvare feil. Vi ble enige om at jeg skulle bytte ut harddisk og skjermkort for å finne ut hva som var årsaken til problemet. Dette måtte jeg altså gjøre selv. Jeg fant ut hva som var årsaken. Hovedkortet var årsaken til at skjermen frøs, og ssd-disken var årsaken til blåskjermen (noe jeg ble fortalt var et utbredt problem). Jeg installerte windows på en annen disk, da sluttet blåskjerm problemet. Jeg prøvde et annet skjermkort, men pcen fortsatte å fryse/crasje. Konklusjonen ble derfor at hovedkortet var feil. Jeg også i ettertid anskaffet meg ett nytt hovedkort som jeg selv betalte for hos en annen nettbutikk, og nå fungere alt perfekt. Jeg sendte inn hovedkort og ssd-disk i retur til Dustin Home med maskincrasj (frys) og blåskjerm som årsak. Jeg ønsket å få refundert beløpet jeg hadde betalt for disse delene som ikke fungerte slik de skulle. Jeg fikk denne mailen tilbake: Heisann, Produktet som du leverte inn til oss er nå ferdig behandlet av returavdelingen. Den ble dessverre ikke godkjent for retur. Årsak: Hovedkortet er ikke godkjent for retur da det finnes bøyde pinner i CPU-sokkelen. Ta kontakt med vår kundeservice om du ønsker bilder av skaden. SSD-disken er sendt til leverandør for test. Dette synes jeg er meget uprofesjonelt av flere grunner: 1. Jeg har vært meget forsiktig da jeg satte inn prosessoren i hovedkortet (og pcen startet uten problem og har startet i ettertid). Jeg har bare plassert prosessoren inn i hovedkortet kun 1 gang. Prosessoren hadde ingen problem med å passe inn i CPU- sokkelen, noe den ville ha hatt om pinnene var bøyd da jeg plasserte den i hovedkortet. 2. Jeg har vitne på at jeg har vært forsiktig både da jeg satt inn prosessoren og når jeg tok den ut for å sende denne i retur siden jeg ikke gjorde dette alene. Det er lite sannsynlig at noen pinner ble bøyd da jeg tok ut prosessoren siden det da ikke ville blitt noen press/belastning på det aktuelle området på hovedkortet. 3. Jeg forsikret meg om at hovedkortet ble pakket inn i forsvarlig med antistatisk plast, bobleplast og eske til hovedkort. 4. Hvis bøyde pinner i CPU -sokkelen hadde vært problemet, hadde ikke pcen startet. Pc-en har alltid fungert sånn sett. Problemet var at den crasjet (et annet problem/årsak). Det virker slik for meg at Dustin Home bruker dette som unnskyldning for ikke å ta ansvar for reklamasjonen. Konklusjonen blir at dette er ett elendig grunnlag for å avvise reklamasjonen. Da jeg kontaktet Dustin Home engang til og forklarte dem dette, hadde vedkommende ingen argumentasjon i det hele tatt for at dette var riktig gjort. Han var heller ikke villig til å hjelpe meg og sa at hvis jeg skulle klage på dette, måtte jeg gå til forbrukerrådet! Jeg føler jeg ikke har blitt tatt seriøst og dette virker som en ansvarsfraskrivelse fra Dustin Home sin side. Jeg vil gjerne høre innspill og synspunkter fra dere på forumet. Alle innspill settes stor pris på! Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Det følger med ett plastdeksel(med svær gul advarsel lapp om at den alltid må være på under transport) til cpu sokkelen , puttet du på den før du sendte kortet til Dustin? Lenke til kommentar
U1tima Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 Det følger med ett plastdeksel(med svær gul advarsel lapp om at den alltid må være på under transport) til cpu sokkelen , puttet du på den før du sendte kortet til Dustin? Jeg har ikke tatt vare det dekselet du snakker om. Det er tross alt over ett år siden jeg kjøpte kortet. Har ikke fått noen påpekning på akkurat dette fra Dustin. Tror heller ikke det er relevant siden hovedkortet ble såpass forsvarlig pakket inn før retur. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Der har du årsaken til at det er skjeve pinner. 1155 sokkelen er EKSTREMT skjør og skal svært lite til for å bøye pinnene, en liten pappbit som treffer sokkelen er nok om dekslet ikke er på plass. Så denne skaden har nok skjedd under frakt og hard håndeteringen som posten utfører. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Tviler på at de prøver å lure seg unna reklamasjon. Det er tross alt ikke Dustin som må punge ut. I dette tilfellet er det Asus. Og hvis de sier at pinnene er bøyd, er de nok det. De er et stort og seriøst firma som sikkert får en haug med ting i retur. Vi hadde nok hørt om flere eksempler hvis de drev å lurte folk for å slippe å sende sak til leverandør. Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Det står at du må ta vare på det dekselet av en grunn. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Man kunne vel la prosessoren stå i og si at prosessoren følger med. Da burde man slippe dette problemet. Lenke til kommentar
U1tima Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 Jeg er enig med at det kan være at frakten er årsaken til at pinnene er bøyd. Men så er spørsmålet om det er relevant? Kan det være dette som har forårsaket maskincrasj (som i utgangspunktet var problemet)? Kan Dustin bruke skjeve pinner som argument og avskrive seg ansvar for eventuelle andre feil som var på kortet fra fabrikk? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Selvfølgelig er det relevant. De kan jo ikke teste det når pinnene er bøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå